Citaat:
In zijn beroemde kwintetten en sextetten met Coltrane en Cannonball was in ieder geval Paul Chambers de baas over het ritme en niet de drummer, zelfs niet Philly Joe Jones.
Dat ben ik niet met je eens... maar goed... Paul Chambers heeft altijd als steady factor de boel bij mekaar gehouden en onwijs goed maar het waren toch echt de drummers die de energie in het geheel pompten... En wat is de baas... als een bas/drum tandem goed werkt is het een harmonisch gevecht om de overhand, een "gevecht" dat nooit gewonnen wordt maar altijd blijft dartelen om de groove... zogezegd:)
By the way... Ik vind niet dat die drummers er voor het plaatje zitten.,,
Je kunt met 2 drummers veel meer "uitpakken" en power geven, maar in dit bandje worden ze gebruikt als drummer en percussionist... en dat kan ook heel spannend en complex zijn. wellicht niet meteen opde voorgrond maar toch wel aanvullend in mijn ogen.
Ook maar een mening...
De grap is: wat is de overeenkomst tussen een drummer en een condoom?
Het is veiliger met maar lekkerder zonder...
En Miles kikte wel degelijk op z'n drummers en dat was niet zomaar iets van geklets, dat is 1 van de wijze lessen die ik van hem heb aangenomen.
Goeie drummers (en trouwens de gehele ritmesectie) kunnen je spel zo aanvullen en ondersteunen en je zo uitdagen dat je middels hun uitdaging boven jezelf uit kan stijgen. Je krijgt van een lekkere drummer (lees geen houthakker maar energiek, creatief en speels) zoveel! man!!
En die link is ook logisch omdat een trompet net als een drumstel een nogal explosief instrument is met grote verschillen tussen hard en zacht en indien nodig zeer bepalend... Ze voeden elkaar, jutten elkaar op en BAM vuurwerk!
Het 2de dat ik van Miles geleerd heb is dat je moet trompet spelen zoals je bokst. Af en toe een Knock out uitdelen op de juiste momenten...
enfin... ook maar een mening...