Geachte forumleden,
Als mijn reactie door sommigen wordt afgedaan als reclame, dan vrees ik dat we niet veel verder komen met onze informatie uitwisseling. Wat ik in mijn eerste reaktie heb aangegeven is dat mijn werk gebaseerd is op:
- algemeen aanvaarde eigenschappen van mondstukparameters
- objectief onderbouwde bewijzen, gebaseerd op degelijk wetenschappelijk en empirisch onderzoek.
Dit heb ik in eerste instantie naar buiten gecommuniceerd d.m.v. mijn vakboeken en artikelen (literatuurlijst op te vragen (
www.henkrensink.nl) . Hierin heb ik –zoals het hoort- ook de bronnen van mijn onderzoek genoemd. Enkele staan vermeld in mijn eerdere reaktie. Overigens, er studeren regelmatig mensen vanuit allerlei studierichtingen af op mijn werk.
Wat ik ook aangaf was dat ik vanwege de behoefte die er bleek te zijn onder muzikanten naar een meer onderbouwde mondstukkeuze, mijn methode heb ontwikkeld. In het eerste jaar dat ik mijn praktijk begon kwamen er meteen ruim 1200 muzikanten voor een aanmeting. Al snel kwamen er ook kritische journalisten van de landelijke dagbladen voor een interview en radio en tv voor reportages van mijn werk, waarin iedereen heeft kunnen lezen en zien wat ik doe, hoe ik het doe en waarom ik het doe (zie o.a. AVRO gezondheidsplein, 2003 Hans Dulfer).
Terwijl ik dit zit te schrijven wordt ik gebeld door iemand van de marinierskapel die zich twaalf jaar geleden door mij een mondstuk heeft laten aanmeten, daar nog steeds zeer tevreden mee is maar nu huidproblemen heeft. Een representatief tevredenheidsonderzoek over langere tijd heeft dan ook een resultaat opgeleverd van 96% tevreden klanten. 36% van de respondenten was trompettist. Maar overal waar wordt gewerkt worden ook fouten gemaakt, ook bij ons. Dus ook de 4% ontevreden of minder tevreden klanten willen we absoluut tevreden stellen. En nodigen hen uit voor een gratis controle consult (er is nog nooit iemand geweigerd). Onze stijl van werken ligt niet in de lijn van de restaurateur die zegt dat je niet iedereen naar de bek kunt koken. Neem dus gerust even contact op via de mail of telefoon. Als er klachten zijn dan lossen we die ook snel en correct op. Ook degenen die niet uit eigen ervaring kunnen spreken, worden uitgenodigd voor een vrijblijvend bezoek aan onze praktijk in Apeldoorn. Dan kun je jezelf een evenwichtig oordeel vormen, en hoef je het niet te hebben van horen zeggen. Meekijken bij een aanmeting mag ook.
Dan de vraag over meer informatie over het aanmeten zelf.
Hoofdzaken bij de mondstukkeuze zijn:
- bespeelbaarheid (comfort, aanspreken, bereik etc)
- klankkwaliteit (openheid, egaliteit, zuiverheid etc)
- betrouwbaarheid (trefzekerheid, stabiliteit etc)
Hierbij gaat het om vier invalshoeken:
- anatomisch
- fysiologisch
- fysisch/akoestisch
- speeltechnisch
Harde meetbare en kwantificeerbare aspecten zijn:
- (speel-)weerstand (is objectief meetbaar in mondstuk en instrument), hoe je dit apprecieert is subjectief
- speeldruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
- klankopbrengst/rendement (is objectief meetbaar), hoe je het beoordeelt is subjectief
- lipgesteldheid (stevigheid etc) is objectief meetbaar
- lipspanning/spierspanning (is objectief meetbaar)
- longcapaciteit (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
- ademdruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
- intonatie/zuiverheid (is objectief meetbaar)
- capaciteiten/talenten zijn relatief
Dan nog enkele misstanden die er zijn op mondstukgebied: Ga eens na hoe een gemiddelde muzikant aan zijn/haar mondstuk komt. Dit is meer een loterij dan een gefundeerde aanpak. Je krijgt een standaard fabrieksmondstuk meegeleverd. Maar een algemeen model voor iedereen is een utopie. Een gemiddeld maatje leidt tot middelmatig spel. Een artiestenmodel is ook niet geschikt voor algemeen gebruik Kiezen uit een restant voorraad courante modellen is ook een loterij. Het gebruikelijke giswerk vanuit de schoenendoos of de grijpvoorraad vanuit het winkelschap of de internetleverancier idem. De verstrekking door muziekverenigingen is meestal willekeurig. Leerlingen krijgen een afdankertje uit de verzamelbak. De maximale mondstukgrootte als rivaliserend statussymbool (als je niet op het grootste mondstuk speelt, dan tel je niet mee) is zeer risicovol. Goedbedoelde raad zonder relevante kennis pakt verkeerd uit. Productgidsjes geven productgerichte informatie. Maattabellen in productgidsjes zijn zeer betrekkelijk. Kijken we naar de cupwijdte van een mondstuk dan zien we dat de diverse producenten deze op verschillende plaatsen meten. Onderaan of bovenaan de binnenrandradius. Dat maakt onderlinge vergelijkingen wel heel onbetrouwbaar. Renold Schilke maakte hier overigens jaren geleden al melding. Pas op dus!
Uit een reaktie bleek nog dat deze persoon bij navraag niemand van betekenis tegenkwam van de orkesten en bands uit mijn referentielijst. Trompettist Frits Damrow (KCGO) zei onlangs nog: “we mogen blij zijn dat we zo iemand als Henk Rensink in ons land hebbenâ€