trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuw mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 16:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuw mondstuk
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 12:00 

Met tevredenheid speel ik op een Bach 3C mondstuk, maar deze is aan vervanging toe. Ik wilde deze gelegenheid gebruiken om eens een nieuw mondstuk te gaan gebruiken. M.a.w. een mondstuk vergelijkbaar met de 3C maar net even dat beetje extra.

Na het doorploeteren van het forum en een paar keer voorzichtig testen, wil ik me gaan richten op bob reeves. Maar nu de vraag natuurlijk welke. Ik heb de mouthpiece advisor op een aantal manieren ingevuld en logischerwijs komen er verschillende antwoorden naar voren. Maar zoals eerder op het forum vermeld is: op dit advies moet je zeker niet blindvaren.

Ik ben dus opzoek naar een goed allround mondstuk. Ik gebruik het voornamelijk in een harmonie, de klassieke trompetwerken en voor wat solo's. Ook blaas ik redelijk veel in het hoge register. Zelf dacht ik aan een 42C of een 43C. Misschien behoren 42M en 43M ook tot de mogelijkheden. Graag zou ik uw mening hierover willen hebben.

bvd Richard

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 12:05 

Ik heb ter vervanging van mijn 3C een 42C en die bevalt erg goed. Ik heb voor een 42C i.p.v. een 43C gekozen omdat ik ook al een 42ES speel, de randen blijven dan gelijk. Misschien vind jij een 43C beter geschikt. Als je iets meer hoog in het geluid wilt en iets makkelijker in de hoogte wilt spelen kan ik je de 43M of 43S aanraden.

Natuurlijk zijn er nog 1000 andere goede opties te bedenken, maar ik ben nog altijd erg tevreden met de Reeves mondstukken. Een nadeel is wel dat ze ineens een stuk duurder geworden zijn. Misschien ben je net zo goed af een met een Curry mondstuk die 2x zo goedkoop is...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 14:07 

Bedenk wel dat de rand van een Reeves veel minder "bite" heeft dan een Bach rand. Dat kon ik zelf goed merken aan mijn aanzetten. Een iets scherpere rand maakt de aanzet van een noot makkelijker vind ik. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Goeie opties zijn ook een GR66- of 3 serie, Stork 3-serie, Warburton 4-serie, Curry 3-serie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 14:21 

Ik speel naar alle tevrdenheid al zo'n jaar of 3 op een 43M, daarvoor ook op Bach 3c.
Dit mondstuk schijnt het speelgemak te hebben van een 3C of beter met een klank van een 1.5C.
Hiermee speel ik in fanfare, harmonie als solist of koperesemble in bijzondere kerkdiensten en soms een avontuurtje lichte muziek redelijk allround dus.
Net iets makkelijker hoog en een verbeterd uithoudingsvermogen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 16:11 

wat ik erg prettig vind van de Bach 3C is de scherpe rand. Jarenlang heb ik een JK 3C gespeeld met een veel plattere rand. Met de Bach ging ik veel beter spelen en ging de hoogte ook steeds makkelijker.

De trompettiste naast mij is juist van Bach naar JK gegaan en vindt die veel beter. Het heeft natuurlijk te maken met ontelbaar factoren: de dikte vd lippen, de plaatsing van het mondstuk op de lippen, de manier van blazen, de combinatie met de trompet etc etc. Ik heb overigens veel minder moeite met de hoge register (C3 en hoger) dan de andere trompettisten.

Maar welk merk/ type heeft ook een vergelijkbare scherpe rand. Ik heb die echt wel nodig heb ik gemerkt. zijn de randen (de scherpte ervan) van bijvoorbeeld Reeves gelijk of zijn er verschillende. En hoe kan ik dit zien in de typenaam van het mondstuk?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 sep 2007 18:57 

Dan moet je zeker geen Reeves nemen. De GR66 serie heeft een wat scherpere rand en de Stork mondstukken ook. Ik heb begrepen dat de Curry 60 mondstukken ook een wat scherpere rand hebben welke vergelijkbaar is met de Stork 3 serie. Of anders gewoon een nieuwe Bach 3C. Gewoon een goed mondstuk vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 sep 2007 09:00 

waar zijn curry en stork te verkrijgen?? GR vind ik aan de dure kant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 sep 2007 10:58 

richaar-cdl schreef:
waar zijn curry en stork te verkrijgen?? GR vind ik aan de dure kant.

Stork is te koop bij HvL .

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur