trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Hoe groter het mondstuk, hoe beter in de hoogte"
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 apr 2024 14:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Hoe groter het mondstuk, hoe beter in de hoogte"
BerichtGeplaatst: 17 dec 2003 11:42 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Dit is niet mijn stelling, maar wel vaak gehoord:

"Hoe groter het mondstuk, hoe beter in de hoogte"

Waarom ervaren zoveel mensen dan eigenlijk het tegenovergestelde?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2003 11:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
Omdat dat ook zo is :lol:

Allebei de stellingen zijn namelijk even waar. De een wil graag een groot mondstuk omdat hij anders het mondstuk dichtspeelt, en een ander wil graag een kleiner mondstuk omdat dat helpt de lucht sneller door het instrument te sturen.
Zoals al zo vaak in deze fora naar voren gebracht: zo veel spelers, zo veel voorkeuren. Ook bij de grote jongens is er geen overeenstemming over te vinden, bv Sandoval speelt heel groot, Ferguson een stuk kleiner en Bil Chase nog kleiner. En ze zijn toch alledrie niet echt onhandig in de hoogte.
Gewoon uitproberen wat je zelf het makkelijkste vind.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2003 11:59 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Hans, dat antwoord is heel voor de hand liggend (en zeker waar!); zelf vind ik dat ook wel, maar in het verleden heb ik met professionele koperblazers te maken gehad die heel star bij de bovenstaande stelling blijven. Ikzelf ervaar namelijk ook dat die stelling voor mij niet opgaat.
Het blijft een grote issue, het mondstuk. Zelf heb ik laatst weer 's een groter mondstuk te voorschijn gehaald (uit pure noodzaak; mijn 'normale' mondstuk was tijdelijk onbruikbaar, maar dat terzijde). Ik was heel verrast over mijn toon, aanzet en laagte, en de hoogte viel me tegen.
Eigenlijk zou je gewoon veel mondstukken moeten testen, maar ik denk dat je een mondstuk niet in 1 week getest hebt, en gezien de grote variatie zie ik door de bomen het bos ook niet meer. En Dhr. Rensink was ook geen uitkomst (maar dat is een andere topic)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2003 13:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29
Berichten: 165
Woonplaats: Voorburg
Subtiel verschil is ook nog wel of de diepte kleiner is of de diameter. In principe is het zo dat met een grotere diameter een groter deel van je lip moet trillen, dit ervaren veel mensen als vermoeiender. Een ondiepere cup geeft je over het algemeen een helderder geluid.

_________________
tsja...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2003 20:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 sep 2001 22:02
Berichten: 1706
Woonplaats: ´s-Hertogenbosch
bartjefrit schreef:
Ik was heel verrast over mijn toon, aanzet en laagte, en de hoogte viel me tegen.


Als een mondstuk groter is, voelt het inderdaad vermoeiender zoals Maarten zegt. Ik weet eerlijk gezegd niet of je daar nog aan kunt wennen als je eenmaal kleiner speelt.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken, al 13 jaar speel ik op dezelfde rand (ong. 11C) met verschillende cups. Als ik nu een 1 1/2 C erop zou zetten zou ik niet eens boven de hoge C uitkomen.
Daarom heb ik ook niet de behoefte om met grotere maten te gaan experimenteren. Als ik nieuwe spullen binnen krijg test ik ze wel uit maar niet om zelf te houden. Je moet gewoon spelen op wat je goed vindt voelen en niet te veel luisteren naar profs die star aan hun mening vasthouden. Mondstukken waar ze zelf op spelen hoeven namelijk niet perse ook goed voor een ander te zijn. Met instrumenten is dat een ander verhaal maar dat is niet zo persoonlijk als een mondstuk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2003 00:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Kleinere cups benadrukken de boventonen meer, net zoals een (kleinere) trompet de boventonen meer benadrukt dan een (grotere) tuba. Dus als je makkelijker hoog wilt spelen neem je een kleinere cup. Het is niet voor niets dat mondstukkenmakers verschil maken in cupdiepte !

Lees elke willekeurige mondstukbrochure er maar op na. Dat er desondanks leadtrompettisten zijn die wat groter spelen zoals Sandoval (op een 3c geloof) zal meer te maken hebben met hun fysieke gesteldheid. Maar dat doet niets af aan het alegemene verhaal.

Persoonlijk speel ik lead op een 42ES van Bob Reeves, dat is redelijk klein. Als ik een groter geluid wil hebben voor bijv. klassiek of een jazzsolo neem ik zoiets als een Bach 3c. Ik heb ook een lage F trompet, daar zit een soort kleine trombone mondstuk bij, ook daar valt wel op te spelen als je maar niet voor de c3 gaat !

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2003 11:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29
Berichten: 165
Woonplaats: Voorburg
Hans schreef:
Je moet gewoon spelen op wat je goed vindt voelen en niet te veel luisteren naar profs die star aan hun mening vasthouden. Mondstukken waar ze zelf op spelen hoeven namelijk niet perse ook goed voor een ander te zijn. Met instrumenten is dat een ander verhaal maar dat is niet zo persoonlijk als een mondstuk.


Helemaal mee eens, ik ken weinig dingen die zo persoonlijk zijn als een mondstuk!

_________________
tsja...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.