Er heeft al eerder een soortgelijke discussie gelopen (zoek onder "Sparx") en daarbij was men niet onverdeeld positief over de Sparx. Maar.... ik volg al een hele tijd met name de Cornet/Flugel-site van Trumpetherald en daar hoor ik alleen maar geweldige verhalen over Sparx, het schijnt echt het ultieme cornetmondstuk te zijn. Ze moeten inderdaad rechtstreeks uit Canada komen en je kan ze niet vantevoren proberen. Aan de andere kant hebben ze een simpele en beperkte collectie die blijkbaar grotendeels op de maatvoering van DW geent is. Je schijnt ze overigens terug te mogen sturen als ze niet bevallen, niet echt een handige methode maar beter dan niets.
Bij de hierboven al genoemde eerder discussie werd ook Curry geopperd en dat lijkt me ook een goed alternatief. Die bieden de DC-cup (Deep cornet, aangeduid als: voor de traditional sound!), de TC-cup, een hybride trompet/cornetcup, en de vintage. Met name die laatste zou wel eens een goed alternatief voor de DW 4B kunnen zijn. Ik meen dat de DW 4B een cupdiameter van 16.50 heeft en dan zou je van Curry denk ik een 7VC of als je ondieper wilt, de 7TC of 7DC moeten hebben, die zijn 16,56 mm. De Curry's zijn het goedkoopst bij de mouthpiece-express: (PRIMA service)
http://www.mouthpieceexpress.com/catalog/index.php
Let op: de aanduidingen van Curry zelf en van de MP-express van de diameters in mm KLOPT NIET! De 5 mp's zijn 16,76 mm, de 7 mp's zijn 16,56, de 8.5 mp's zijn 16,23
N.B. Zelf vandaag net de 8.5B van Curry binnen gekregen (voor trompet!) en het is weer geweldig voor elkaar: prachtige technologie, een fractie kleiner dan mijn Yamaha11C4/7C, dezelfde throat en een iets ruimere backbore. Resultaat: speelt iets gemakkelijker dan de Yamaha, veel betere en comfortabeler rim en een heerlijke mellow-achtige sound, het blikkerige is er helemaal af, intonatie bij eerste proberen helemaal OK.
Overigens is de B-cup van Curry NIET de B-cup van Bach. De Curry B-cup is gewoon een iets diepere C-cup. Als je de Bach B-cup wilt moet je bij Curry de BC-cup bestellen.
N.B.2: de Sparx worden gemaakt m.b.v. de GR-technologie en zijn dan ook navenant geprijsd.