trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 08:29 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Omdat ik me niet helemaal in vorm voelde, heb ik de afgelopen concertjes van 27 april en 4 mei op een 11B4 geblazen, omdat dit een wat kleiner mondstuk is dan m'n VB 3C.

Vergeleken met de 3C klinkt zo'n 11B4 wat geknepen en dat vind ik niet zo mooi. Daarnaast kreeg ik uiteindelijk net zo goed last van m'n embouchure.

Dus ik vroeg me nadien af: heeft het überhaupt zin om in zo'n situatie naar een kleiner mondstuk te switchen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 09:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ik switch vaak van groot naar kleiner als ik "er doorheen zit". Toon vind ik minder mooi, maar in dat geval beter minder mooi dan helemaal niks... denk ik. En op dat kleinere mondstuk kan ik dan weer een heel eind verder.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 10:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Heinz schreef:
Omdat ik me niet helemaal in vorm voelde, heb ik de afgelopen concertjes van 27 april en 4 mei op een 11B4 geblazen, omdat dit een wat kleiner mondstuk is dan m'n VB 3C.

Vergeleken met de 3C klinkt zo'n 11B4 wat geknepen en dat vind ik niet zo mooi. Daarnaast kreeg ik uiteindelijk net zo goed last van m'n embouchure.

Dus ik vroeg me nadien af: heeft het überhaupt zin om in zo'n situatie naar een kleiner mondstuk te switchen?

Je geeft zelf het grote nadeel al aan... De enige reden (voor mij dan) om van mondstuk te wisselen is klank. Uithoudingsvermogen, bereik, etc.. Dat is allemaal te studeren. Als je niet genoeg tijd hebt om te studeren moet je een compromis sluiten met verminderde klank, uithoudingsvermogen, bereik etc. Denk er ook aan dat je tijdens concerten niet alleen zit en moet zorgen dat je mengt met je sectie en de rest van het orkest :).

Overigens zitten er heel veel kanten aan een "kleiner mondstuk", dat voelt en speelt voor iedereen anders...

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 06 mei 2022 16:39 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Een kleiner mondstuk in jouw geval, is niet meer dan een lapmiddel.
Je zult dus moeten werken aan je vorm.
Dat kan op 1000 manieren. Maar opbouwen moet je rustig aanpakken, en met net zoveel minuten rust als dat je speelt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 08 mei 2022 10:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:

Vergeleken met de 3C klinkt zo'n 11B4 wat geknepen en dat vind ik niet zo mooi. Daarnaast kreeg ik uiteindelijk net zo goed last van m'n embouchure.



Op een 11B4 kan je prima een goeie sound maken alleen zal je daar op moeten studeren; ik kan me goed voorstellen dat je 'geknepen' klink als je zonder gedegen studie zomaar effe tussendoor een maatje kleiner -en ondieper- gaat spelen. En dat je weer last kreeg van je embouchure is ook niet zo gek want ook daarvoor geldt dat je pas de zegeningen van een kleiner mondstuk zou kunnen krijgen nadat je je geheel thuis voel op dat specifieke mondstuk. En dat is maar op één manier te bereiken en dat is -je raadt 't al- studeren studeren studeren. Pas dan zal blijken of 't goede move is om kleiner te gaan wat niet per se hoeft maar wel degelijk zomaar zo zou kunnen zijn; mij bevalt 't in ieder geval prima.

Maar iets zegt me dat je problemen dieper liggen. Bespreek dat eens met je leraar of zoek een andere leraar als je dit al 100 keer met je huidige leraar besproken hebt; een andere leraar heeft vaak net effe een andere manier om precies 't zelfde te zeggen zodat 't kwartje wèl kan vallen.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kan je op een kleiner mondstuk echt langer door?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2022 07:37 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Gisteren weer op de 3c gespeeld en dat was beter. Wellicht heb ik het mezelf nodeloos moeilijk gemaakt door te wisselen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.