trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach, JK, A&S, Klank?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bach, JK, A&S, Klank?
BerichtGeplaatst: 22 jul 2003 19:20 

Onlangs heb ik en aantal mondstukken uitgeprobeerd dezelfde maat bv. 3C maar van verschillende merken, Bach, JK en A&S.
Over A&S heb ik veel positieve dingen gelezen in dit forum, de prijs bijvoorbeeld en de rand die net iets prettiger aanvoelt als die van de Bach.
Wat mij echter op viel dat er nogal wat klank verschil zat in de mondstukken onderling en daarbij de A&S het meeste verschil had.
De toon vond ik wat blikkeriger aandoen, ik had zo geen andere aanduiding.
Het verschil was duidelijk hoorbaar en ik had het idee dat ik hiermee mijn trompet tekort deed.
Ook verschilt hij van kleur en gewicht, de A&S is lichter dan de Bach en de JK.
Zijn er meer die deze ervaring hebben?
Als ik voor de klank zou gaan zou het toch de Bach worden.
Geteste mondstukken 5C, 3C en 1.1/4C.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2003 09:03 
Moderator

Ik wil je best helpen, maar je bericht is nogal onduidelijk. Eerst zeg je dat je 3c hebt geprobeert, en later is dat allerhande maten 8O Jou ervaringen spreken natuurlijk voor zich. En als jij het beste op de bach uitkomt moet je dat doen, persoonlijk vind ik de A&S lekkerder qua klank en spelen, dus zoveel trompettisten, zoveel smaken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2003 18:19 

Ook de maatvoeringen van de mondstukken verschillen onderling tussen de merken, dus tussen 2 dezelfde maataanduidingen kunnen enorme verschillen bestaan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2003 20:20 

Ok nog even een reactie.
Voor alle duidelijkheid, ik heb dus van alle 3 merken zowel de 5C, 3C en de 1.1/4C getest.
Dus 3x een 5C en 3x een 3C en 3x een 1.1/4C.( 9 stuks in totaal )
En bij alle drie viel me het klank verschil op tussen b.v de Bach 3C JK 3C , en de A&S 3C .
Zo ook dus voor de 5C en de 1.1/4C
Het gaat me dus niet om wat lekkerder aan voelt of speelt maar wat er uiteindelijk voor uit de toeter komt, klank dus.
Van alle reacties en ervaringen die ik las over de 3 merken las ik steeds over de
kleine verschillen hoe ze aanvoelen, dit voelde ik ook.
Maar weinig heb ik kunnen lezen over het verschil van klank onderling in de 3 verschillende merken, mijn vraag was dan ook zijn er meer die dit is opgevallen. Ik vond n.l. de klank van de A&S niet mooi of een stuk minder.
Een ander punt is dat mondstukken nogal eens bestempeld worden als Bach-copieen je zou dan beter A&S qua prijs kunnen nemen vooral als deze dan ook nog prettiger aanvoelt.
Maar als je daarbij veel aan klank moet inleveren, zou je misschien een argument hebben om dit toch niet te doen.
Mijn ervaring heeft mij veel tijd en geld gekost, misschien zou ik daar een ander een plezier mee kunnen doen, dit was ook een reden voor plaatsen van dit bericht.
trumpetvos

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2003 21:37 

Au, niet zo hard schreeuwen!

Je hebt zelf het antwoord al gegeven. De onderlinge klankverschillen heb je namelijk gehoord. De uitkomst ervan is echter voor iedereen persoonlijk. Als een ander dezelfde mondstukken uitprobeert, komt er waarschijnlijk een ander resultaat uit.
Iedereen heeft namelijk andere dikte van lippen, andere stand van tanden, ander embourchure, etc.

De mondstukken die je noemt, Bach, A&S en JK zijn vrij aardig vergelijkbaar (het zijn immers elkaars kopiën) dus enorm zullen de verschillen niet geweest zijn. Gewoon je eigen gevoel volgen en niet (teveel) op de mening van een ander leunen.

Om het je nog moeilijker te maken (of juist makkelijker): Kanstul brengt binnenkort een replica van de oude Mt. Vernon-mondstukken op de markt (waar de drie bovenstaande mondstukken weer een kopie van zijn).

Succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2003 10:37 

Je zou voor de grap eens drie (nieuwe) mondstukken van Bach achter elkaar moeten proberen, met dezelfde maat etc. Dan zul je (waarschijnlijk ook) tot de conclusie komen dat ze alledrie anders zijn, ook qua klank.
Geen 2 mondstukken zijn hetzelfde, zelfs van 1 merk niet! (Misschien als je goed zoekt?)

Overigens: JK 3c is een andere maat dan Bach 3c! JK is groter (in mm's), maar voelt min of meer net zo groot aan.
Ik denk dat je je moet afvragen welke kant je op wil met je klank, of je een donkere of heldere klank zoekt, groot of juist kleiner etc.
Let ook goed op de intonatie, mondstukken kunnen nl. nogal invloed hebben op de stemming van je instrument.
Succes ermee!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur