Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Girlpower
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 07:26 |
|
|
|
Even erg off-topic, vanwege dat verschil dat je net noemde tussen een D10 en een C 1 1/4
Ik heb eigenlijk niet zo'n verstand van mondstukken, maar mijn trompet was kapot en toen heb ik zo'n zes weken weer op mijn cornet gespeeld. (waar ik vroeger(5 jaar lang ongeveer) ook altijd op speelde) JK C 1 1/4. En nu ga ik weer terug naar mijn trompet (king), daar zit een standaard mondstuk bij dus C7. Kan het zijn dat, dat verschil te groot is. Want ik speel helemaal niet meer lekker op mijn trompet nu (zelfs niet als je rekening houd met de overstap van cornet terug naar trompet). Ik speel elke dag ongeveer een uur, maar nu ik op mijn trompet speel doet mijn mond pijn. Ligt dat aan het mondstuk?
Sorry voor het off-topic gaan.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 09:32 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
|
zo erg off-topic is het nou ook weer niet.
Ja het kan inderdaad eraan liggen dat je van een grote (1 1/4) diameter maar een kleinere diameter (7) bent gegaan. Het kan ook aan het instrument zelf liggen. Niet de kwaliteit ervan maar de overgang. Een cornet spreekt in het algemeen makkelijker aan dan een trompet. Het kan zijn dat je, na een periode cornet spelen, je lucht moeilijker kwijt kan op je trompet, maar dat is vooral een kwestie van het aanpassen van je embourchure. Ik zou dat niet te veel in de hardware zoeken. Anders vraag je aan een van je mede orkestleden of ze ergens een 3 of 5C hebben liggen die ze niet gebruiken die je uit kunt proberen. Dan weet je het zo.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
haroldbroers
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 10:02 |
|
|
|
Bedankt Hans die gedachte had ik ook al. Dat een overstappen van een 10 D naar bijvoorbeeld een 3 C wel veel gaat vergen van je bestaande embouchure.
Maar leg mij eens uit dat een grote backbore minder weerstand geeft. Dezelfde hoeveelheid lucht moet toch nadat het de mondstuk verlaten heeft toch gewoon door dezelfde boring van .438 Dus ik denk dan dat het weerstandsgevoel toch blijft of zie ik dat verkeerd?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Hans
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 10:17 |
|
Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02 Berichten: 1706 Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
|
|
Zie het maar als het verschil tussen een hoge drukspuit en een tuinslang. Er komt uit beide evenveel water maar voor de drukspuit is, het woord zegt het al, een veel hogere druk nodig om het water door het gaatje geperst te krijgen. Natuurlijk is de boring van het instrument erachter zeker van belang maar het scheelt heel veel als je je backbore aanpast.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 12:08 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
De backbore is een ding, de throat (keel) van je mondstuk is eigenlijk het smalste stukje buis waar al je lucht doorheen moet. Bij standaard Schilke mondstukken is (zoals ik al eerder opmerkte) deze throat iets groter. Echter, met deze throat kun je maar heel weinig varieren, het gaat vrijwel meteen ten koste van het geluid en vooral intonatie.
Met de backbore kun je op een mij volkomen onduidelijke manier de luchtstroom en luchtsnelheid sturen.
Trompettisten die veel in het hoge register spelen, en dat graag zo comfortabel mogelijk willen doen, geven doorgaans de voorkeur aan een langzaam uitlopende backbore, dus een backbore die lang klein blijft en laat groter wordt (voor de duidelijkheid). Deze backbore heb jij als er een b aan de zijkant van je mondstuk staat.
Trompettisten die veel solistisch spelen en dus een groot en fraai geluid prefereren, opteren vaak voor een snel uitlopende backbore, die snel groot wordt en dit ook blijft tot aan de receiver van het instrument. Dit is de standaard JK Exclusive backbore.
Nu merkte Hans op dat in combinatie met jouw 'small bore' Connstellation een grote backbore (en misschien ook wel een grotere throat) geen intonatieproblemen zouden moeten opleveren. Ik zou zeggen: probeer het eens uit. Misschien is een klein mondstuk en een kleine trompet niet zo'n gelukkige combinatie. Nochtans vermoed ik dat zowel de throat als de backbore van jouw JK Exclusive 10D helemaal niet zo klein is.
Ik heb mij lang geleden eens verdiept in de nomenclatuur van JK mondstukken. Ik geloof dat de Exclusive D-cup ongeveer een bach C-cup is, en de Exclusive 10 ongeveer overeen komt met Bach 7. Dus je speelt helemaal niet zo heel klein (als ik het voorafgaande goed heb tenminste). Van de andere kant is dus de overstap naar een Bach 3C dus niet zo groot.
In ieder geval veel succes en wijsheid bij je verdere experimenten.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
haroldbroers
|
Berichttitel: Geplaatst: 16 maart 2005 12:31 |
|
|
|
Ik heb toevallig een Bach 7C thuis liggen en bekeken en deze is toch wel degelijk erg verschillend met de JK 10 D Exclusive. De diameter van de cup (Afstand van de ene rand naar de andere rand van het mondstuk) van de JK is veel kleiner.
Op de backbore staat inderdaad de letter B.
Qua diepte maakt het inderdaad niet veel uit (optisch gezien).
Wellicht is een D mondstuk inderdaad niet de juiste voor mij. Ik heb namelijk mijn mondstuk hoger op mijn lippen staan dan volgens de standaard precies in het midden.
|
|
| Omhoog |
|
 |