trompet.nl > forum > Toon onderwerp - diep mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: diep mondstuk
BerichtGeplaatst: 11 mei 2005 15:52 

hallo
ik heb deze week de hele week geoefend op een veel dieper mondstuk dan normaal en kon echt geen noot fatsoenlijk raken. nu had ik gisteren repetitie en speelde ik op mijn eigen mondstuk en dat ging veel makkelijker dan normaal vooral in het hoge register raakte ik alles veel makkelijker. wil dit zeggen dat het goed is om op een diep mondstuk te oefenen of heeft dat ook nadelen op den duur?

ps ik merkte vooral dat ik mijn lucht veel beter kwijt op mijn es-cornet die ik tussen door moet bespelen.

ron

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: in de roos!
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 06:58 

Tsja, daar zeg je me wat Perez. Inderdaad is dat fantasties van Bob Reeves, Warburton en ook Stomvi mondstukken. Ik heb me altijd afgevraagd waarom de rand van een Yamaha 11 B4 zo anders is als die van een Yamaha 11 C4. Kijk, dat je vorm/diepte van de cup veranderd ala, maar om dan ook gelijk de rand te veranderen waar is dat voor nodig?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 09:41 

ik heb de rand niet veranderd alleen de cup is veel groter. nogmaals ik raak geen noot goed met dat mondstuk maar ga wel beter spelen op mijn eigen mondstuk. mijn vraag was dus of dit op den duur ook nadelen heeft dan hou ik er namelijk weer mee op en ga weer lekker verder op mijn eigen mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 12:19 
Moderator

waarom wil je eigenlijk op een dieper mondstuk???

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 14:37 

ik wil geen dieper mondstuk maar ik ben wat dingen uit aan het testen om mijn problemen op de es-cornet weg te krijgen. ik knijp mijn toon dicht in de hoogte maar nu ik een paar keer per week op een diep mondstuk speel gaat het op mijn normale mondstuk opeens een stuk beter en ook op trompet merk ik dat ik meer ontspannen ben als ik hoog speel. ik vraag me af of dit normaal is en of er op langere termijn ook nadelen aan zitten.
het is ook niet de bedoeling om standaard op een dieper mondstuk te gaan spelen want ik kan prima uit de voeten op mijn normale,

gr ron

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 mei 2005 14:49 

Ik vraag me af of je die problemen wegneemt door steeds van mondstuk te wisselen!
Volgens mij kan je beter dmv oefeningen proberen om ook die hogere noten er uit te krijgen zonder dat je gaat knijpen en de boel dicht gaat drukken!
Daar heb je, zeker op de langere termijn, veel meer aan!
Probeer wat bindoefeningen of zo! In het begin zal je moeite hebben met de hogere noten en blijven knijpen, maar als je juist daarop gaat letten en de boel openhoudt gaat het steeds makkelijker, zonder dat je van mondstuk hoeft te wisselen, want daar word je ook niet beter van!

Voor goede oefeningen:
http://uhaweb.hartford.edu/lichtmann/fi ... gister.pdf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur