trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk ontgroeid?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 04:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 20:03 

Wat mij opviel is dat veel docenten de leerlingen zo snel mogelijk naar een 1.5C willen laten "doorgroeien" zoals ik dit eerder melde.
Zonder te kijken naar de bespeler zelf en wat hij of zij met zijn trompet van plan is, soort muziek ed. :?
Een leerling van 12 jaar vroeg naar mijn trompet en mondstuk, na het aanhoren van mijn antwoord voegde hij er aan toe wat speel jij klein, 3C op dat moment. 8O
Van wie komt deze wijsheid vraag ik me dan af, bij het aanhoren van zijn eigen spel was ik ervan overtuigd dat hij beter af zou zijn en veel meer plezier zou beleven aan een 3C i.p.v. de geadviseerde 1.5C waar hij op speelde. :cry:
Een mondstuk is dan niet alleen erg persoonlijk maar hangt dus ook af van hetgeen je verteld en geadviseerd wordt en dat is dus ook weer heel persoonlijk merk ik 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 20:20 

Ik speelde altijd op 1 1/4 C op cornet. Toen stapte ik over op trompet en daar zit een C7 bij, hij (mijn leraar) heeft toen de tijd nog wel gezegd, dat ik misschien terug moest gaan naar C 1 1/4. Maar we hebben het er nooit meer over gehad. Het gaat gewoon lekker zo, dus waarom veranderen. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:30 
Moderator

Een beetje leraar gaat dan ook niet te snel over op het wisselen van mondstukken, en voor een beginner is het ook zeker niet de beste optie.

Het is gewoon een kwestie van goed kijken, en luisteren naar een leerling. Voldoet een mondstuk, lekker laten gaan. Voldoet een mondstuk niet ( meer ) dan moet je gaan nadenken over een betere optie.

Toen ikzelf 14 was, kreeg ik les van Willy Huppertz, een van de beste docenten die ik had, en die liet mij al vrij vroeg overstappen naar 1.5 c. Dat was uiteraard hard werken, maar het heeft mij nooit dwars gezeten, ik ben er wel sterker van geworden. En een docent ziet toch beter de mogelijkheden van een leerling dan iemand die geen docent is, dus waarom wordt er nu zo moeilijk gedaan over het adviseren van 1,5 c mondstukken?? Waarom zoveel wantrouwen?

Tuurlijk is een groot mondstuk harder werken, en dat heeft tijd nodig.

Een beetje docent is, of wordt opgeleid met een bepaalde kennis om les te geven. Dus hij zal er vast een bedoeling mee hebben.

En nee in de jazz muziek heb je verdomde weinig aan een 1,5 c mondstuk, maar voor klassiek werkt het wel, en we hoeven toch niet alle leerlingen op te leiden om hoge noten te spelen, want er zijn al genoeg patsers, maar of ze allemaal ook weten wat muziek is, is een tweede.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:34 

marnix schreef:
En nee in de jazz muziek heb je verdomde weinig aan een 1,5 c mondstuk, maar voor klassiek werkt het wel, en we hoeven toch niet alle leerlingen op te leiden om hoge noten te spelen, want er zijn al genoeg patsers, maar of ze allemaal ook weten wat muziek is, is een tweede.

Hoge noten=patsers?
Bijzondere opvattingen.
Dat is hetzelfde als zeggen dat iemand met een mooi geluid een patser is.
Iets wat we eigenlijk allemaal wel willen, maar lang niet allemaal hebben. Iedereen hoeft toch zijn positieve en negatieve kanten. Wat is er mis om te pronken met je positieve kanten zolang je je negatieve kanten maar niet onderkent?

Laatst bijgewerkt door chaseaddict op 26 jun 2005 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:36 
Moderator

chaseaddict schreef:
marnix schreef:

Hoge noten=patsers?
Bijzondere opvattingen.

ongetwijffeld.

je hebt dus maar de helft meegekregen van wat ik bedoel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:40 

marnix schreef:

Helemaal niet, alleen met de rest was ik het eens :)

PS. sorry voor mijn edit gedurende jouw post...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:44 
Moderator

chaseaddict schreef:
marnix schreef:

Helemaal niet, alleen met de rest was ik het eens :)

PS. sorry voor mijn edit gedurende jouw post...

Ik ga geen discussie aan over patserigheid binnen het trompet spelen.
Want dan win ik het :P :wink:

Voor de rest blijf ik bij mijn mening. Er is niks mis met een 1.5 c, mits hij wordt gebruikt door mensen die hem aankunnen, en voor de mensen die hem niet aankunnen zijn er andere opties.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2005 21:47 

Citaat:
mwa, ik heb alleen maar goede ervaringen met 1,5 c mondstukken, en als het even kan, schrijf ik mijn leerlingen ook een 1,5 c ( of equivalent ) voor. En in de regel gaat dat goed, omdat de meeste toch geen behoefte hebben om zo hoog en zo hard mogelijk te spelen. Dan kunnen ze dus mooi werken aan een brede symfonische klank, en daar evengoed nog een f 3 halen, als het dan moet.

Wat voor leerlingen zijn dat "Marnix" die een F3 halen op een 1,5C dat haalt mijn leraar
nog niet eens!!

Martijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur