trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 21:03 

Ruli schreef:
Maar dat is nu eigenlijk heel Monettes punt, als je lichaam zich aanpast dan kost dat extra energie en extra spanning, die je zou kunnen voorkomen door zijn spullen te gebruiken.... maar zoals je terug kan lezen, zijn de meningen daarover verdeeld.

Als leadtrompettist kan ik je melden dat wat mij het meeste energie kost niet het materiaal is waarop ik speel, maar het voortdurend bijsturen om te kunnen samenspelen met anderen. Daar is stemming maar een onderdeel van, maar timing en frasering zijn ook erg belangrijk.

Al speel ik 100% in tune, als de andere sectieleden (en bandleden) dat niet doen, dan heb ik nog een probleem. Maar zelfs al zou ik op een Monette XLT met bijpassend mondstuk spelen, dan nog zal ik niet 100% in tune (kunnen) spelen, omdat je altijd moet aanpassen aan de omstandigheden.

Muzikanten die perfect pitch hebben, hebben over het algemeen ook niet echt voordeel van die eigenschap omdat anderen dat niet hebben, dus is de stemming nooit optimaal. Je zult je dan alleen maar ergeren aan het feit dat er niet perfect in tune wordt gespeeld of je geeft je er maar aan over. Je hebt veel meer aan een goed ontwikkeld relatief gehoor.

Daarbij is het ook nog zo dat een sectie voller klinkt (voor de luisteraar) als de stemming niet 100% is. Als dat wel het geval zou zijn dan klinkt een sectie als 1 speler die erg luid zit te spelen. Door minieme stemmigsverschillen krijg je die volle klank van een sectie (als ze tenmiste hetzelfde timen en fraseren).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 21:20 

erikveldkamp schreef:
Als leadtrompettist kan ik je melden dat wat mij het meeste energie kost niet het materiaal is waarop ik speel, maar het voortdurend bijsturen om te kunnen samenspelen met anderen. Daar is stemming maar een onderdeel van, maar timing en frasering zijn ook erg belangrijk.
Al speel ik 100% in tune, als de andere sectieleden (en bandleden) dat niet doen, dan heb ik nog een probleem. Maar zelfs al zou ik op een Monette XLT met bijpassend mondstuk spelen, dan nog zal ik niet 100% in tune (kunnen) spelen, omdat je altijd moet aanpassen aan de omstandigheden.

Gelukkig heb jij dát probleem zelden...
Jij speelt immers met de allerbeste sectietrompettisten die altijd zuiver spelen,
en nóóit fouten maken :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 21:22 

Ik bedoel dan natuurlij niet te zeggen dat het niet uitmaakt of je op goed of wat minder goed materiaal speelt, maar dat het niet vanzelfsprekend minder energie kost als je als enige perfect in tune zit te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 21:23 

De Ronde Van schreef:
Jij speelt immers met de allerbeste sectietrompettisten die altijd zuiver spelen,

Ja, en dan wordt ik wakker... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 23:31 

erikveldkamp schreef:
De Ronde Van schreef:

Ja, en dan wordt ik wakker... :lol:

...Met de droom nog in je hoofd dat je grammatica nét zo goed is als je trompetspel :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2008 23:53 

Maar dat is nu eigenlijk heel Monettes punt, als je lichaam zich aanpast dan kost dat extra energie en extra spanning, die je zou kunnen voorkomen door zijn spullen te gebruiken.... maar zoals je terug kan lezen, zijn de meningen daarover verdeeld.

Ja omdat je net zo efficient en meer ontspannen op spullen van gerenommeerde bouwers kunt spelen die er geen astronomische bedragen voor vragen en het ook niet als verkoopverhaal gebruiken.

Je kunt ook efficiënter en meer ontspannen leren spelen door je te verdiepen in Arnold Jacobs . . . . . of door je gehoor te trainen. Dan werk je aan jezelf (eigen mogelijkheden) ipv het te zoeken in de hardware . . . . dat is wat ik bedoelde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 07:02 

erikveldkamp schreef:

Muzikanten die perfect pitch hebben, hebben over het algemeen ook niet echt voordeel van die eigenschap omdat anderen dat niet hebben, dus is de stemming nooit optimaal. Je zult je dan alleen maar ergeren aan het feit dat er niet perfect in tune wordt gespeeld of je geeft je er maar aan over. Je hebt veel meer aan een goed ontwikkeld relatief gehoor.

Daarbij is het ook nog zo dat een sectie voller klinkt (voor de luisteraar) als de stemming niet 100% is. Als dat wel het geval zou zijn dan klinkt een sectie als 1 speler die erg luid zit te spelen. Door minieme stemmigsverschillen krijg je die volle klank van een sectie (als ze tenmiste hetzelfde timen en fraseren).

Er schort iets aan mijn uitleg. Maar ik weet niet precies wat het is. Maar uit de antwoorden lees ik dat we niet op een lijn zitten qua onderwerp. In tune spelen is niet het probleem waar M. het over heeft. Het zal jullie niet verwonderen dat ook ik soms niet in tune zit te spelen met de anderen uit mijn sectie. Maar dat is niet het "probleem" waar ik het hier over heb. Die constant Pitch slaat op de onderlinge afstanden van de noten en hoe je die moet aanblazen. Er zijn trompettisten bijv. die door de registers heen hun trompet van beneden naar boven bewegen. Bij lage noten spelen ze onder in hun mondstuk en in het hoge register hebben ze hem in de "klarinetstand". Volgens M. is de ideale stand er eentje waarbij de beker iets naar beneden is gericht. Maar door de registers heen blijft ie op die stand. M. zegt dat je op zijn mondstukken alle noten op dezelfde manier kan aanblazen. Maar als ik op mijn M. mondstuk net zo zou spelen als op mijn Bach dan speel ik in het hoge register met te veel spanning en dus te hoog.
Omdat ik tijdens het spelen mijn oren gebruik corrigeer ik die noten natuurlijk meteen, maar dat kost weer extra moeite, extra tension. En daarmee zeg ik dus niets over mijn collega trompettisten uit de sectie die ook prima in tune kunnen spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 08:27 

Ruli schreef:
Omdat ik tijdens het spelen mijn oren gebruik corrigeer ik die noten natuurlijk meteen, maar dat kost weer extra moeite, extra tension. .

Volgens mij is het dit zinnetje. Wat heb je aan die constant perfect pitch, als je toch moet corrigeren???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur