saniejjj schreef:
Ik hoop dat het hoogte-probleem in 't te grote mondstuk zit. Al weet ik dat ik ook gewoon nog heel veel moet oefenen oefenen en oefenen....om de juiste technieken aan te leren.
Nee, met een kleiner mondstuk kom je niet hoger, 't wordt met een klein mondstuk alleen makkelijker om op de grens van je kunnen te geraken. 't Probleem bij jou zit 'm in 't feit dat je gewoon niet goed genoeg trompet kan spelen om hoge partijen op techniek -souplesse zo je wilt- te kunnen spelen.
Natuurlijk is 't wel zo dat 1 1/4 c of 14 GP ontzettend grote mondstukken zijn, zoals reeds gezegd zijn dat soort mondstukken meer geschikt voor trompettisten met een goed ontwikkeld embouchure.
Waar komt die neiging van amateurs toch vandaan om op die giga mondsstukken te spelen? Is dat om lekker mee te doen met de grote jongens? Jullie maken je eigen leven tot een hel. Ga toch lekker op zoek naar het mondstuk dat zo klein is dat je je lippen er nèt in kwijt kan; goeie sound komt door consequent te studeren op het mondstuk dat voor jou geschikt is.
Vincent Bach (of A&S) 5C is een klotemondstuk met een naar scherp dun randje; dat staat ook in het begeleidende foldertje dat bij A&S mondstukken geleverd wordt. Ik ken niemand die daar lekker op speelt. JK 5C heeft in ieder geval een comfortabele rand, maar 't kan natuurlijk zijn dat JK mondstukken jou niet matchen.
Ik heb jarenlang op een Yamaha 11B4 gespeeld, zoiets als Vincend Bach 7D met een iets bredere rand.
Klein? Ondiep? Wellicht maar daar had ik toch echt een dijk van een sound op. Kan heus wel. Hans Brassimport speelt op iets als 10 1/2 C. Nou, da's nog veel kleiner en die gast heeft me daar toch een sound!
Ik weet niet welke halve zool jou die hoge partijen voor de neus zet, maar veel kijk op trompetspelen kan die in ieder geval niet hebben.
Ga op zoek naar je "Realistic Range" en bouw die onder begeleiding van iemand die wèl verstand heeft van trompetspelen steeds een beetje uit.