trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bob Reeves 43N/S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 04:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 10:46 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Nee, dat bedoel ik niet. Dat weten de meesten hier wel.

ik bedoel zoiets:

Citaat:
Daar komt dan nog bij dat als ik naar de players-horn list kijk ik daar qua rimdiameter en cupvorm buitengewoon veel 3C-achtige aantref OF KLEINER.


Ik kan hier niet uitmaken of je de cupdiepte of de cupbreedte wil veranderen.

Jullie zijn daar soms onzorgvuldig in en daardoor moeilijker te volgen.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 11:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
Delano heeft het niet bij het juiste einde. In de klassieke muziek speelt men over het algemeen op grote mondstukken. Dit omdat dit vaker behulpzaam is bij het verkrijgen van een mooi groot en open symfonisch geluid. Laten we wel wezen: jens Lindemann en allen vizzutti hebben dan ook niks te zoeken in een concertgebouw orkest. Ook gillende c4 zul je niet snel aantreffen in een Beethoven symfonie.
Een verplichting is dit uiteraard niet.

Je moet spelen op een mondstuk dat voor jou het beste werkt. En iedereen die zegt dat een klein of groot mondstuk niet goed is, en iedereen die zulks afraadt, kletst uit zijn nek. Want er is maar 1 persoon die kan voelen wat werkt, en dat is de bespeler.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 11:49 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
citaat:
Je moet spelen op een mondstuk dat voor jou het beste werkt. En iedereen die zegt dat een klein of groot mondstuk niet goed is, en iedereen die zulks afraadt, kletst uit zijn nek. Want er is maar 1 persoon die kan voelen wat werkt, en dat is de bespeler.

Helemaal juist maar ik probeerde alleen maar een antwoord te geven op de m.i. wat crue uitspraken van Roel, daarom:

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X& ... dsp=41&ved


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 12:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5023
De uitspraken van Theo zijn even erg. Nu weet ik dat hij dit voornamelijk doet, om de discussie wat op te spicen, maar op waarheid berusten doen ze lang niet altijd.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: emmers
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 12:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
marnix schreef:
De uitspraken van Theo zijn even erg. Nu weet ik dat hij dit voornamelijk doet, om de discussie wat op te spicen.


Nee hoor, ik doe 't om trompettisten naar alle kanten van deze kwestie te laten kijken onder 't motto: 'Proeft alles, behoudt 't goede'. Daar is niks ergs aan.
't Enige wat je moet kunnen is begrijpend lezen, meer niet.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 13:26 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Aan Marnix: ik was idd een beetje kort over klassieke trompettisten omdat ik daar HELEMAAL geen verstand van heb, ik doe ook niets om dat te suggereren.

Aan Lucien: naar mijn mening is voor de sound (en muzikaliteit?) het cupvolume de belangrijkste variabele. Het cupvolume kan vergroot worden door de rimdiameter (bij jou: cupbreedte) groter te nemen en/of de diepte vd cup te vergroten. Idd, als je alletwee doet heb je de grootste winst in cupvolume. Als je op een Bach 1 of 1 1/2 kunt spelen, petje af. Mij is dat niet (nooit?) gegeven. Maar je kunt op een kleinere rim, bv maat 3, gekoppeld aan een diepe cup toch een heel mooie sound verkrijgen. Daarom is Chris Botti overgestapt ve vintage Bach 3C naar (een nog meer vintage) 3 (geen letter) met, dacht ik, de op 1 na diepste Bach cup. Het zou zo maar kunnen dat een 1 1/2 C ongeveer hetzelfde cupvolume heeft als een 3 no letter. Blijft idd dat in een grotere rim meer lip past, maar ja, elke trompet met zijn accessoires vormt nu eenmaal een soort van compromis.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 13:54 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
De website van GR heeft wel wat informatie hierover onder andere op deze pagina:
http://www.grmouthpieces.com/termsvolume.htm .
Wat ik over het algemeen lees, maar ook zelf heb ervaren is het volgende:
Je kiest de diameter van het mondstuk zo klein mogelijk waar je nog gewoon op kan spelen, dus bindingen maar vooral de aanzet moet goed zijn. Met een tongslag test je dat eenvoudig. Voor de een is dat met een diameter van 15mm, de ander heeft 16mm nodig. Ikzelf kom iedere keer rond 16,9mm uit. Dit zou dan overeenkomen met de 3c. Met een kleinere diameter lijkt het of ik mijn lippen er af snijdt. Met een grotere duw ik mijn lippen volledig in de cup wanneer ik boven een g op de notenbalk kom.
Natuurlijk kun je ook zeggen: het grootste mondstuk waarop je nog normaal kunt aanzetten en bindingen kunt spelen tot ongeveer f of g boven aan de notenbalk. Betekent hetzelfde, maar klinkt toch anders.

Vervolgens kun je dan spelen met verschillende merken,diepte en cupvorm om je gewenste geluid te krijgen. Hoe meer volume hoe voller het geluid vanwege meer lagere boventonen. Bij minder volume komt er meer 'zing' bij.
Ook blijft het lichaam veranderen en kan het best dat je op je 16e lekker op een 7c speelt en op je 18e op 3c.

Op het moment speel ik zelf op Curry mondstukken. Een 3c voor harmonie en een 3m voor bigband. Het bereik is op beide hetzelfde, maar ik hoef bijvoorbeeld met de 3c minder moeite te doen voor een vol geluid bij de harmonie dan met mijn 3m, die dan weer juist beter klinkt voor bigband.
Minder hoeven aanpassen scheelt erg voor mijn uithoudingsvermogen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bob Reeves 43N/S
BerichtGeplaatst: 24 dec 2012 14:05 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Mee eens. Die 16,9 voor een 3C geldt idd voor Curry, maar de Curry's zijn behoorlijk groot in verhouding met de Bachjes. Bach geeft voor een 3C meen ik 16.30 mm op.
Nu schijnt Bach op een andere plek te meten dan Curry dus dat zegt nog niet alles.
Verder heeft Curry zowel zijn oude als nieuwere versie vd 3C gebaseerd op specifieke Mt Vernon mondstukken. Die hebben de naam allemaal wat groot uigevallen te zijn.
Bij Curry kies ik altijd een maat kleiner dan bij andere merken. Mijn Bach 7 rim is bij Curry een 8.5 geworden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.