trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eén mondstuk, twee trompetten!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eén mondstuk, twee trompetten!
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 11:45 

Het mannetje op deze film speelt het tweede gedeelte op één mondstuk waar twee trompetten op passen.
http://www.youtube.com/watch?v=_iPYbr2frgA

Niet mooi, wel grappig bedacht.
Handig als je collega trompettist een keertje niet kan meespelen :wink:

voor de slimmerikken, het zijn inderdaad niet twee trompetten, maar een bugel en cornetje.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 12:19 

Leuk, visueel, want ik hoor toch echt uit maar 1 instrument geluid komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 12:53 

gebruike hij nu de 3e ventiel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2009 13:07 

Natuurkundig gezien, en verbeter me als ik verkeerd redeneer,

zou de lucht toch de weg van de minste weerstand kiezen? ( zoals een stroomdraadje)
Dus de minste ventielen in dit geval?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2009 09:43 

Ik heb het filmpje een paar keer bekeken maar volgens mij speelt hij links en rechts precies dezelfde grepen. Omdat bugel en cornet beide bes-instrumenten zijn krijgt hij dan ook voor beide instrumenten dezelfde toonhoogte voor een bepaalde greep en lipspanning. Als hij voor een bepaalde toon bij de bugel extra weerstand krijgt als gevolg van een bepaalde ventielkombinatie dan krijgt hij bij de cornet voor diezelfde toon dezelfde extra weerstand. Volgens mij verdeelt de toon zich dus gelijkmatig tussen beide instrumenten tenzij er veel verschil is tussen de weerstand van bugel en cornet voor een bepaalde greep. Als dat het geval zou zijn dan zal het ene instrument wat harder klinken dan het andere maar het is niet zo dat de totale klank uit één instrument komt.

Het wordt pas echt moeilijk als je links een bes-instrument gebruikt en rechts een es-instrument omdat je dan voor een bepaalde toon links en rechts verschillende grepen nodig hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2009 10:30 

Hij kan zo toch nooit tweestemmig spelen? De trilling ontstaat bij je lippen en wordt alleen maar versterkt door de trompet. Je hebt er dus eigenlijk geen kloot aan :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2009 13:06 

The Joker schreef:
Hij kan zo toch nooit tweestemmig spelen? De trilling ontstaat bij je lippen en wordt alleen maar versterkt door de trompet. Je hebt er dus eigenlijk geen kloot aan :P

2 stemmig niet nee. Maar hij heeft een bugel en een cornet, met allebei een heel andere klank. Nu huoor ik het niet op de video, maar als de lucht, denk ik, iets meer naar de bugel ging, daan hoorde je dus 2 verschillende instrumenten die 1 stuk spelen.

Maarja.. volgens mij word de lucht gehalveert door dat mondstuk, dus ieder instrument krijgt de helft minder lucht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2009 20:29 

Er hoeft helemaal geen lucht door een toeter om er geluid uit te krijgen. Zolang de luchtkolom in het instrument tot trillen gebracht wordt, komt er geluid uit. Dat toonde een vertegenwoordiger van Bob Reeves mij een jaar of wat geleden. Hij speelde een deuntje met een mondstuk wat afgesloten was door een membraam. (zat wel een klein pijpje aan de zijkant van de rim om de lucht die hij uitblies te kunnen laten ontsnappen, maar er ging dus geen lucht door de toeter).

Het kan dus prima zijn dat je beide instrumenten hoort, maar dan toch echt als 1 geluid. Hij speelt niet meerstemmig en het zijn beide bes instr. Het nut ervan ontgaat mij overigens wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur