trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kanstul M-mondstukserie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kanstul M-mondstukserie
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 13:23 

theo schreef:
...Ook: wat houdt de term P-backbore in???

P zal voor PRANA staan.

Meer hierover op de site van Monette.

http://www.monette.net/newsite/prana_faq_white.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 13:32 

Ik geloof dat die Prana backbores wat groter zijn. Er moet meer lucht doorheen maar daar krijg je weer een groter geluid voor terug als ik het goed begrepen heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 16:55 

erikveldkamp schreef:
Ik geloof dat die Prana backbores wat groter zijn. Er moet meer lucht doorheen maar daar krijg je weer een groter geluid voor terug als ik het goed begrepen heb.

Ik heb twee Kanstuls met "P" Backbore.
De P staat inderdaad voor PRANA, het zijn dus kopieën van de Monette PRANA's
De backbore is bij mijn beide mondstukken inderdaad niet gewoon groot, maar echt monstreus, ik kan er bijna zelf doorheen kruipen. Het leuke is dat je dat niet als een nadeel ervaart, de speeleigenschappen zijn erg goed, en de stemming is probleemloos (wat vooral vreemd is bij zo'n grote throat en backbore). De klank is wel een groot verschil, althans in mijn geval: die is erg veel groter en rijker. Ik speel een B5L voor lead, en een B5 voor jazz, en deze laatste is ontzettend flexibel in klank.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 17:55 

De backbore-info gelezen . . .

"grappig" te lezen :
Prana mouthpieces are more difficult for us to make, and they require more play-testing and adjustment. Beyond that, there are trade secret design considerations, which we choose to keep secret.

en dat je vervolgens gewoon een kopie bij een ander koopt :?: :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 17:56 

Hier kun je lezen hoe Kanstul dat doet:

http://www.kanstul.net/html/products/mouthpieces.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 18:08 

ja, dat had ik gezien.

Misschien dat Monette ook maar eens zo'n digitale bibliotheek moet aan gaan leggen. Kunnen wellicht door de lagere productiekosten de prijzen ook een stuk naar beneden . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 18:23 

Dat hebben ze al lang, ze doen namelijk ongeveer hetzelfde omdat Monette ook zo'n CNC machine heeft. Het enige verschil is dat Monette nieuwe ontwerpen bedenkt en Kanstul ze vervolgens weer kopieert... :lol:

Monette heeft dus volgens mij niet zulke hoge productiekosten bij de mondstukken. Alleen omdat Monette een fantastische marketing heeft betaal je er veel meer voor.

Ik schat zo in dat ze voor een vergulde Prana niet meer dan € 50,- kwijt zijn aan produktiekosten. Misschien wel veel minder. Die mondstukken is hun goudmijn, nog veel meer dan de trompetten, daar zit veel meer werk in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 19:47 

He Basz

Ja de B4LD is te koop, heb hem nog niet verkocht aangezien ie toch 85 euro moet opleveren. Ik vond hem te diep, had gedacht dat het een lead mondstuk zou zijn maar als ik er wat langer op blaas dan wordt een c3 op een gegeven moment de grens. Dit zou ook wel kunnen komen doordat ik niet al te veel oefen :lol:

De Prana backbore was wel super, ik wilde dan ook een B5L prana replica gaan kopen maar dat was me toch even te duur om op de gok te doen. Kon toen toevallig op MP een MFII kopen voor 40 euro, STC1 en geen prana waarvan de backbore wel groter was dan de LVS. Monette schreef erover dat het geluid wat voller zou zijn etc etc. Wat blijkt hij klink en speelt (voor mij) gewoon veel beter dan de B4LVS die ik daarvoor op MP had gekocht en nu weer heb verkocht.

DUS.... nu speel ik op de MFII eigenlijk full time zowel rustig klassiek (op mn Zeus Large bore is het geluid gewoon heel mooi) als lead partijen en gebruik ik het mondstuk ook in de blaaskapel, want met dit mondstuk kun je echt knallen!

Is het eigenlijk apart om maar een mondstuk te gebruiken of zijn er meer mensen die op een relatief ondiep mondstuk alles spelen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur