Het verhaal dat JK slechte mondstukken zijn en niet meer dan een goedkope kopie van Bach is volstrekte onzin, zeker uit de mond van iemand die je vervolgens een aantal veel te grote emmers van Schilke laat proberen. Natuurlijk zijn JK mondstukken anders dan Bach, sterker nog, de ene Bach is zelfs anders dan de andere. Er zijn veel fabrikanten die de buitenkant van een Bach-mondstuk kopiëren omdat gebleken is dat dit model het best verkoopt. Maar dat zegt niks over hetgeen waar het echt om gaat, de rand, de cup en de backbore. En daar hebben ze bij JK echt wel over nagedacht maar dat geldt voor de meeste fabrikanten van mondstukken. Elk merk heeft zijn eigen kenmerken die hen onderscheidt van de concurrentie, logisch.
Het is altijd goed om eens andere mondstukken uit te proberen, maar pas op dat je niet verdwaald raakt in een eindeloze zoektocht naar het juiste mondstuk.
Ik heb je natuurlijk nooit horen spelen, maar als je met 2 jaar ervaring op een Large boring trompet speelt met een 1 1/4C of zelfs een Schilke 19, maak je het jezelf niet bepaald gemakkelijk. Dat is het nadeel als je voor je materiaal afhankelijk bent van anderen
Ik laat me normaal nooit negatief uit over anderen maar in het geval van Rensink, zoals hier eerder genoemd, maak ik graag een uitzondering. Je kan een mondstuk niet 'aanmeten' door voor € 35,- in 10 minuten je longinhoud op te meten en vervolgens een willekeurig mondstuk, vaak een Bruno Tilz of Denis Wick 3C voor te schrijven. Ik heb hier in de winkel al veel te veel spelers binnen gehad die hierdoor alleen maar verder in de problemen zijn gekomen
Een mondstuk zoek je uit door veel mondstukken te proberen, vragen te stellen, te luisteren en te voelen of een ander mondstuk beter of slechter is dan je huidige mondstuk. En door een luisterend oor mee te brengen van iemand die goed weet hoe je speelt, bv je docent of degene die naast je zit in de harmonie. Het is ook raadzaam om een aantal etudes of stukken van het orkest mee te nemen waarin passages zitten waar je moeite mee hebt.
Ik heb hier ruim 500 mondstukken liggen in alle maten, verdeeld over 15 verschillende merken variërend van € 18,- tot € 200,- Kom eens langs, ik kan je wel helpen om het juiste mondstuk te vinden.