trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie vindt Rensink wel goed???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 212 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: in je zak houden!
BerichtGeplaatst: 09 nov 2003 21:09 

Ik heb zelf ook geen goede ervaring met deze Rensink uit Apeldoorn. Ik ben een jaar of 4 geleden ook voor een consult bij hem geweest. Ik had toen wat problemen met mijn embouchure waar ik niet echt uit kwam. Ik ben toen op aanraden van een collega-muzikant bij hem langs geweest. Hij heeft toen oa longinhoud opgemeten, mijn manier van aanzetten en spelen bekeken en vervolgens op zijn eigen manier bekeken welk mondstuk het beste voor mij zou zijn.

45 min later en (toen nog) fl.50,- armer stond ik weer buiten op de stoep. Wel met een advies voor een Dennis Wick 4x Heavytop mondstuk. Drie maanden intensief en hoopvol oefenen met dit mondstuk resulteerde voor mij echter niet in de oplossing van mijn problemen, integendeel!

(als er trouwens nog liefhebbers zijn voor dit mondstuk, graag. voor een mooi prijsje is hij van jou. Zo goed als nieuw!)

Inmiddels zijn al mijn embouchure problemen als sneeuw voor de zon verdwenen door veel te studeren op mijn eigen standaard Vincent Bach corp. 3C onder begeleiding van een hele goede docent uit Utrecht. Het was bij mij vooral een probleem van techniek en niet van mondstuk. Ik speel nl nog steeds op hetzelfde mondstuk als toen.

Moraal van dit verhaal wat mij betreft is dat je eerst de oorzaak van je problemen bij je eigen techniek moet zoeken, en natuurlijk altijd voldoende blijven spelen. Het is heel verleidelijk om gelijk de schuld bij het mondstuk te leggen als dingen niet helemaal gaan zoals ze moeten gaan. Zoals iemand voor mij in een ander forum al zei, vele grote namen van vroeger(en nu!) speelden vaak op de meest standaard instrumenten en mondstukken...

Mijn advies aan iedereen, hou je geld in je zak en besteed het liever aan iets nuttigs. De enkele postitieve verhalen zou ik niet anders verklaren als gelukkige toevalstreffers van onze vriend Rensink....

Ton

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2003 22:22 

Ik weet niet of Rensink goede adviezen geeft of niet maar ik merk toch een aantal dingen op.

Ten eerste is er totaal geen relatie tussen longinhoud en (geschiktheid van) mondstuk. Of een mondstuk geschikt is heeft te maken met gebit, vorm en dikte van de lippen, sterkte van de lipspieren, ademsteun, aantal uren studie, muziekstijl waar het voor gebruikt wordt, gewoonte, instrument wat er achter hangt, persoonlijke voorkeur voor diameter, diepte en klankkleur maar of je longen 7 of 8 of weet ik veel hoeveel liter zijn maakt niks uit. Het lijkt me eerder een soort van wetenschappelijke hocuspocus om deskundigheid aan te tonen. Ik zou ook nog een witte doktersjas aandoen :lol:

Ten tweede, iemand die Denis Wick trompetmonstukken voorschrijft gaat geheel voorbij aan het klankidioom van de trompet. Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat het toch niet geheel onbelangrijk is hoe een trompet klinkt.

Ten derde, voor zover ik begrepen heb verkoopt hij zelf geen mondstukken maar verkoopt hij zijn spullen via de winkel waar hij op dat moment is.

Ik heb trouwens zijn website bekeken maar ik moet zeggen dat hij er wel over nagedacht heeft. Zou het niet zo kunnen zijn dat alleen de mensen die niet tevreden zijn klagen dat het een charlatan is? Hoeveel tevreden klanten zouden er wel niet zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 01:16 

Citaat:
Ik heb trouwens zijn website bekeken maar ik moet zeggen dat hij er wel over nagedacht heeft. Zou het niet zo kunnen zijn dat alleen de mensen die niet tevreden zijn klagen dat het een charlatan is? Hoeveel tevreden klanten zouden er wel niet zijn?

Er zullen zeker mensen te vinden zijn die een mondstuk hebben aangemeten gekregen waar men tevreden mee is. Het lijkt echter een grote minderheid te zijn als ik collega-muzikanten spreek of hier mensen hoor op het forum.

Ik denk dat het wetenschappelijke hocus-pocus waar je het net over had ook wel bijdraagt aan de positieve reacties. Als iemand een mondstuk heeft wat redelijk bij hem of haar past, en door Rensink wordt een mondstuk aangemeten dat ook wel redelijk ok is zal men hierdoor er eerder van overtuigd zijn dat nu het perfect passende mondstuk gevonden is, en dat de rest niet meer een kwestie van mondstuk kan zijn maar dan aan de speler zelf moet liggen.... Men is dan uiteindelijk toch wel geholpen, maar niet omdat ze perse een beter mondstuk nu hebben, maar omdat ze denken dat dat het geval is.

Een mooi voorbeeld van het bekende 'placebo effect'?

Nou ja, dat is zo''n beetje mijn idee erover

Ton

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 07:23 

De vraag was eigenlijk:

Wie heeft wèl een goede ervaring met HR?

Ogenblikkelijk stroomt dit forum weer vol met items van mensen die niet tervreden zijn met zijn consult........
Eigenlijk nog nauwelijks een tevreden klant gezien......... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 12:09 

Rik Baars schreef:
Eigenlijk nog nauwelijks een tevreden klant gezien......... 8O

Zegt dat niet genoeg dan? :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 13:01 

Misschien suggereerde ik dat ook...........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2003 16:48 

Ik ben (voorlopig) nog tevreden over het mondstuk dat hij heeft aangemeten, dus ik ben een van de weinigen.
Er is wel één minpuntje, hoe kan het ook anders, de rand is naar mijn gevoel te zacht...

Trouwens 7 of 8 liter longinhoud lijkt me aardig veel, of zijn er hier mensen die zulke walvislongen bezitten.

Tegen mij zei hij dat ik grote longen had (met mijn 4 liter)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2003 20:38 

mi trompeta schreef:
Ik ben (voorlopig) nog tevreden over het mondstuk dat hij heeft aangemeten, dus ik ben een van de weinigen.
Er is wel één minpuntje, hoe kan het ook anders, de rand is naar mijn gevoel te zacht...

Trouwens 7 of 8 liter longinhoud lijkt me aardig veel, of zijn er hier mensen die zulke walvislongen bezitten.

Tegen mij zei hij dat ik grote longen had (met mijn 4 liter)

Weet ik veel hoe groot een longinhoud is ik gokte maar wat.
Wat bedoel je met een rand die te zacht is? Heb je een rubberen mondstuk gekregen :lol:

Zonder gein, bedoel je de binnenrand van het mondstuk of de ronding van de rand zelf?
Over welk mondstuk hebben we het hier?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 212 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur