trompet.nl > forum > Toon onderwerp - harmonie en bigband.. wereld van verschil.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: harmonie en bigband.. wereld van verschil.
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008 18:47 
he allemaal,

weer een tijdje geleden dat ik hier op ben geweest zeg, maar mondstukken-land begint weer aan me te knagen...

ik speel nu al een aantal jaren op een Giardinelli 6M. Dit mondstuk bevalt me in de lichte muziek (bigband) goed, omdat ik makkelijk de hoogte in kan en veel flexibiliteit in het mondstuk heb. Bovendien geeft het wel een lekker geluid!
Ik heb echter sterk het gevoel dat door deze flexibiliteit mijn techniek ook achteruit gaat.

Waar ik bij de bigband lekker scherp mag spelen en aanzet / klankkleur en dergelijke veel minder belangrijk zijn (althans anders) is dit bij de harmonie natuurlijk juist zeer belangrijk.
Steeds vaker komt het voor dat ik gedeeltes weglaat omdat ze te solistisch zijn en ik het dan toch maar verpest in de trompetsectie. In de hoogte raak ik daar ook veel minder.
Mijn collega trompettisten snappen niet dat ik bij de bb met gemak eerste trompet speel en bij de harmonie zo twijfelachtig en vaak niet goed.

Nu spelen er wel meer dingen natuurlijk die invloed hebben op dit fenomeen:
- ik oefen niet veel en dus embouchure is ook niet altijd alles
- ik ben vaak verkouden/last van allergien en dat heeft ook invloed op mijn spelen
- de lichte muziek vind ik gewoon ook veel fijner om te spelen dan harmonie.

maar toch vraag ik me af of het niet aan het mondstuk ligt.

wie is er bekend met giardinelli en kan daar iets over roepen.
Is mijn verhaal over terugvallen van techniek een gevolg van mijn mondstuk?
wie heeft er tips (wat is een goed merk voor zowel lichte als klassieke muziek, waar moet ik naartoe voor het testen van mondstukken, etc?)

ter info:
ik speel een Bach-selmer trompet.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008 19:16 

Als je eerst wel lekker speelde op je huidige mondstuk, lijkt het me nu niet de oorzaak van minder lekker spelen.
Minder uren maken, minder oefenen is echter wel iets dat kan tegenwerken. Als je veel diverse dingen doet, en je wil alles op 1 mondstuk doen, moet je zoeken naar iets dat het beste compromis is.

Wat je zou kunnen doen, is thuis oefenen op het geluid voor, en de partijen van je harmonie orkest.

Ik zou een hoop mondstukken en maten kunnen roepen, maar ik ken je niet, en weet te weinig van big band af om een goed mondstuk aan te raden.

Mijn compromis was musical en militair orkest, en wat klassieke dingen. Ben toen uitgekomen bij een relatief ondiep mondstuk, waardoor ik voor de klassieke dingen toch wat meer moet werken om het helder en rond te houden. Daar staat tegenover dat ik wel het gemak heb bij de kapel en de musical van minder werken in de hoogte.

Dit compromis heb ik gevonden met wat collega's bij Brassimport. Hans kan goed luisteren, en weet veel van mondstukken. Een andere optie zou kunnen zijn Adams, of Pfeiffer.
Daar hebben ze ook vrij veel dingen ( misschien zou een bob reeves wat zijn, met dezelfde rand een ondiepere en een diepere cup??? ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008 20:25 

Ik speel ook 1e (lead) bij een bigband en een harmonie, en heb met beide geen moeite. ik wissel van mondstuk: Bij de BB gebruik ik een VB 3E (ondiep) en bij de Harmonie een VB3C (wat dieper) dat voelt qua embouchure vergelijkbaar.
(behalve als ze bij de harmonie per sé "licht repertoire" willen spelen, dan zet ik de 3E er wel eens op, maar dan schrikken ze wel eens een beetje 8) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2008 12:15 

En dan kijk jij zeker heel onschuldig terug naar al die omkijkende mensen. :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2009 10:25 

Het is een vraag die via een forum moeilijk te beantwoorden is. Er kunnen meerdere factoren de oorzaak zijn van het probleem en dat is alleen te bepalen door te luisteren. Heb je al eens geprobeerd om voor de harmonie een wat klassieker mondstuk te gebruiken, bv 3C?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur