trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 08:59 

Ruli schreef:
Maar uit de antwoorden lees ik dat we niet op een lijn zitten qua onderwerp. In tune spelen is niet het probleem waar M. het over heeft. Het zal jullie niet verwonderen dat ook ik soms niet in tune zit te spelen met de anderen uit mijn sectie. Maar dat is niet het "probleem" waar ik het hier over heb. Die constant Pitch slaat op de onderlinge afstanden van de noten en hoe je die moet aanblazen.

Ik heb volgens mij al duidelijk uitgelegd dat mijn trompetten ook even goed in tune zijn als Monette trompetten. Dus de onderlinge afstanden tussen de noten kloppen. Dat is eenvoudig te controleren met het BIAS systeem en daar maakt Hub al jaren gebruik van.

Ruli schreef:
Er zijn trompettisten bijv. die door de registers heen hun trompet van beneden naar boven bewegen. Bij lage noten spelen ze onder in hun mondstuk en in het hoge register hebben ze hem in de "klarinetstand". Volgens M. is de ideale stand er eentje waarbij de beker iets naar beneden is gericht. Maar door de registers heen blijft ie op die stand. M. zegt dat je op zijn mondstukken alle noten op dezelfde manier kan aanblazen.

Ik beweeg ook redelijk veel met het instrument op en neer. Toch geloof ik dat ik een erg gemakkelijk embouchure heb en met relatief weinig spanning door de registers ga.

Wat Monette vindt over pivotting wordt door anderen (bijv. Reindhardt) weer tegengesproken. Belangrijk is dat je JOUW optimale manier van spelen ontwikkeld en niet wat Monette denkt wat optimaal is. Daar kan ik niets mee omdat hij mij en jou niet kent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 09:44 

camel schreef:
Ruli schreef:
Omdat ik tijdens het spelen mijn oren gebruik corrigeer ik die noten natuurlijk meteen, maar dat kost weer extra moeite, extra tension. .

Volgens mij is het dit zinnetje. Wat heb je aan die constant perfect pitch, als je toch moet corrigeren???

Dit stukje ging over mijn Bach mondstuk. Dat corrigeren gaat automatisch, de extra spanning die ik dan opbouw om stemmend te spelen komt dan ook automatsch.
Als ik met een "mindere vereniging" zit te spelen hoor je ook overal andere stemmingen, dat speelt super zwaar en vermoeiend... heb je dat zelf nooit gemerkt met leerlingen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 09:49 

erikveldkamp schreef:
..Dat is eenvoudig te controleren met het BIAS systeem en daar maakt Hub al jaren gebruik van.

Dat BIAS-systeem ken ik niet, wel van horen zeggen hier op het forum naruurlijk, maar zoals jij dat uitlegt zou je daar idd objectief mee kunnen meten. Maar ik vraag me dan meteen af hoe het trillen van de lippen hier wordt geimmiteerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 10:00 

Ruli schreef:
erikveldkamp schreef:
..Dat is eenvoudig te controleren met het BIAS systeem en daar maakt Hub al jaren gebruik van.

Dat BIAS-systeem ken ik niet, wel van horen zeggen hier op het forum naruurlijk, maar zoals jij dat uitlegt zou je daar idd objectief mee kunnen meten. Maar ik vraag me dan meteen af hoe het trillen van de lippen hier wordt geimmiteerd.

Ik heb de link hier al zo vaak neer gezet en het verhaal uitgelegd hoe het werkt.

De lippen zijn alleen maar nodig om een trilling van de lucht op te wekken, daar zijn ook andere manieren voor. Kijk maar eens naar een luidspreker, die doet hetzelfde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 11:14 

ik kan me voorstellen dat een BIAS systeem voor een bouwer een goede investering is, maar wat ik erin mis ( of over het hoofd zie ) is de menselijke component. Evenals bij de marketingpraatjes van monette.

Omdat elk mens op een andere manier speelt, is het niet na te gaan wat een bepaald instrument cq mondstuk met een menselijke inbreng doet.

Zuiver is een meetbaar begrip, zuiver spelen is een subjectief gegeven. Omdat ik iets anders moet doen om de C3 zuiver te spelen als bijvoorbeeld Erik Veldkamp. ( Ja, oke, bepaalde spiertechnische zaken, en het geven van lucht, maar goed, ik neem aan dat de globale strekking wel duidelijk is ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 11:25 

camel schreef:
ik kan me voorstellen dat een BIAS systeem voor een bouwer een goede investering is, maar wat ik erin mis ( of over het hoofd zie ) is de menselijke component. Evenals bij de marketingpraatjes van monette..

Je kunt een bouwer toch niet kwalijk nemen dat ie zijn instrumenten zoveel mogelijk in tune bouwt? Als de trompettist daarna toch niet in tune speelt, heeft dat niets met de toeter op zich van doen.

Een custom bouwer kan in samenspraak met de klant er wel voor zorgen dat het instrument zoveel mogelijk past bij de speelmanier van de klant. Maar desondanks zal de trompettist niet altijd in tune spelen. Maar dat is dan het probleem van de trompettist, niet van de bouwer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 11:37 

erikveldkamp schreef:
camel schreef:
ik kan me voorstellen dat een BIAS systeem voor een bouwer een goede investering is, maar wat ik erin mis ( of over het hoofd zie ) is de menselijke component. Evenals bij de marketingpraatjes van monette..

Je kunt een bouwer toch niet kwalijk nemen dat ie zijn instrumenten zoveel mogelijk in tune bouwt? Als de trompettist daarna toch niet in tune speelt, heeft dat niets met de toeter op zich van doen.

Een custom bouwer kan in samenspraak met de klant er wel voor zorgen dat het instrument zoveel mogelijk past bij de speelmanier van de klant. Maar desondanks zal de trompettist niet altijd in tune spelen. Maar dat is dan het probleem van de trompettist, niet van de bouwer.

Ik denk dat je me niet helemaal goed gevolgd hebt....

Ik beweerde nl. ook nergens dat ik het een bouwer kwalijk neem dat hij een instrument zoveel mogelijk zuiver probeert te bouwen ( al die Engelse termen als IN TUNE, we leven in Nederland.... :wink: )
Maar ik denk dat het voor de bespeler niet echt relevant is. Of even relevant als het merk soldeertin wat er gebruikt wordt.... Het is namelijk, precies zoals je stelt: de bespeler die het uiteindelijk moet doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2008 11:46 

Tja, ik speel liever op een toeter die perfect is en fantastisch klinkt dan op een trompet die niet perfect is maar misschien wel fantastisch klinkt.

Bij de nieuwe Yamaha C trompetten hoef je nauwelijks meer de e2 en es2 met hulpgrepen te spelen, dat is toch wel handig lijkt me zo.

Mijn HvL piccolo stemt ook veel beter dan de oude Selmer die ik eerst had. Dat is toch in de praktijk erg prettig kan ik je melden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur