trompet.nl > forum > Toon onderwerp - te groot mondstuk/backbore?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 16:47 

Heb even e.e.a. opgemeten.
Arnolds & Sons:
3C: 16,90 mm
5C: 16,75 mm
7C: 16,55 mm
ongeveer zoals het zou moeten zijn.

Bach:
3E: 17,00 mm
3B: 17,00 mm
en let op :lol: :
3C: 16,60 mm
5C: 16,55 mm
7C: 16,60 mm

Profiel  

Berichttitel: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 18:08 

Ik wist wel dat Bach er een zooitje van maakt (of maakte?) met zijn maatvoering maar dat het zo erg was wist ik niet. In mijn eerdere post ben ik uitgegaan van de fabrieksopgave. Ik heb een oude Bach 7C uit de 60'er jaren en die is inderdaad ongeveer even groot als de VB 3C uit de 80'er jaren maar dat kan inderdaad totaal toeval zijn. De 7C is dan ook nog dieper dan de 3C.
Ik weet dat jij geen fan bent van de VB mondstukken en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Overigens vind ik wel dat ze beter klinken dan de A&s mondstukken, mijn 3C daarvan vind ik een beetje duf en die heb ik eigenlijk alleen maar gekocht om mee te nemen op mijn Indiaase pocket (Empirebrass, volslagen waardeloos) naar een Thais eilandje (zowel trompetje als mondstuk goedkoop dus geen probleem als ze gejat zouden worden).

Laatst bijgewerkt door delano op 16 dec 2008 19:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2008 18:56 

Hans schreef:
Heb even e.e.a. opgemeten.
Arnolds & Sons:
3C: 16,90 mm
5C: 16,75 mm
7C: 16,55 mm
ongeveer zoals het zou moeten zijn.

Bach:
3E: 17,00 mm
3B: 17,00 mm
en let op :lol: :
3C: 16,60 mm
5C: 16,55 mm
7C: 16,60 mm

In het Bach mondstukken boekje staat:

3C: 16.30
5C: 16.25
7C: 16.20

Blijkbaar klopt daar in de praktijk dus niet veel van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2008 18:30 

Okeej, na de tekst hierboven gelezen te hebben, toch eens een VB 5C te leen...

Na de kerstconcertjes komende zondag en dinsdag maar eens gaan uitproberen of dit daadwerkelijk anders speelt als de JK 5C waarop ik begonnen ben (en nu helemaal niet meer fijn speelt).

Nu ik weer op mijn gewone mondstuk ben gaan spelen (A&S 1/1/4 C) na het Yamaha uitprobeersel vind ik 't toch weer verdomd moeilijk om een beetje fatsoenlijke "hoge" noot (lees: boven de balk) er uit te krijgen. Misschien is kleiner dus helemaal niet zo'n slecht idee :)

Heb inmiddels ook oefeningen voor de hoogte....goed voornemen voor het komend jaar. Boven die A2 uitkomen en eindelijk die C3 bereiken! (en natuurlijk gewoon ook veel beter leren spelen...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2008 10:22 

Je verhaal lezende zou het inderdaad zomaar kunnen dat de 1 1/4 C te groot is. Het is geen 'gewoon' mondstuk zoals je het noemt, maar een groot bakbeest wat vooral gebruikt wordt door sterke blazers. Dat je er een groot geluid van krijgt is een fabeltje, als je namelijk teveel lipspanning moet gebruiken om erop te kunnen spelen wordt je toon alleen maar beknepen. Je krijgt alleen een groot geluid met een mondstuk wat bij je past, of dat nou een 1C of een 10 1/2C is.
Probeer inderdaad de VB 5C en kijk of je ook van iemand een 3C kan lenen, die valt er mooi tussenin (mits de maten kloppen, zie een voorgaande post :lol: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2008 10:54 

Die A&S vind ik op zich wel wel heel relaxed spelen dat is het probleem niet, maar in het middenregister. Ik krijg er wel een mooie volle ronde toon van, maar wil inmiddels toch wel wat hoger en ook mooi boven de balk spelen :P

De laatste tijd krijg ik af en toe een 1e partij voor mijn neus, maar dat wil dan echt niet lukken vanwege de hoogte (...en omdat ik nog niet genoeg durf). Dan geef ik die partij maar weer aan een ander van dat kan ik niet, maar het lijkt me wel ongelofelijk gaaf om een keer 1e te kunnen spelen.

Ik hoop dat het hoogte-probleem in 't te grote mondstuk zit. Al weet ik dat ik ook gewoon nog heel veel moet oefenen oefenen en oefenen....om de juiste technieken aan te leren.

Ik ga de 5C proberen en idd nog eens kijken of ik iemand kan vinden die een 3C in zijn bezit heeft.

Zou een kleiner mondstuk er ook voor kunnen zorgen dat de aanzetten wat scherper worden? Daar heb ik namelijk best wel problemen mee en ik kreeg na het Yamaha probeersel wel het idee dat dat iets beter ging...(volgens mijn docent heb ik een luie tong :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2008 11:03 

Als je ook nog een fluffy aanzet hebt is het wel duidelijk dat die 1 1/4C niet voor jou is.
Bij een kleiner mondstuk zul je zeker een betere aanzet krijgen.

Profiel  

Berichttitel: size does matter!
BerichtGeplaatst: 21 dec 2008 12:21 

saniejjj schreef:

Ik hoop dat het hoogte-probleem in 't te grote mondstuk zit. Al weet ik dat ik ook gewoon nog heel veel moet oefenen oefenen en oefenen....om de juiste technieken aan te leren.

Nee, met een kleiner mondstuk kom je niet hoger, 't wordt met een klein mondstuk alleen makkelijker om op de grens van je kunnen te geraken. 't Probleem bij jou zit 'm in 't feit dat je gewoon niet goed genoeg trompet kan spelen om hoge partijen op techniek -souplesse zo je wilt- te kunnen spelen.

Natuurlijk is 't wel zo dat 1 1/4 c of 14 GP ontzettend grote mondstukken zijn, zoals reeds gezegd zijn dat soort mondstukken meer geschikt voor trompettisten met een goed ontwikkeld embouchure.
Waar komt die neiging van amateurs toch vandaan om op die giga mondsstukken te spelen? Is dat om lekker mee te doen met de grote jongens? Jullie maken je eigen leven tot een hel. Ga toch lekker op zoek naar het mondstuk dat zo klein is dat je je lippen er nèt in kwijt kan; goeie sound komt door consequent te studeren op het mondstuk dat voor jou geschikt is.
Vincent Bach (of A&S) 5C is een klotemondstuk met een naar scherp dun randje; dat staat ook in het begeleidende foldertje dat bij A&S mondstukken geleverd wordt. Ik ken niemand die daar lekker op speelt. JK 5C heeft in ieder geval een comfortabele rand, maar 't kan natuurlijk zijn dat JK mondstukken jou niet matchen.
Ik heb jarenlang op een Yamaha 11B4 gespeeld, zoiets als Vincend Bach 7D met een iets bredere rand.
Klein? Ondiep? Wellicht maar daar had ik toch echt een dijk van een sound op. Kan heus wel. Hans Brassimport speelt op iets als 10 1/2 C. Nou, da's nog veel kleiner en die gast heeft me daar toch een sound!

Ik weet niet welke halve zool jou die hoge partijen voor de neus zet, maar veel kijk op trompetspelen kan die in ieder geval niet hebben.
Ga op zoek naar je "Realistic Range" en bouw die onder begeleiding van iemand die wèl verstand heeft van trompetspelen steeds een beetje uit.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur