erikveldkamp schreef:
Ik speel een Bach 3C en een Bob Reeves 43F op mijn van Laar B1 bugel. Alle noten zitten erop. Ik speel zelf te weinig bugel om een mooie ronde klank te produceren maar als ik me er op toeleg komt dat vanzelf wel terug. Dat heeft dus niet zoveel met het mondstuk op zich te maken maar meer met mijn (lead)embouchure. Om een mooi klassiek geluid uit mijn trompet te krijgen moet ik me daar ook een tijdje op focussen. De 3C geeft een ronder geluid, de BR 43F speelt wat makkelijker door de registers maar klinkt iets helderder.
Klank zit meer tussen de oren dan in het mondstuk, je kunt mijns inziens dan ook beter een mondstuk uitzoeken die comfortabel speelt en daarop proberen de klank te maken die je wilt hebben dan andersom: dus op eerst op een groot mondstuk beginnen omdat ie zo'n mooi vol geluid heeft en daarna bijv. tegen het probleem van het hogere register oplopen.
Je zou de 4BFL eens kunnen proberen, die gaat meer richting Bach als ik het goed begrepen heb.
Dat wordt wel meer gezegd dat sommige DW mondstukken naar de Bach neigen vwb de rim en dan met name de RW serie van DW.Ik heb dat dus eens nagevraagd bij DW en kreeg van Roger Webster onderstaand antwoord.
Hi Frank,
the Denis Wick mouthpieces including the RW ones do not have a 'bach-type' rim...(sadly!)
They produce the sound but do not have the comfort of a bach.
The only mouthpiece I know that has such a combination is the new Alliance Brass ones distributed by Buffet Crampon...which I believe will be available from August.
Cheers
Roger