trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 14:12 

De Ronde Van schreef:
De beste trompettist uit die sectie... en toch ging er geen belletje bij hem rinkelen?
Tja...

Jij weet ook wel de vinger op de zere plek te leggen heh :P
Dat belooft wat als ik bij jou de zweep kom halen 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 14:47 

Monette wil met dit filmpje een probleem creëren wat er niet is. Om vervolgens zijn waar te slijten met een kulverhaal. Van mij mag 'ie, hij heeft ook groot gelijk want dit is al pagina 7 van dit topic :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 20:54 

cees schreef:
Citaat:
Ik heb weliswaar maar een Monette-kopie, maar toch redelijk zwaar (overigens nog lang niet zo zwaar als een Bach Megatone, maar dat terzijde) en ben op geen enkel mondstuk zo flexibel qua klank als op dit.

Citaat:
Door zijn zware massa dwingt het Monette mondstuk je richting de center van de pitch.

... appels, peren

Zoals jij het nu citeert lijkt het appels en peren.
Als je het hele verhaal van Dominee goed had gelezen had je volgende passage ook gezien:
Wil je wat meer flexibiliteit in sound (boventonen) en kan je met losse handen fietsen koop je een....Reeves, Bach etc.

Flexibel qua klank, flexibiliteit in sound, lijkt me appels, appels (of, als je wil: peren, peren)
Dus alsjeblieft de volgende keer iets voorzichtiger met het deleten uit citaten, en: goed lezen!!!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 22:15 

Hans schreef:
Monette wil met dit filmpje een probleem creëren wat er niet is....

Hierover zijn de meningen dus verdeeld... maar dat was je vast niet ontgaan. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 00:00 

Het is een kulverhaal. Punt.

Ik heb naar aanleiding van dit topic een test gedaan, met een Korg TM-40 digitale tuner, chromatisch, ingesteld op 441Hz.
Aangezien ik hier 100 verschillende instrumenten heb liggen en bijna 500 mondstukken is het totaal aantal mogelijkheden voor de wiskundigen onder ons, en dus een test vrij eenvoudig te realiseren :wink:
Ik heb steekproefsgewijs een aantal combinaties uitgeprobeerd, steeds een trompet met 2 verschillende mondstukken. Hierbij heb ik zowel nieuwe als gebruikte instrumenten (tot 70 jaar oud) gebruikt. Mag jij raden wat de uitkomst was ........

Hoewel, er was wel degelijk verschil. Met een mondstuk in de goede maat van welk merk dan ook (voor mij een .620 diameter, vergelijkbaar met 10 1/2C) was er geen 'out of pitch center syndrome', het bekende O.O.P.C.S. Niet in merk mondstuk en niet in merk instrument. Alleen als ik een voor mij verkeerde maat mondstuk nam, bv een 1 1/4C, of een instrument met een voor mij te grote boring, dan was er wel duidelijk sprake van O.O.P.C.S. Misschien zelfs wel van O.O.P.C.S.B.O.A.O.A.P.O.S.M.M. (Out Of Pitch Center Syndome Because Of Absence Of A Prana Or SLAP Monette Mouthpiece) :lol:

Conclusie: als het mondstuk en het instrument goed voor je is, heb je geen probleem. Het maakt daarbij niet uit of er Monette, GR, Reeves, Bach, Jet-tone, Hammond, DW, Yamaha, Warburton, Arnolds, Stork, Schilke, Giardinelli, Bush of Parduba op staat.
Als je toch problemen hebt zit het tussen je oren of is de combinatie mondstuk/instrument niet goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 00:03 

Bij Manny Laureano werkte het in zijn nadeel. Hij mocht van zijn dirigent niet meer op zijn Ajna spelen. Niet alleen omdat ie er anders uitzag, maar vooral omdat ie te veel afweek van het klankideaal van de dirigent.

Datzelfde geld voor mij bij de B993 of de P3 die jij hebt. In een prof. bigband zou dat volgens mij niet werken. Datzelfde geld voor een soortgelijke toeter van een ander merk. Ik heb ook al met en Getzen Genesis of een Taylor Custom in de sectie gezeten en dat werkt voor geen meter. Ik kom zulke toeters dan ook bijna niet tegen.

Maar we wijken af van het topic. Ik wou alleen maar een punt maken van het feit dat je even goed stemmend kunt spelen zonder Monette mondstukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 01:19 

Aan de andere kant zie je Heer Marsalis wel tussen de Bach's en Getzens zitten. En dat klinkt prima, maar meer als solist dan als lead/mengpartij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 09:28 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur