trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welk mondstuk gebruiken jullie?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 19:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 185 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2002 18:42 

schilke 15a/4 en een schilke 15b een/of een schilke15

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2002 12:51 

Symphonisch blaasorkest: JK 3c

Pop/Funk/Soulband: Bob Reeves 42 ES

Beiden in combinatie met een Holton MF-Horn St302 Large Bore

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2002 13:54 

tdiboni schreef:
wat is eigenlijk het verschil in klank en vormgeving tussen een Bach 1c en 1 1/2 C??
Welke zijn de verschillen ev. in gebruik (hafabra/symfonie...?)

Bij Bach geeft het nummertje de relatieve diameter van de cup aan: hoe hoger het nummer, hoe kleiner de cup. (Dus: 1c is (iets) groter dan 11/2 c. grotere cup geeft meestal ook een groter geluid.)
De letter geeft de diepte van de cup aan: A is het diepst, en F het ondiepst: C is medium.
Er is ook nog een maat voor de backbore, maar die staat in de stift geslagen: hier zie je bij Bach niet veel varatie in, dat worden als snel specials.
HAFABRA en symphonie gebruik verschilt niet (~klassiek)
Voor lichte muziek wordt vaak een andere klank gewenst (bv lead of solo) dan kan je met name met de diepte van de cup een hoop doen, is mijn ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 nov 2002 15:48 

Ik kijk al regelmatig op deze prachtige site, maar ik vond het vandaag toch eens tijd om mee te discuseren, want het lijjkt wel of er niemand op Irving Bush-mondstukken speelt?
Ik speel al jaren op een Bush WXA en het bevalt mij uitstekend in combinatie met mijn Constellation, maar ook heel goed in een harmonie met mijn Hub van Laar (bes).
Als je met een Bush WXA op de Constellation hoog speelt, krijg je echt een vette klank!
Ik heb ook nog wel een Bob Reeves 43.5m, waarvan ik dacht dat die wellicht iets makkelijker zou spelen m.n. in de hoogte, maar dat is voor mij niet het geval. Voor een big band vind ik een Bob Reeves erg mooi helder van klank, maar dit kan de ruimte en de heerlijke weerstand van een Bush WXA niet compenseren.
:?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 nov 2002 10:05 

Jaren op een WXA gespeeld en daarna jaren op en WS (iets kleiner). Mooie ronde klank. Maar sinds ik op een A&S 1 1/2 C speel vind ik de klank wel wat interessanter geworden bovendien spreekt de A&S makkelijker aan bij mij.

Maar ja, zoals je al bij dit onderwerp ziet is het erg persoonlijk, het zegt dus helemaal niets waar iemand anders op speelt. Als je maar lekker speelt en goed klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2002 11:56 

Ik hoor van verschillende trompettisten toch wel dat de nieuwe serie Bush mondstukken niet echt bevallen. Ik heb zelf nog een oude WXA C, maar die is bijna niet meer te vergelijken met het huidige model.
Maaaaarrrrr, dat wil dus niet zeggen dat het slechte mondstukken zijn (als die al bestaan :wink: ). Ik speel momenteel op een Arnolds&sons 1C en 1 1/4C, die bevallen me heel erg goed. Je moet alleen wel even zoeken naar eentje die jij het lekkerste en mooiste vind spelen, er zit nog wel eens verschil in per model.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 nov 2002 22:08 

Wat bedoel je? Is de fabricage niet consistent? 8O

En waar kan je die a&s -en kopen? Moet ik een keer proberen als ze zo goed zijn en toch hadstikke goekoop!

Oh ff wat anders:
Ik werd op een ochtend wakker met het woord "purviance" in mijn hoofd. :?
Dat woord zei me niks dus heb ik het ff ingetikt in Google en het blijkt een lijn mondstukken van Bob Reeves te zijn.
Kent iemand die dingen? Is het wat?

http://www.bobreeves.com/products/mouth ... ontent.htm

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2002 17:51 

Ik speel op twee mondstukken (trompet dan):
Voor het harmoniewerk op cornet gebruik ik een Vincent Bach 1D (na een lange tijd JK 1 1/4 C)

en voor het bigbandwerk op trompet gebruik ik een Schilke 13A4A. Dit vind ik een heerlijk mondstuk voor in de hoogte.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 185 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur