De Ronde Van schreef:
maar ik trap toch even die open deur in want het gaat wel degelijk ten koste van die belangrijkere aspecten zoals sound, time, etc...
Dat zou dus niet zo moeten zijn. ik zeg ook dat je dat pas moet doen als alle andere aspecten van je spel in orde zijn, dat is de open deur.
Citaat:
I.p.v. serieus aan deze zaken aandacht te besteden wordt er heel wat tijd verkwist met;
Wie kan er het hoogst? Waarom hebben trompet 2, 3, 4, (5) vaak zo'n belabberde sound? Omdat ze (net als de 1e trompettist) voor zo'n klein en/of ondiep mondstuk hebben gekozen omdat ze, dan toch op z'n mÃnst in een solo, moeten hebben kunnen laten horen dat ze óók hoog kunnen spelen... Of wat dacht je van de laatste 8 maten weglaten om bij de slotnoot nét (niet) boven de lead uit te komen?
Dat zijn inderdaad kwalijke uitwassen van een in wezen hele natuurlijke wens van iedere trompettist: een goed bereik zonder verlies van geluid, time, frasering etc.
Citaat:
Bovendien is het overduidelijk dat het échte goede hoogspelen maar voor een handjevol
is weggelegd. Waarom dan ál die anderen óók die kant op willen sturen?
Op zich heb je gelijk: het echte hoogspelen, met goed geluid etc, is echt maar voor een paar mensen weggelegd. Belangrijk is wel dat het niet in de kiem gesmoord wordt. Voor veel trompettisten is het een self fulfilling prophecy om te denken dat het wel nooit zal lukken. Dan ben je ook verkeerd bezig. Ik denk dat in potentie iedereen tot een G3 kan spelen. Of dat iedereen uiteindelijk lukt, doet er niet toe, maar als je vantevoren al zegt dat het maar voor een enkeling is weggelegd, smoor je veel potentie, en dat vind ik geen goeie ingang.
Het is toch een onderdeel van het trompetspel, en als het lukt is het nou eenmaal ontzettend leuk. Dat kan geen enkele trompettist ontkennen. Hoogspelen wordt zo gauw als iets negatiefs neergezet, maar het is één van de spectaculaire dingen die je op een trompet kunt doen. Net zoals snel spelen of een prachtig geluid maken. En inderdaad zijn er prioriteiten, maar da's weer die open deur.
Een verhaaltje ter verduidelijking. Een aantal jaren geleden speelde ik met de bigband van het conservatorium op het festival in Montreux. Daar stond ook Dizzy met z'n band, met o.a. Arturo. Met een licht gevoel van dedain (ik was jong, en dan mag dat) ging ik luisteren naar die 'hogenotenpoeper'. Maar ik moet bekennen dat ik viel voor het spektakel. Ik was om, dit was te gek. Niet dat ik het zelf nastreef, maar het was echt te gek. Hetzelfde bij Wayne Bergeron, laatst op de Trumpetparty. Neit mijn ding, maar jongens, wat heb ik staan te genieten. Het is gewoon één van de richtingen die je op kunt met een trompet, en er wordt door mensen die het niet kunnen, nogal eens schamper over gedaan. Onterecht, en ook niet goed voor je eigen, danwel andermans ontwikkeling. Zoiets moet je niet weggooien, maar meenemen in je eigen muzikale pakketje.
Citaat:
Dát levert die grote groep gefrustreerde trompettisten op die vinden dat ze dat óók
moeten kunnen en vervolgens hun embouchure verprutsen.
Klopt. Ze willen te snel, en op de verkeerde manier. Hun normale geluid is vaak nog niet eens OK.
Citaat:
Ik geniet van een (leerling) trompettist die mij met muzikaliteit raakt.
Ik ook. En als hij dan ook nog eens makkelijk hoog speelt, is dat extra leuk.
Citaat:
Een trompetstudent zou als belangrijkste uitdaging moeten hebben om zo mooi, goed,
muzikaal mogelijk te spelen en niet om zo hoog mogelijk te spelen.
Hij moet er ook naar streven zijn bereik uit te breiden. Het hoort erbij.
Citaat:
Als een student de aspiratie heeft om ooit prof te worden moet hij/zij dát idee zo snel
mogelijk laten varen want in die scéne zit niemand te wachten op een hoge notenkoning,
wél op een goede leadtrompettist.
Als je prof wil worden moet je streven naar het hele pakket. Als jij piccolo wil spelen en al die mooie barokstukken wil spelen, zul je toch echt aan je bereik moeten werken. Als je een beetje wil meekomen in de gemiddelde moderne bigbands, zal je bereik toch echt tot een E3 moeten komen, als je als jazzsolist uitdrukkingsmogelijkheden wil hebben, dan is een groot bereik toch wel erg fijn (eigen ervaring). En je hebt geluijk dat een goeie lead iets heel anders is dan iemand die hoog kan spelen.
Bert