trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De groten der trompetspel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 17:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 16:54 

Idd, Mannie Klein bijvoorbeeld, of Uan Rasey! Vergeet ook vooral niet Bill Vacchiano, Harry Glantz, Bud Herseth, Gerry Schwartz, Gil Johnson, John Ware, Bernie Adelstein, Armando Ghitalla, Thomas Stevens en dat soort mannen.

Erik, je geeft gelukkig zelf al aan dat de mannen, vrouwen in jouw rijtje niet tot de groten van de aarde zullen gaan behoren (althans wat betreft trompetspel). Zelf denk ik dat de tijd van de groten voorbij is...helaas...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 17:15 

veldkampbrass schreef:
Wat heeft Jon Faddis dan bijgedragen aan de trompetwereld ?

Hij kan hoog spelen maar ik hoor op dat gebied liever Maynard of Cat Anderson. Qua soleren is hij een leerling van Dizzy, dan hoor ik veel liever het orgineel. Er zijn opnames van Faddis en Arturo samen, het zijn oeverloze battles in wie het hoogst mogelijke onzin kan spelen !

Zijn leadaspiraties vind ik ook niet swingen, daar zijn ook heel wat betere namen te bedenken (Al Porcino, Benny Bailey, Charly Davis, Bobby Shew etc.)

Kortom, hij kan erg goed trompetspelen maar weinig muziek maken volgens mijn bescheiden mening.

En toch vind ik hem geweldig!
Wat je zegt is op zich allemaal waar, maar ik heb ook opnames van hem die ik echt onovertroffen vind! (o.a. Jazz meets the Symphony!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 17:51 

ponch schreef:

Erik, je geeft gelukkig zelf al aan dat de mannen, vrouwen in jouw rijtje niet tot de groten van de aarde zullen gaan behoren (althans wat betreft trompetspel). Zelf denk ik dat de tijd van de groten voorbij is...helaas...

Zo denk ik er ook over, er zijn wel fantastische trompettisten maar die vinden meestal het wiel opnieuw uit. Zie Marsalis die weer terug gaat naar de roots.

Nakairakov speelt fantastisch maar is ook niet vernieuwend bezig.

De nieuwere jazzgeneratie probeert het nu een beetje met hiphop, zoals Till Broenner, Nicholas Payton, Roy Hargrove maar van de laatste 2 vindt ik dat ook niet erg geslaagd.

Een meer vernieuwende trompettist vind ik Peter Molvaer, ik denk dat hij nu zo speelt als Miles dat waarschijnlijk ook zou doen als hij nog leefde.

Maar het liefst luister ik toch naar de oude opnames van Clifford, Hubbard etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 18:01 

Hakan Hardenberger met al die moderne dingentjes lijkt me redelijk vernieuwend? Volgens mij is hij een redelijk grote aan het worden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 18:19 

Ik denk dat er nu steeds meer relatief onbekende namen zullen langskomen; we moeten dit onderwerp niet verwisselen met een onderwerp zoals "wat vinden jullie goede trompettisten" of iets dergelijks. Het was meer mijn bedoeling om echt de mensen eruit te pikken die echt iets betekend hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 18:25 

Iemand die echt iets betekend heeft, en nog steeds doet, is ook Reinhold Friedrich.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2004 18:30 

Uit de oude doos, zij staan aan de oorsprong van de jazzmuziek dus waren erg belangrijk in de trompetgeschiedenis :

Buddy Bolden (rond 1900)
King Oliver
Bix Beiderbecke

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jun 2004 09:45 

Of Matthias Höfs... (met dat hoorntje van hem :D )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur