trompet.nl > forum > Toon onderwerp - valve caps
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 12:31 

Heb je dan niet gewoon het verkeerde instrument aangeschaft?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 12:47 

hoeft natuurlijk niet, je kan ook gegroeid zijn en niet meer tevreden zijn met de klank die je nu hebt :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 13:03 

Heb een instrument waar ze al bij aanschaf opzaten en heb er onlangs ligte doppen bij aangeschaft en de verandering van klank is toch echt behoorlijk.
Met ligte doppen is hij scherper, directer en met de zware doppen is hij absoluut ronder.

Dus moet het scherp dan gaan de ligte erop, moet het wat ronder en donkerder dan schroeven we de zware eronder. Kom nou niet aan met het verhaal dat dat betekdn dat je een verkeerde trompet hebt want dat is niet zo, je kunt nu eenmaal ook met mondstukken wat expirimenteren en andere klanken krijgen dus waarom met ligte of zware doppen niet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 13:28 
Moderator

mwa ik kan camel wel volgen in zijn verhaal.

ikzelf had ooit een Schilke CXL en dat ding had gewoon zware doppen nodig om enigzins kernachtig te klinken. Hoe goed het klankbeeld in mijn hoofd ook was, ik kreeg het er niet uit, de Schilke werkte gewoon tegen. Nadat ik hem door Peter Groenewegen ( Dal Segno, in Dordrecht ) helemaal heb laten verbouwen, was het al een stuk beter. Maar toen werd ik erop attent gemaakt dat die verbouwing eigenlijk weggegooid geld was, het instrument werkte tegen en was dus voor mij niet goed, dus heb ik er een uitgezocht waar ik mijn klankbeeld wel op een fatsoenlijke manier kon verwezenlijken, zonder zware doppen en allerlei plakkaten lood, en weet ik veel wat voor rommel om consumenten geld uit de zakken te kloppen.
Dus dan vraag ik mij af of jij niet beter zou moeten werken aan het klankbeeld verwezenlijking, of als het instrument tegen werkt een ander instrument zou kunnen uitzoeken.

Waar haal jij eigenlijk het vergelijk met een mondstuk vandaan. Een mondstuk vergelijken met ventieldoppen is als het vergelijken van een appel met een tomaat....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 17:03 

"Waar haal jij eigenlijk het vergelijk met een mondstuk vandaan. Een mondstuk vergelijken met ventieldoppen is als het vergelijken van een appel met een tomaat...."

Het ging over de klank en naar ijn bescheiden mening zijn zowel de keuze van je mondstuk als ook het wel of niet hebben van zware doppen van invloed op je klank.

Ik kan met of zonder zware doppen spelen en met zware klinkt hij dan donkerder en ik kan met een klein of een groot mondstuk spelen en ook dat heeft invloed op mijn klank.
Dus zo onzinnig is die vergelijking niet lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2004 22:16 
Moderator

Callichioadict schreef:
"Waar haal jij eigenlijk het vergelijk met een mondstuk vandaan. Een mondstuk vergelijken met ventieldoppen is als het vergelijken van een appel met een tomaat...."

Het ging over de klank en naar ijn bescheiden mening zijn zowel de keuze van je mondstuk als ook het wel of niet hebben van zware doppen van invloed op je klank.

Ik kan met of zonder zware doppen spelen en met zware klinkt hij dan donkerder en ik kan met een klein of een groot mondstuk spelen en ook dat heeft invloed op mijn klank.
Dus zo onzinnig is die vergelijking niet lijkt me.

eerste alinea die je schreef heb ik ook niet ontkend: ik zeg alleen dat als een instrument echt goed voor je is, dat je dan zelf in staat bent om je klankbeeld te verwezenlijken, zonder hulp van 'lapmiddeltjes'.

tweede alinea: ik kan het zonder, dat zegt of het een en ander over mijn qualiteit, of het zegt iets over de qualiteiten van mijn trompet.
Tja, wie zal het zeggen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2004 10:23 

"tweede alinea: ik kan het zonder, dat zegt of het een en ander over mijn qualiteit, of het zegt iets over de qualiteiten van mijn trompet.
Tja, wie zal het zeggen"

Ik niet, want heb je nog nooit horen spelen!

Ben wel benieuwd of je het uberhaupt hebt geprobeerd met en mocht dat niet zo zijn, hoe je dan tot de conclusie komt dat het niks voor jou is.
Ik dacht ook dat het "gelul" was tot het moment dat ik het probeerde en er echt verschil was. Maar ik zal ongetwijfeld een stuk minder spelen en een minder goede trompet hebben dan jij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2004 10:45 

ik veronderstel ook dat niet alle caps op iedere trompet passen.
welke zouden passen op een yamaha YTR-6335HGS ?

en waar kan ik die nu kopen ? :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur