trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Curry BBC voor cornet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 19:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Curry BBC voor cornet
BerichtGeplaatst: 17 jun 2012 09:41 

Mijn Conn 80A van 1942 en mijn Conn 36A van 1948 hebben alletwee een mondstuk nodig met de afwijkende pre-1958 Conn Short Cornet blank,
(CSC), 2.5" lang en met steiler taper.
Op de 80A speel ik met een custommade door Kanstul (Jim New) gefabriceerd Warburton setje, voor de 36A had ik eigenlijk niets. De 36A is een "echte" cornet, beetje BBB-sound. Daarom leek het mij wel iets het nieuwe brassband mondstuk van Curry aan de 36A te koppelen, ook al omdat Curry de CSC blank op bestelling maakt.
Via mpexpress duurt het bestellen van zo'n mondstuk "at least 90 days", een euphemisme voor een half jaar blijkt uit de praktijk.
Daarom op advies van TH rechtstreeks contact (per email) opgenomen met Mark Curry zelf en die heeft mij binnen 2 weken een Curry 8.5 BBC/CSC cornetmondstuk voor de all-in prijs van 78 dollar doen toekomen. Geweldige service!!!
Mijn verhouding met de mondstukken van Curry is een beetje tweeslachtig. Ik heb een Curry 8.5B voor trompet die ik eigenlijk nooit gebruik (speel tegenwoordig liever ondieper) en Curry's 8.5DC en VC voor mijn Olds cornet die ik ook niet gebruik omdat ik daarvoor ook een Warburton bb heb aangeschaft. De Curry's zijn een beetje voor gevorderden naar mijn mening, je hebt een sterk embouchure nodig, probeer maar eens een Curry BC trompetmondstuk met de Schmidt-bb, een echt vretertje.
Maar nu to the point: de Curry BBC voor cornet is een onwaarschijnlijk goed mondstuk. Het heeft een beetje de cupdiepte van een Wick B maar is in totaliteit superieur vorm gegeven. De rim is geweldig en het hele ding blaast geweldig gemakkelijk. Ofschoon het geluid het niet haalt bij een Wick no letter geeft het, wat de BBB-jongens en meisjes noemen, een "echt" cornetgeluid en is uitermate flexibel te bespelen met een fantastisch hoog register. Kortom, een ideaal compromis tussen de quasi-onspeelbaarheid van de Wick no letter en de cornetsoundvernietigende trompetachtige cups.
Dus de companion voor mijn 36A is gevonden
Maar, het ding blaast nog beter op mijn 80A. Die bespeel ik normaal met mijn Warburton 6M of 6D cup maar met de Curry opent de 80A zich volkomen. Het is net of de 80A volkomen in balans komt, hij (zij?) blaast strak en responsive als een heel erg goede largebore trompet met deze Curry.
Groeten, Franklin

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Curry BBC voor cornet
BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 08:08 

Zeer interessant die Curry cornet mondstukken.
Ik zag op de Trompet Herald ook al zo'n topic voorbij komen over de BBC mondstukken en iedereen was er ook laaiend enthousiast over.
Misschien dat er naast mijn GR cornet mondstuk dan toch nog een ander goed alternatief is :)

Cornet : Conn 80a (1919) met GR L66,9 #6 + Curry 1,5 BBC
Bugel : Kanstul 1525 met Curry 1,5 FL + Ray Farr Diamond

Profiel  

Berichttitel: Re: Curry BBC voor cornet
BerichtGeplaatst: 19 jun 2012 09:22 

Inderdaad had ik het ook van TH. Goede move geweest.
Nog een aanvulling m.b.t. de Curry 8.5BBC:
het mondstuk is gemaakt in de van Curry bekende DC blank (Deep Cornet)
Die mondstukken zijn wat zwaarder gebouwd met een na de fitting snel oplopend taper vd blank. Zo speelt het m.i. ook een beetje, heel prettig die iets grotere massa. Ik was eigenlijk nieuwsgierig geworden om hoeveel het zou gaan. Daarom heb ik uit een kastje mijn huishoudweegschaal opgediept en 3 typen cornetmondstukken gewogen, Wick 5B, 68 gram, Bach 7C, 77 gram, Curry 8.5BBC, 89 gram.
En ter vergelijking: een Yamaha 11C4 trp mondstuk weegt 97 gram, de heavy 11B4GP voor trp weegt 118 gram.
Persoonlijk denk ik dat het meerdere aan gewicht een soort compensatie is voor de relatief nogal grote throat OF andersom. Het resultaat is, naar mijn mening, een heel uitgebalanceerd mondstuk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur