Chris_Sop schreef:
Denis Wick zegt zelf dat de BFL modellen bedoeld zijn voor de Noord-Europese fanfares waar de bugels de cornetten vervangen. En naar mijn ervaring klink ik ook meer als een cornet dan als een bugel.
Ben ik het mee eens: de BFL's combineren de (mijns inziens) onmogelijke rand van de standaard Denis Wick Bugelmondstukken met de (alweer mijns inziens) niet zo fraaie klank van Bach mondstukken. Als je meer weerstand wil, neem dan een Bach (of beter nog: een Yamaha). De enige BFL die een beetje bugelachtig klinkt is de 5BFL, die is verhoudingsgewijs dieper dan de overige BFL's.
Chris_Sop schreef:
Het klopt dat de B-cornet reeks niet hetzelfde is als de BFL-reeks. Maar de vorm van de cup is redelijk gelijk. Diep en rond lopend naar de bore.
Het zou best wel eens kunnen dat die 3 voor cornet ondieper is dan de 3FL maar ze hebben sowiezo allebei een cup die in V-vorm richting de bore lopen.
Mijn ervaring is dat de bugel BFL cup exact identiek is aan de bijbehorende standaard cornetcup (in ieder geval 2/2FL en 4/4FL). In tegenstelling tot eerdere beweringen (ook mijnerzijds) bestaat 3FL niet in het standaard Denis Wick programma, ik raad Wilanka aan om uit te wijken naar een RW3FL, of te wachten op de komst van de Alliance-mondstukken.
Denis Wick zegt zelf over de BFL's:
"All these models have less deep cups than 2F, 2FL, 4F, 4FL. They use the original DW cornet cups 2-5 and are intended for in Northern European 'Fanfare' bands where flugelhorns replace cornets. (...)
N.B. These are NOT the same cups as the 'B' range of cornet mouthpieces."
[bron:
http://www.deniswick.com/dw_leaflet_06.pdf ]
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL