Ruli schreef:
Maar uit de antwoorden lees ik dat we niet op een lijn zitten qua onderwerp. In tune spelen is niet het probleem waar M. het over heeft. Het zal jullie niet verwonderen dat ook ik soms niet in tune zit te spelen met de anderen uit mijn sectie. Maar dat is niet het "probleem" waar ik het hier over heb. Die constant Pitch slaat op de onderlinge afstanden van de noten en hoe je die moet aanblazen.
Ik heb volgens mij al duidelijk uitgelegd dat mijn trompetten ook even goed in tune zijn als Monette trompetten. Dus de onderlinge afstanden tussen de noten kloppen. Dat is eenvoudig te controleren met het BIAS systeem en daar maakt Hub al jaren gebruik van.
Ruli schreef:
Er zijn trompettisten bijv. die door de registers heen hun trompet van beneden naar boven bewegen. Bij lage noten spelen ze onder in hun mondstuk en in het hoge register hebben ze hem in de "klarinetstand". Volgens M. is de ideale stand er eentje waarbij de beker iets naar beneden is gericht. Maar door de registers heen blijft ie op die stand. M. zegt dat je op zijn mondstukken alle noten op dezelfde manier kan aanblazen.
Ik beweeg ook redelijk veel met het instrument op en neer. Toch geloof ik dat ik een erg gemakkelijk embouchure heb en met relatief weinig spanning door de registers ga.
Wat Monette vindt over pivotting wordt door anderen (bijv. Reindhardt) weer tegengesproken. Belangrijk is dat je JOUW optimale manier van spelen ontwikkeld en niet wat Monette denkt wat optimaal is. Daar kan ik niets mee omdat hij mij en jou niet kent.