kdfl schreef:
Stel je speelt jaren op een Bach 7C, maar je wil iets anders proberen (om welke reden dan ook...) Bv een Schilke 15B, na welke tijd kun je dan conclusies trekken? Eerst is er misschien euforie en gaat het super (das wel meestal een beetje zo) daarna is het werken en aan passen, maar na welke tijd kun je een besluit trekken en bv zeggen, nee het zal niet goed komen...?
Het is inderdaad zo dat een ander mondstuk in eerste instantie een groot verschil kan maken. Je speelt er 'anders' op omdat het anders aanvoelt. Echter, na een tijdje raak je ook hier aan gewend en verval je deels in je 'oude' speeltechniek. Na uiterlijk een week of 2 is dat wel duidelijk.
Je moet alleen aan een ander mondstuk beginnen als je structurele problemen hebt (en dat kan van alles zijn, klank, aanzet, moeite met bindingen of loopjes, kraken, ruisen, etc.)
Bij het kiezen van een ander mondstuk is vooral de eerste indruk van belang, voelt 'ie goed of niet? Maar, wel pas als je warm bent. Ik heb hier afgelopen jaar ong. 200 mensen gehad die een ander mondstuk wilden hebben. Het viel daarbij op dat mondstukken die ze in eerste instantie niks vonden, heerlijk vonden spelen nadat ze eenmaal op temperatuur waren. En als je een ander mondstuk probeert, doe dat dan vooral op die punten testen waarvan je denkt dat die met het oude mondstuk de problemen gaven. Dan ben je er gauw genoeg achter. Inmiddels ben ik zover dat ik het ook kan 'horen' of een mondstuk bij iemand past ja of nee.
In jouw geval is de overgang van een 7C naar een 15B nogal rigoureus. Niet alleen vwb de diameter, maar ook de cupvorm, diepte en de rand. Maar ja, de enige manier om erachter te komen of het werkt is uitproberen. Is 'ie na een week of twee weken nog steeds beter dan de 7C is het dus een goede overstap geweest.