trompet.nl > forum > Toon onderwerp - gedwongen op D.W.?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 10:23 

hmmm, ik ben overgeschakeld van Bach naar Denis Wick met mijn cornet.
Mijn leraar, al is het ooit de bedoeling om in zijn brassband mee te spelen, die heeft me gewoon op een heel aantal mondstukken laten spelen en ik ben uitgekomen op een DW 2B. Misschien moet je eens bij iemand anders in de brassband wereld je helpen kiezen.
Ik vind het raar dat het bestuur er over zaagt dat je op een ander mondstuk speelt dan de rest. Normalerwijze is het toch alleen de dirigent die daarover mag zagen? Ik denk persoonlijk dat die wel meer ervaring erover heeft en als die dat zegt kun je er toch eens over nadenken om het te proberen.
bah en over klank, als je in orkest vraagt welk mondstuk ze spelen, dan zul je wel in elke instrumentgroep verschillende merken mondstukken zien. Het ligt aan je zelf om te leren mengen met de rest van de groep.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 18:12 

Belachelijk van dat bestuur. Je kunt niet voor iemand bepalen of een mondstuk goed voelt/fijn speelt.

Gebruik een mondstuk wat goed voelt en waar je je gewenste klank mee kan krijgen. Pas je wel aan aan het geluid van de sectie, maar dat heeft voornamelijk met je speelmanier te maken.
Maar laat je niet zonder meer iets aanpraten, omdat iedereen op een bepaald merk speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2004 18:26 

Ik begrijp de keuze voor DW zowiezo niet!
Er zijn toch veel betere mondstukken te bedenken als je voor iedereen hetzelfde wil!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2004 07:17 

hoe je het draait of keert Denis Wick zijn zeer goeie mondstukken voor Cornet, maar dat betekent niet dat er andere kunnen zijn die je beter liggen. De toon en klank kon ik, persoonlijk, met geen ander krijgen. Hangt af van de structuur van de lippen en mondholte en zo...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2004 09:47 
Moderator

Gryvix schreef:
Hangt af van de structuur van de lippen en mondholte en zo...

Kun je deze zin even duidelijker uitleggen??Het enige wat je mondholte ermee te maken heeft is dat als je die kleiner maakt ( tong omhoog duwen ) dat je makkelijker hoge noten kan spelen. Maar verder heeft je mondholte mijns inziens niks te maken met je mondstuk.
En wat bedoel je precies met structuur??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2004 12:41 

Mond en keelholte zijn zeker van invloed op je toon. Een gedeelte van de geluidsgolven gaat tussen je lippen door en resoneert in mond- en keelholte.

Een aardig voorbeeld is wat ik gelezen heb in het boek van Freddy Grin: 'De Trompet':
Men liet een kleine japanner en een forse andere man beide op de zelfde tuba blazen, de japanner moest zijn stembuis 8 inches ( = +/- 20 cm) extra uitschuiven.
Het enige belangrijke verschil is de bouw van mond- en keelholte. Wel als dat op de grondtoon al zoveel effect heeft zou het ook wel kunnen zijn dat de boventonen anders resoneren bij verschillende personen, dus heeft de bouw van je lichaam invloed op de klankkleur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 09:27 

Stampertje,
Jij ben degene die speelt...
Waarom zou je het jezelf moeilijk (laten) maken.
Ik ben van mening dat iedereen moet spelen op een mondstuk die hem/haar goed ligt. Het zou zonde zijn als je vanwege een (gedwongen) mondstuk je plezier in het spelen verliest. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2004 10:49 

Kijk, bestuursleden zeggen zo iets niet voor niets. Zij zitten niet zomaar in het bestuur dus ze weten echt wel wat het beste voor je is. :twisted: :twisted: :evil:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur