Het is een kulverhaal. Punt.
Ik heb naar aanleiding van dit topic een test gedaan, met een Korg TM-40 digitale tuner, chromatisch, ingesteld op 441Hz.
Aangezien ik hier 100 verschillende instrumenten heb liggen en bijna 500 mondstukken is het totaal aantal mogelijkheden voor de wiskundigen onder ons, en dus een test vrij eenvoudig te realiseren
Ik heb steekproefsgewijs een aantal combinaties uitgeprobeerd, steeds een trompet met 2 verschillende mondstukken. Hierbij heb ik zowel nieuwe als gebruikte instrumenten (tot 70 jaar oud) gebruikt. Mag jij raden wat de uitkomst was ........
Hoewel, er was wel degelijk verschil. Met een mondstuk in de goede maat van welk merk dan ook (voor mij een .620 diameter, vergelijkbaar met 10 1/2C) was er geen 'out of pitch center syndrome', het bekende O.O.P.C.S. Niet in merk mondstuk en niet in merk instrument. Alleen als ik een voor mij verkeerde maat mondstuk nam, bv een 1 1/4C, of een instrument met een voor mij te grote boring, dan was er wel duidelijk sprake van O.O.P.C.S. Misschien zelfs wel van O.O.P.C.S.B.O.A.O.A.P.O.S.M.M. (Out Of Pitch Center Syndome Because Of Absence Of A Prana Or SLAP Monette Mouthpiece)
Conclusie: als het mondstuk en het instrument goed voor je is, heb je geen probleem. Het maakt daarbij niet uit of er Monette, GR, Reeves, Bach, Jet-tone, Hammond, DW, Yamaha, Warburton, Arnolds, Stork, Schilke, Giardinelli, Bush of Parduba op staat.
Als je toch problemen hebt zit het tussen je oren of is de combinatie mondstuk/instrument niet goed.