trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vraagjes Bob Reeves mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraagjes Bob Reeves mondstukken
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 14:47 

Hallo

Ik zit eraan te denken om eens wat Bob Reeves mondstukken te proberen, daar ik toch al veel goede commentaren heb gelezen.

Momenteel speel ik op een Curry 10.5Z, dewelke ik gebruik voor lead in big band en in een pop-coverband. Als ik mijn mondstuk vergelijk met Bob Reeves, kom ik bij volgende modellen uit: 40ES, 41ES of 40SV, 41SV.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een ES en een SV cup ? Persoonlijk heb ik het liefst een ondiepe cup die 'in 1 stuk doorloopt' (dus liever een V-vorm dan een U-vorm). Ik weet niet juist hoe ik dit het best kan uitleggen maar als ik bv. een tijdje op een Schilke 6A4a (U-vorm) speel en wat meer gas geef, lijkt het wel of er een vreemde tril op mijn toon zit. Dit heb ik bij de Standard series van Curry niet, maar bij de 600 series (U-vorm) dan weer wel.

Wat de backbore betreft, heeft dit veel invloed ? Ik vermoed dat ik hier een 69, 692, 692s of 692sL zal verkiezen. Zijn hier grote verschillen tussen ?

Ik zal er alleszinds binnenkort enkele gaan uitproberen, denk ik...

Alvast bedankt voor de reacties !
mvg
Steven

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 15:53 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 10:47 

Ik zou niet gaan experimenteren met mondstukken.
Heeft mij noodgedwongen een jaar gekost.
En ben nog steeds niet zeker het "ideale" mondstuk (voor zover dat bestaat) te hebben gevonden.
Wil nog wel eens terugvallen.
Maar in deze periode heb ik ook geleerd dat er vaak weken nodig zijn om aan een mondstuk te wennen.

Ik heb geen ervaring met SV cups wel met Curry en BR standaard cup en rand.
Het eerste wat je zult merken is het verschil in rand. Bij Curry is deze wat smaller en ronder waardoor je waarschijnlijk wat meer grip ervaart. Nadeel is dat als je met meer druk speelt, je veel sneller vermoeid raakt. Voordeel is dat je meer flexibiliteit hebt. Misschien herken je dit.
Ik speel tegenwoordig op een BestBrass 3C, te koop bij vanLaar.
Ondanks nummering voelt deze veel groter dan bijv Curry 1.5C. Komt door brede en platte rand.
Ik was 1 jaar geleden de weg ingeslagen naar een kleinere diameter terwijl ik nu eerder de andere kant op neig te gaan. Vandaar ook dat de BB3C uitstekend bevalt. 5C voelt weer te klein aan. Geluid van 3C is ook in alle registers groter dan van 5C.
Misschien moet ik er bij vertellen dat ik met meer onderlip speel dan bovenlip en het prettig vind ruimte in het mondstuk te hebben voor mijn onderlip.
De cup van BB lijkt mij meer op een V cup dan een U cup.
Ik weet niet zeker of het hier aan ligt of dat het de comibnatie van diameter, cup, backbore (is ook wat groter) en rand is maar op dit mondstuk ervaar ik veel minder weerstand in het hogere register dan bij een U cup (bijv Curry 1.5C en Curry1.5*).
Wellicht dat ik ook moet aangeven dat ik maar op 1 mondstuk speel.
Ik zou waarschijnlijk wel op verschillende mondstukken kunnen leren spelen. Lijkt mij ook een kwestie van oefening maar ben tevreden met wat ik heb en het geluid dat ik heb en heb inmiddels ook weer het vertrouwen dat zich dit met het BB3C mondstuk verder kan ontwikkelen.
Ik wil bij terugval nog wel eens 1 van mijn andere 30 (jaja) modellen proberen (onzekerheid?) maar kom steeds weer terug bij BB3C.

Mijn advies: ga NIET experimenteren tenzij je zeker bent dat je het mondstuk de oorzaak van bepaalde problemen is.

En mocht je je in mijn verhaal herkennen, probeer dan zeker ook eens BB uit. Zoals ik al zei ze zijn te koop bij vanLaar. Prijs is wel aan de hoge kant, 200 euro.
Ik wil mijn 5C ook wel uitlenen aan eenieder die behoefte heeft dit mondstuk uit te proberen. Ik denk dat de overgang BR naar BB kleiner is dan van Curry naar BB.
Je moet jezelf wel minstens 3 weken de tijd gunnen aan het mondstuk te wennen en veel oefenen (2-3 uur per dag) en volhouden want iedereen heeft wel eens mindere dagen. Het is makkelijk een mindere dag aan het mondstuk te wijden.
Deze benadering heeft me een jaar gekost maar wel gebracht waar ik nu ben.
Ik blijf overigens niets meer dan een grote liefhebber.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011 14:48 

Ik heb de afgelopen twee jaar heel wat mondstukken geprobeerd en kom ook steeds weer bij Bob Reeves uit (42S). Heeft een heel confortabele rand, veel kern in het geluid en speelt prima ''hoog''. De 42 is volgens de moutpiece-advisor van Bob Reeves vergelijkbaar met een Bach 3-serie, volgens die van moutpieceexpres.com met een Bach 2, zelfs iets groter. De BR 41 zou dan rond de Bach 3 liggen. Voor wat het waard is. Voor bugel heb ik ook een BR 42 zodat het gevoel op de lippen hetzelfde is bij wisselen van instrument.
De 41 heb ik ook geprobeerd maar is wat klein (is wel te koop als je interesse hebt, evenals een Yamaha Allen Vizzutti, ook goed als je van een klein mondstuk komt).
Ik heb de Best Brass ook geprobeerd. Fijn mondstuk. De maatvoering lijkt niet helemaal te kloppen. EEn 3C voelt als een 1C , de 5C als 3C (daarom heeft Erik Veldkamp denk ik voor 5C gekozen ). Ondiepere mondstukken heb je alleen vanaf 7. Ik heb de 7d geprobeerd, fijn voor het hogere werk maar blijft toch redelijk alround.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2011 10:28 

OK, allen bedankt ! Uitproberen is de boodschap !

thx
Steven

Profiel  

Berichttitel: Re: Vraagjes Bob Reeves mondstukken
BerichtGeplaatst: 31 aug 2011 23:05 

Ik heb trouwens ook nog een vraagje over Bob Reeves mondstukken.

Wat zijn jullie ervaringen met de 692sL backbore van Bob Reeves?
Wat is het verschil met de Bob Reeves 692sL backbore en de andere backbore's van Bob Reeves in klank en speel-eigenschappen?
Geeft de 692sL werkelijk een veel helderdere en fellere klank dan de 692s en de standaard 2 backbore?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur