De website van GR heeft wel wat informatie hierover onder andere op deze pagina:
http://www.grmouthpieces.com/termsvolume.htm .
Wat ik over het algemeen lees, maar ook zelf heb ervaren is het volgende:
Je kiest de diameter van het mondstuk zo klein mogelijk waar je nog gewoon op kan spelen, dus bindingen maar vooral de aanzet moet goed zijn. Met een tongslag test je dat eenvoudig. Voor de een is dat met een diameter van 15mm, de ander heeft 16mm nodig. Ikzelf kom iedere keer rond 16,9mm uit. Dit zou dan overeenkomen met de 3c. Met een kleinere diameter lijkt het of ik mijn lippen er af snijdt. Met een grotere duw ik mijn lippen volledig in de cup wanneer ik boven een g op de notenbalk kom.
Natuurlijk kun je ook zeggen: het grootste mondstuk waarop je nog normaal kunt aanzetten en bindingen kunt spelen tot ongeveer f of g boven aan de notenbalk. Betekent hetzelfde, maar klinkt toch anders.
Vervolgens kun je dan spelen met verschillende merken,diepte en cupvorm om je gewenste geluid te krijgen. Hoe meer volume hoe voller het geluid vanwege meer lagere boventonen. Bij minder volume komt er meer 'zing' bij.
Ook blijft het lichaam veranderen en kan het best dat je op je 16e lekker op een 7c speelt en op je 18e op 3c.
Op het moment speel ik zelf op Curry mondstukken. Een 3c voor harmonie en een 3m voor bigband. Het bereik is op beide hetzelfde, maar ik hoef bijvoorbeeld met de 3c minder moeite te doen voor een vol geluid bij de harmonie dan met mijn 3m, die dan weer juist beter klinkt voor bigband.
Minder hoeven aanpassen scheelt erg voor mijn uithoudingsvermogen.