trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Microfoon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Microfoon
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 12:00 

baszz schreef:
Jongens ik moet voor de band info opdoen voor een mic voor mezelf , wat kan ik het beste nemen en waarom en wat ze ongeveer kosten ??
Vast op een standaard of clip on???

Ik gebruik een Senheizer E608 clip microfoon die ik ook bij de Big Band gebruik.
Kostte 2 jaar geleden iets van 150 euro's

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 12:06 

Als vaste microfoon heb je tegenwoordig de Shure beta 57a. Dit is de opvolger van de sm57.

Kost rond de 125 euro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 13:02 

Ik heb van een leerling ooit een miniatuurmicrofoon meegekregen van het Deense merk DPA. Gewoon om eens mee te gaan stoeien. Dat ding is dus helemaal waanzinnig, ook om mee op te nemen met de bijpassende voorversterker, maar ook peperduur (heb er maar nieteens naar gevraagd..). Ik geloof dat de enige importeur in Nederland Transtec is (Daar werkt die leerling dan ook).
Ze hebben zelf een bevestigingssysteem voor trompet geknutseld, omdat de officiele DPA bevestiging ook nogal heel duur zou zijn... Die bevestiging was ik niet helemaal lyrisch over, en ook het feit dat het een systeem is met ministekkertjes maakt het in mijn ogen tamelijk kwetsbaar. Microfoontechnisch is het echter wel een verademing.

Ik ben me er echter heel erg van bewust dat juist op de gigs dat je een mic nodig hebt, vaak toch doppen in hebt. En als ik een soundback wil gebruiken komt het ook beter uit om gewoon een mic op een statief te hebben.

Voor noodgevallen heb ik mijn AKG clipon bijna permanent in mijn achterbak liggen. Het is ook een afweging op wat voor podia je gaat spelen. Statieven kunnen best in de weg staan als je weinig ruimte hebt. En zeker als je nog even doorspaart naar draadloos ben je helemaal van dat probleem af. Je kunt alleen niet meer rücksichtslos je trompet op zijn standaard knallen na het spelen of bij het wisselen tussen trompet en bugel..

Succes met je keuze ik ben benieuwd..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 17:39 

Ja ikke ook , er is dus best wel veel te koop zeg.
Maar het moet een clip on worden.
Donderdag maar eens naar Alkmaar om wat te proberen..
Zijn er nog dingen waar ik zeker op moet letten??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2005 23:02 

Jaws schreef:
Als vaste microfoon heb je tegenwoordig de Shure beta 57a. Dit is de opvolger van de sm57.

Kost rond de 125 euro.

Die bedoel ik, niet de SM 58, dat is geloof ik een zangmicro, is 't niet?

En de beta 57a is een soort opvolger van de SM57?

Correct me please if I'm wrong...

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2005 10:53 

De beta's (herkenbaar aan de blauwe ring) van de SM57 (instrumentale) en SM58 (vocale) microfoons zijn niet zozeer opvolgers als een uitbreiding op die microfoons, zoals je misschien weet zijn beide series gewoon naast elkaar te koop. Veel mensen vinden de beta's beter klinken, maar ze hebben zeker naast een aantal voordelen ook een aantal nadelen: de beta's zijn supernieren, dit betekent dat ze minder overspraak geven (pikken minder op van de rest van de band), maar het houdt tegelijkertijd in dat je er dus wel recht in moet spelen, anders heb je er niets aan. Dit is bij de vocale beta 58 a een kleiner probleem, omdat vocalisten die microfoon toch meestal vrijwel tegen hun mond houden. Wedges (vloermonitors) zijn niet heel erg bruikbaar bij de beta's, omdat een supernier per definitie (door de constructie) een lob aan de achterkant heeft: hier zijn ze dus weer gevoeliger dan aan de zijkanten en hierdoor - in tegenstelling tot de gewone nieren, die een dip ipv een lob aan de achterkant hebben - een grotere kans op feedback (rondzingen) geven.
Snappie?

Maar het gemakkelijkst en het mooist is (dat speelt ook het lekkerst, vind ik) een clipmicrofoon op je instrument. Bijvoorbeeld een AKG C419, die klinkt uitstekend en is niet duur (zonder voeding, voor als je een mixer met fantoomvoeding hebt) rond de € 125, met voeding iets van € 50 duurder.

De SM57 zou een hele goede keuze zijn als je een vaste microfoon zoekt voor je instrument. Voordelen: dynamisch (je bent onafhankelijk van fantoomvoeding en batterijen), onverwoestbaar, klinkt uitstekend, goedkoop (€ 90). Nadeel: je bent plaatsgebonden als je speelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2005 11:59 

Voor een uitstekende (clip-) microfoon kan ik je zeker de LCM-77 van SD systems aanbevelen. Ik speel hem zelf al jaren en het klinkt echt fantastisch.
Afbeelding
Daarmee bedoel ik dat de mike MIJN geluid doorgeeft zonder dit te veranderen, ongeacht of je zacht of sterk speelt. Meer info op:
http://www.sdsystems.com/77/77.htm

Mijn ervaring met AKG clips (409 etc) is dat het geluid vaak wat scherper en dunner wordt. Natuurlijk kan dat aan de mengtafel wel weer opgelapt worden, maar helaas zijn de soundmensen met 'koper'-oren zeeeeeer dun gezaaid in popbandjes.

Feit is wel dat de AKG's stukken betaalbaarder zijn dan de LCM-77, EN dat je de LCM-77 niet zomaar op een ander instrument plaatst.

8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur