Emile schreef:
Van de andere kant heb ik het idee dat er voor trompettisten veel meer 'gadgets' worden gemaakt en verkocht dan voor andere instrumentalisten. Of vergis ik me hierin?
Ik heb nog nooit een monette klarinet gezien? Of een dwarsfluit met extra zware kleppen, een cryogeen behandelde vleugel, een gitaar met een valve-alignment, een sterling silver viool, een saxofoon met een mondstuk van 200 euro omdat dat beter klinkt dan eentje van 20 euro, etc. etc...
Ik heb echt het idee dat vooral trompettisten zich laten beinvloeden door tell-sell-achtige praatjes en allerlei dingen kopen om beter te gaan spelen terwijl het enige echte middel om beter te gaan spelen nog altijd studeren is.
en dat had ik weer niet beter kunnen zeggen.....
Mijn scepsis tegen allerlei hulpmiddeltjes aan een instrument is gebaseerd op simpelboeren verstand: om het maar even met het Monette voorbeeld te komen: Monette heeft upgrade pakketten voor de standaard Monette trompet. Ga jij hiervan beter spelen?? nee.... Het blijft een monette, en als je zelf niks aan je klank doet, kan een hulpmiddeltje je misschien tijdelijk uit de brand helpen, een beter trompettist word je er niet van.
(of ben ik nu gezegend met een fantastisch instrumentarium???

)
anyhow, Ik heb mijn punt gemaakt, en niemand hoeft het er mee eens te zijn.