trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ontploffen door Bob Reeves 42S
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ontploffen door Bob Reeves 42S
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 17:00 

Na een overstap van een Yamaha 11B4 naar een Bob Reeves 42S ben ik strakker en makkelijker hoog gaan spelen. Het mondstuk speelt zeer goed in een fanfaren en gospel-band. Het probleem zit in het spelen in een carnavals band. Ik sta naast drie Chaliccio spelers en om qua volume mee te gaan ben ik na een half uur bek af. Ik heb het idee dat de cup van de 42S hier voor te ondiep is. Te veel weerstand, het lijkt wel of ik ontplof en er ontsnapt veel lucht langs de rand 8O .
Ik wilde het mondstuk aan de kant gooien, maar het advies van een kenner is om toch door te gaan met dit mondstuk omdat je op een Reeves moet leren spelen :roll: . Niet al je lucht er door heen jagen maar gedoseerd en ook in de hoogte.

Herkent iemand dit?
Is een 42M dan beter?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2010 08:48 

Dat hoor je wel vaker: dat een relatief 'plat'' mondstuk het niet goed doet in zo'n setting.
Probeer daarvoor eens een 42M!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 00:25 

ik had laatst een workshop van charlie green,die legde duidelijk uit dat het om projectie gaat.
als je een goede luchtstroom hebt kost het minder kracht,ben je niet zo snel moe en gaat het voor de luisteraar hard genoeg.
het maakt dan dus niet zoveel uit wat voor mondstuk je hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 09:17 

Aangezien er lucht ontsnapt is het raadzaam het advies van je leraar opvolgen.

Over het spelen in een carnavalsband het volgende: Probeer inderdaad ver te spelen en niet breed. Naast je hoeven ze je niet horen, aan de andere kant van de zaal wel!
Maar hou ook rekening met een stukje muzikaliteit. Ik heb wel eens geluisterd naar een band uit Zuid-Holland met allemaal Calicchio spelers. Dat was alleen maar een wedstrijdje hoog en hard spelen. En als je dat niet ligt, verlies je het altijd, ongeacht het materiaal. Bovendien is het een ramp om naar te luisteren. Erg jammer. Die lui hadden absoluut de kwaliteiten om muziek te laten horen, maar dát vonden ze niet belangrijk!

Zelf gebruik ik een 43ES met Carnaval (en een Shew 8310 of Shew 6310). Maar wanneer je alleen maar 3e partijen zit te braken is een S of een ES misschien wat ondiep en speelt een C cup makkelijker.

En als je echt harder dan de rest wilt spelen kun je het eerste deel van de avond gewoon playbacken. Als de hoge C’s naast je zijn uitgestorven geef jij gewoon ff wat extra gas :twisted:

Profiel  

Berichttitel: mondstukkeuze
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 20:06 

Het draait inderdaad voor het grootste deel om projectie. Voor een 3e partij zou ik echter sowieso kiezen voor een grotere cup. Het zal voor je collega's fijner spelen als de onderliggende partijen veel body hebben. Ik ben persoonlijk geen fan van een trompetsectie waarin iedereen heel ondiep speelt, omdat je gewoon klankinformatie mist.

Je kunt het jezelf ook 'makkelijker' maken door 43 te spelen ipv 42, geeft je wat meer draagvlak.

Studeer lange noten met een zo klein mogelijke inspanning en ten alle tijden probeer het 'duwen' te vermijden, of in ieder geval te bewaren voor het gebied boven C3.

Ik ben ook voor het 'ver weg' denken, een denkbeeldige straal lucht zien van je beker tot het einde van de zaal/straat/wherever je speelt. Maar then again, dit soort projectie is eigenlijk vooral van toepassing op het lead-spelen.

Succes!

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 22:35 

Eigenlijk wil ik niet zeiken hoor Jaws,
maar ik heb op dit moment noodgedwongen (te) veel vrije tijd, en kan niet laten tóch even te reageren,
Jaws schreef:
Over het spelen in een carnavalsband het volgende: Probeer inderdaad ver te spelen en niet breed. Naast je hoeven ze je niet horen, aan de andere kant van de zaal wel!

Je hebt het ongetwijfeld over projectie,
maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik "ver" danwel "breed" zou moeten spelen,
blijkbaar weet jij dat wel... leg eens uit hoe je dat doet?
Citaat:
Maar hou ook rekening met een stukje muzikaliteit.

Maar naast je hoeven ze je niet te horen?
Als ze je "naast" je niet hoeven te horen lijkt het mij vrij lastig muzikaal te spelen,
of kun jij in je ééntje wel muzikaal spelen in een orkest?
Citaat:
Ik heb wel eens geluisterd naar een band uit Zuid-Holland met allemaal Calicchio spelers. Dat was alleen maar een wedstrijdje hoog en hard spelen

Wat heeft hard en hoog spelen te maken met het feit dat de spelers een Calicchio gebruiken?
Ik kan op elke trompet hard en zacht spelen.
Citaat:
En als je dat niet ligt, verlies je het altijd, ongeacht het materiaal.

Welke wedstrijd moet er gewonnen worden?
Je wilt toch rekening houden met een stukje muzikaliteit?
Wat kan jou het dan schelen hoe anderen spelen?
Citaat:
En als je echt harder dan de rest wilt spelen kun je het eerste deel van de avond gewoon playbacken.

Wat je hier schrijft is écht heel erg amateuristisch...
Je zou NOOIT harder moeten willen spelen dan de rest,
Je zou zo hard of zacht moeten spelen als op dat moment nodig is...
En playbacken?
Zeg me aljeblieft dat je een geintje maakt...
Citaat:
Als de hoge C’s naast je zijn uitgestorven geef jij gewoon ff wat extra gas :twisted:

En ook dit is toch hoop ik ironie, nietwaar?
Jaws, het is echt niet persoonlijk bedoeld, maar dit is té veel onzin...

Profiel  

Berichttitel: Re: mondstukkeuze
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 23:47 

Teus Nobel schreef:
Het draait inderdaad voor het grootste deel om projectie. Voor een 3e partij zou ik echter sowieso kiezen voor een grotere cup. Het zal voor je collega's fijner spelen als de onderliggende partijen veel body hebben. Ik ben persoonlijk geen fan van een trompetsectie waarin iedereen heel ondiep speelt, omdat je gewoon klankinformatie mist.

Je kunt het jezelf ook 'makkelijker' maken door 43 te spelen ipv 42, geeft je wat meer draagvlak.

Studeer lange noten met een zo klein mogelijke inspanning en ten alle tijden probeer het 'duwen' te vermijden, of in ieder geval te bewaren voor het gebied boven C3.

Ik ben ook voor het 'ver weg' denken, een denkbeeldige straal lucht zien van je beker tot het einde van de zaal/straat/wherever je speelt. Maar then again, dit soort projectie is eigenlijk vooral van toepassing op het lead-spelen.

Succes!

Ik zie op je myspace dat je op een 43.5 SV speelt. Speelt dit heel veel anders dan een "gewone" S of ES cup? Weet trouwens nog maar sinds een tijdje dat Reeves ook nog een 43.5 mondstuk maakt.

Profiel  

Berichttitel: Re: mondstukkeuze
BerichtGeplaatst: 19 jan 2010 00:16 

Teus Nobel schreef:

Ik heb een tijdje op die manier gespeeld, dus zo compact mogelijk spelen. Maar vind zelf het toch prettiger om wat breder te spelen, zodat iedereen je goed hoort, dus ook de mensen die naast je zitten. Vandaar dat ik ook niet meer met de wedge speel, want daardoor werd het geluid compact en gecentreerd, nu speel ik met wat minder compressie maar probeer het geluid goed open te houden. Daardoor straalt het allemaal wat breder uit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur