trompet.nl > forum > Toon onderwerp - valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2004 10:46 
Moderator

Callichioadict schreef:
"tweede alinea: ik kan het zonder, dat zegt of het een en ander over mijn qualiteit, of het zegt iets over de qualiteiten van mijn trompet.
Tja, wie zal het zeggen"

Ik niet, want heb je nog nooit horen spelen!

Ben wel benieuwd of je het uberhaupt hebt geprobeerd met en mocht dat niet zo zijn, hoe je dan tot de conclusie komt dat het niks voor jou is.
Ik dacht ook dat het "gelul" was tot het moment dat ik het probeerde en er echt verschil was. Maar ik zal ongetwijfeld een stuk minder spelen en een minder goede trompet hebben dan jij.

zoals je hebt kunnen lezen in een van mijn eerdere replies, had ik dus ooit een schilke CXL die die doppen nodig had, dus ja het verscil is er, als je het zelf niet kan maken, en dat is nu net mijn hele punt. Een trompet is pas geschikt voor je als het je ondersteunt in de verschillende uit te voeren klankidealen. Doet die dat niet, of werkt hij zelfs tegen is het instrument niet geschikt voor je, is mijn mening.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2004 11:15 

Zit ik met de vraag of je je geluid zelf moet bijstellen ( door een andere manier van spelen) of dat je het instrument zo kunt "inrichten" dat je op detzelfde manier kunt blijven spelen maar wel een ander klankbeeld krijgt.

Ik vind de laatste optie prettiger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2004 12:06 
Moderator

Callichioadict schreef:
Zit ik met de vraag of je je geluid zelf moet bijstellen ( door een andere manier van spelen) of dat je het instrument zo kunt "inrichten" dat je op detzelfde manier kunt blijven spelen maar wel een ander klankbeeld krijgt.

Ik vind de laatste optie prettiger.
Als je er zelf voor werkt, wordt je wel flexibeler.
Bovendien ga je dan ook pas echt nuttig met je instrument en geld om. Een simpel standdard trompetje is niet zo heel duur, en je kunt zelf werken erop om de verschillende soorten benodigde klank eruit te halen. Dat scheelt geld en je kunt er trots op zijn als je er in slaagt. Dan heb je ten minste eer van je werk. Anders gaat die eer naar het materiaal wat je erop zet, en is het toch niet echt je eigen verdienste....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2004 12:20 

Ik denk dat als je zelf veel studeert, veel speelt, op een goede manier je hele klank "vanzelf" beter wordt! Daar hoef je volgens mij echt geen verzwaringen of andere verbouwingen voor te gebruiken! Krijg je op het instrument waar je nu op speelt niet de gewenste klank ben ik echt van mening dat je het verkeerde instrument bespeelt!
Zeker als ik lees wat de bijwerkingen zijn van die verzwaringen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2004 22:10 

Stel dat je veel studeert, dan ontwikkel je natuurlijk je spel, en je krijgt misschien een andere voorstelling van hoe je zou willen klinken (eerder genoemd als 'klankbeeld'). De vraag is dan of je meteen een nieuw instrument moet kopen! Als je geld over hebt misschien wel, maar dat zal op de meesten niet van toepassing zijn. Ik ben van mening dat je gewoon verschillende dingen moet uitproberen. Als zo'n heavy cap bevalt, dan zet je deze er toch op. Probeer dan echter ook eens hoe het is met alleen een cap op je 3e ventiel of op je 1e ventiel, dit maakt namelijk ook nog verschil.

Wat ik niet helemaal begrijp is als iemand zegt dat je minder eer van je werk zou hebben als er heavy caps onder je ventielen zitent! Je hebt toch geëxperimenteerd en bent er achter gekomen dat je beter klinkt met heavy caps. Is toch prima??

Een maand geleden was ik in Duitsland en ontmoette daar Thomas Lubitz, dit is de top-ontwikkelaar van Yamaha. Ik was daar met Andy Haderer en Thomas kwam hem bezoeken met een aantal nieuwe modellen. Als je ziet wat zo iemand veranderd aan een instrument, voorbeeld: draai maar eens het buisje van je tweede ventiel om, je instrument klinkt anders. Ook kan er heel veel in de ventielen veranderd worden.

Kortom zoeken naar nieuwe dingen is altijd goed, maar wat hierboven ook al vermeld werd, studeren is natuurlijk het belangrijkste.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2004 22:19 

Herwin, ik had het niet beter kunnen opschrijven.
heb eerlijk gezegd wel het gevoel dat er nogal snel wordt ge(ver)oordeeld als mensen met nieuwe zaken aankomen. de trompettist is volgens mij in zijn algemeenheid nogal behoudend en heeft wel vaak de houding van "wat de boer niet kent dat eet hij niet".

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 aug 2004 22:39 

komt mij aaakelig bekend voor :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2004 08:35 

Van de andere kant heb ik het idee dat er voor trompettisten veel meer 'gadgets' worden gemaakt en verkocht dan voor andere instrumentalisten. Of vergis ik me hierin?

Ik heb nog nooit een monette klarinet gezien? Of een dwarsfluit met extra zware kleppen, een cryogeen behandelde vleugel, een gitaar met een valve-alignment, een sterling silver viool, een saxofoon met een mondstuk van 200 euro omdat dat beter klinkt dan eentje van 20 euro, etc. etc...

Ik heb echt het idee dat vooral trompettisten zich laten beinvloeden door tell-sell-achtige praatjes en allerlei dingen kopen om beter te gaan spelen terwijl het enige echte middel om beter te gaan spelen nog altijd studeren is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur