Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
delano
|
Berichttitel: Welke Warburtoncup voor cornet Geplaatst: 12 sep 2009 10:29 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Dag forumleden.
Ik heb bij Jim New van Kanstul een speciale short shankbackbore besteld voor mijn (fantastische) Conn 36A Concert Grand cornet.
Nu moet daar ook een cup bij en ik wil WEL een cornetgeluid maar niet per se een Denis Wickgeluid, het mag iets jazzier.
Daarom dacht ik aan de Kanstul W-serie (dit zijn de Warburton kopieen veronderstel ik) en daarbij dacht ik aan de W6D of de W6MD (of HEEL misschien zelfs de W6MC).
Een van de dingen die belangrijk is voor mij is dat het mondstuk niet te vermoeiend blaast, wat ik nog wel eens heb met de diepe cups van DW, de 3 en de 4 b.v.
Ik vind het altijd wel prettig als je nog een beetje compressie kunt opbouwen in het mondstuk.
Alvast bedankt en groeten, delano
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Peter Visser
|
Berichttitel: Geplaatst: 28 sep 2009 21:29 |
|
Geregistreerd: 17 sep 2009 18:00 Berichten: 35 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Een paar jaar geleden gebruikte ik een DW 2B met mijn Strad 37B, een ML bore dus, mijn bandleden waren zeer enthousiast over de klank maar het was wel werken. DW 3B speelde wat makkelijker maar kwam qua klankleur niet in de buurt.
Ik speel nu meestal op mijn Boston 3* NE Ultra Plus uit 1883!!, de beste cornet waar ik ooit op gespeeld heb, maar wel large bore en met DW2B niet te doen, met een Warburton 11 shank en cup 4MD, klinkt, alweer volgens mijn bandleden heel lekker. Als ik weinig tijd heb, meestal dus, doe ik mijn conditietraining op 4D of 4XD, veel rendement in korte tijd.
Het voordeel van Warburton vind ik dat ik makkelijk van cornet op trompet en vv kan overschakelen en afhankelijk van mijn conditie een cup kan kiezen. Op trompet, Benge CG of Harrelson Muse, speel ik met shank 9 en cup 4M of 4MD.
Langer geleden heb ik VB 1X gespeeld op mijn Strad, ook een fijn mondstuk maar nu gezien mijn gevorderde leeftijd wat zwaar. Ik heb van Hans eens een GR mondstuk op zicht gehad maar na twee weken serieus oefenen was ik mijn embouchure volledig kwijt.
N.B. ik speel classic jazz, vind ik wat sympathieker klinken dan dixieland.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
L J
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 sep 2009 18:38 |
|
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
|
|
Ik heb tijden op een 2XD cup gespeeld, met een nummer 5 stift, geloof ik. Prachtig cornet geluid en zeker geen conditionele problemen met deze combi.
Als je geinteresseerd bent, kan ik 'm wel voor je opzoeken.
De cornet die ik nu heb is een stuk donkerder, en ik moest mn mondstuk daarop aanpassen ivm mengen.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Geplaatst: 29 sep 2009 19:10 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
|
Welnu, mijn custommade backbore is gereed en onderweg naar Nederland samen met een Kanstul made W6D cup. Ik heb daarvoor maar (een beetje op de gok) gekozen omdat ik geen BB geluid wil maar toch wel een echt cornetgeluid. Als ik nog (eens) echt leer spelen wil ik er zwoele songs op spelen. Ik reken er een beetje op dat een in beginsel wat dieper mondstuk (dieper dan b.v. de W6MD of de W6MC) mij daarbij gaat helpen. In ieder geval bedankt voor de reacties.
In tegenspraak met wat hierboven staat vind ik eigenlijk de DW3 het mooiste geluid hebben maar die is mij EN te groot, EN te diep. Ik kan die niet aan. De DW4B en 5B die ik ook wel gebruik hebben niet de klank van de letterlozen, maar blazen veel gemakkelijker.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|