Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Ruli
|
Berichttitel: Mondstuk Piccolotrompet Geplaatst: 01 apr 2005 22:35 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Beste trompeteurs,
Ik ben waarschijnlijk sinds vanavond eigenaar van een Kanstul piccolotrompet. Waarschijnlijk, omdat ik hem eerst grondig ga testen. Wat mij meteen opviel is dat mijn Vincent Bach mondstuk er niet in past, deze is namelijk te groot!! Ik heb een VB1E voor op straat (Bes-trompet) en in het boekje van Bach staat dat dit mondstuk zeer geschikt is voor picc. maar noet voor een Kanstul dus.
Wat kan ik nu doen? Ik wil graag VB blijven spelen ivm met de rim vorm en afmeting, ik speel op mijn Strad ML43 Silverbell namelijk een 1C.
Graag jullie advies!!
groet
Ruli
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 00:04 |
|
 |
| Moderator |
|
|
punt 1 als je de piccolo als normale trompet gaat bespelen, ben je in de regel met gekken werk bezig. Beschouw piccolo als piccolo.
Punt 2 waarschijnlijk als je trompet mondstuk niet past, heb je een piccolo met cornetreciever, en ontkom je er niet aan om een cornet mondstuk te kopen.
Passende mondstukken: bach 7e (w) of welk willekeurig piccolocornet mondstuk
Zelf heb ik een bob reeves 43 spc, en dat is een zeer fijn piccolo mondstuk, en kan ik je zeer aanraden
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
stabilo
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 10:08 |
|
Geregistreerd: 21 jun 2003 13:48 Berichten: 147 Woonplaats: België
|
|
Ik ken iemand die op piccolo speelt met een Bach 1CW en die kan er, geloof me, aardig weg mee!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 10:42 |
|
 |
| Moderator |
|
|
ik geloof je, maar dat is een van de uitzonderingen die met een groot mondstuk uit de voeten kan. De meesten kiezen doorgaans voor iets kleiners
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Maarten Trompet
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 14:04 |
|
Geregistreerd: 30 jun 2003 11:29 Berichten: 165 Woonplaats: Voorburg
|
|
Je zult waarschijnlijk toch aan een ander mondstuk moeten. Eén omdat die Kanstul een cornet-receiver heeft, je zult dus een mondstuk moeten zoeken met een cornetstift, twee omdat je vaak bij piccolo's (door de korte leadpipe) een mondstuk nodig hebt met een iets wijdere backbore. 1C is erg groot hoor voor een piccolo, speel een piccolotrompet alsjeblieft niet op de zelfde manier als een Bb-trompet! Alles is veel kleiner en je zult dus alles veel kleiner moeten doen, minder tong, minder lucht.
Veel mensen spelen een veel kleiner mondstuk op een piccolo, bijvoorbeeld 7d of 7e. Ik vind zelf een e qua diepte te ondiep, dan klinkt het gauw zo schel. Dit is uiteraard persoonlijk.
Veel plezier ermee in ieder geval!
_________________ tsja...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 20:01 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Marnix,
Zoals je begrijpt ben ik een beginner op picc en geloof dus alles wat VB zegt. Als de VB1E zeer geschikt is voor picc dan geloof ik hem...nog...
Maar is het niet zo dat de cup-vorm van een cornetmondstuk anders is dan die van een trompet? Ik heb, toen ik nog cornet speelde bij de Brassband, altijd op een DW 4B gespeeld en die was vrij diep maar had ook een hele andere cupvorm. Ik had een goede cornet-klank, dankzij dit mondstuk.
Ik denk dat ik een TROMPET-klank uit mijn picc wil horen en geen cornetklank...denk ik...
graag nog wat meningen!!
En nogmaals, ik speel een 1C op mijn Bes trompet en om de rim-grootte te behouden kwam ik op de 1E... een 1C op picc lijkt mij niet gewenst.
groet
Ruli
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
JeroenJongeling
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 apr 2005 20:57 |
|
Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34 Berichten: 863 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Kerel,
dan neem je gewoon een 1E met een cornet stift, zodat het mondstuk in je piccolo past. Het is alleen erg lastig, zo niet bijna onmogelijk om een Vincent Bach 1E met cornet stift te kopen. Je zult een cornetstift aan je mondstuk moeten hebben. Da's de enige eis waar jouw mondstuk op dit moment aan zal moeten voldoen. Ik zou dus gewoon op zoek gaan naar een alternatief.
Mijn advies: Ga eens met de mondstukken van Warburton aan de slag. Dat systeem stelt je in staat om een cup met de gewenste stift te combineren. Hét piccolo cupje van Warburton is de SV. Die is er in veel maten, van zelfs te groot voor jou, tot veels te klein voor jou. Gewoon even gaan proberen, bijvoorbeeld in Rosmalen bij Hans. Extra tip: de 4SV met een 8* backbore. Daar spelen vrij veel trompettisten op die normaal Bach 1C spelen (ik bijvoorbeeld).
Je bent dus niet op zoek naar een cornetmondstuk, maar naar een piccolo mondstuk dat past. Het enige "cornet" aan dit hele mondstuk is dus de afmetingen van de stift, meer niet!
Check voor de zekerheid nog even bij Vincent Bach.
Succes!
PS: Aan de piccolo zal het niet liggen, die is erg goed (ja, heb er ook eentje)
_________________ Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 apr 2005 10:16 |
|
 |
| Moderator |
|
Ruli schreef: Marnix, Zoals je begrijpt ben ik een beginner op picc en geloof dus alles wat VB zegt. Als de VB1E zeer geschikt is voor picc dan geloof ik hem...nog...
Ruli
waarom vraag je het dan hier
Voor de rest: zie mijn eerdere post en de posts van Jeroen en Maarten....
|
|
| Omhoog |
|
 |