trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Pluspunten van Marsalis.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 06:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 12:27 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Zoals ik Marnix begrijp vindt hij Marsalis op klassiek gebied een beginneling vergeleken met Maurice Andre. Ik zie dat verschil niet zo, maar denk alleen dat Andre alles wat muzikaler interpreteert. Volgens mij is daar de hele trompettisten wereld wel over eens (over het laatste dus).

Ik heb me niet zo verdiept in Marsalis klassieke cd's omdat ik die muziek sowieso niet interessant vindt (ook niet van Andre). Maar alles wat hij opgenomen heeft zal technisch wel perfect zijn, dus hebben we het steeds over een muzikale interpretatie.

.

Lees dan de nuance, die ik tot 2 keer toe heb aangevuld........

Kijk je geeft zelf al aan, dat je je niet verdiept hebt in Marsalis' klassieke spel. Maar ik kan je vertellen: het verschil tussen dat van Marsalis en Andre is groot, met een hoofdletter. Qua afwerking, qua stijlbeheersing, en qua diepgang. Sorry, maar daar scoort Maurice Andre echt vele malen hoger. Nogmaals mijn mening.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 13:16 

Ik heb alles gelezen, wees gerust.

Het verschil tussen jou en mij is dan waarschijnlijk de kwalificatie die ik/ jij er aan geeft.

Ik vind dat als je zo kunt spelen als Marsalis heeft gedaan op klassiek gebied nog steeds een topprestatie, al is Maurice Andre beter op dat gebied, Maar voor iemand die zo kort een klassiek uitstapje gedaan heeft na al werelberoemd te zijn geworden op jazz gebied daar kan ik alleen maar respect en grote bewondering voor hebben. Die nuance proef ik niet in jouw betoog, dus misschien is dat dan het verschil waarover we zitten te ouwehoeren... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 14:39 

Veel klassieke trompettisten houden niet van Marsalis' klassiek spel en vinden zijn jazz ok en omgekeerd. Ik denk dat heel die controverse nogal sterk te wijten is aan jaloezie. Wynton heeft in die paar jaren(op vrij jonge leeftijd) dat hij klassieke optredens gaf en opnames maakte, dingen gedaan waarvan ik denk dat het gros van de klassieke trompettisten(incl. profs) nooit kwalitatief hetzelfde kunnen brengen. Daarentegen speelt hij al sinds zijn 12e in jazzclubs,.... Zijn muziektheoretische kennis om zijn improvisaties en arrangementen te ondersteunen is dus enorm. En als dat nog niet genoeg is, heeft hij nog eens een geweldige flexibiliteit en techniek in alle registers.
Kortom zoals Erik al aangaf een zeer compleet muzikant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 15:29 

Helemaal mee eens, maar om dat nou aan jaloezie te wijten vind ik echt ver gaan!
Waarom zou iemand jaloers zijn op Marsalis?
Men denk naar mijn idee veel te snel dat iemand jaloers is als hij/zij een mening over iemand heeft!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 15:49 

Jaloezie is misschien sterk uitgedrukt. Maar als ik iemand op zulke wijze dingen hoor spelen als 'vlucht vd hommel', 'molto perpetuo', 'carnaval de venice'..... dan denk ik toch wel eens waarom kan ik dat niet :lol:
Ik denk dat iedere trompettist wel een beetje jaloers moet zijn op zulke prestaties om moed en ijver te vinden om te blijven oefenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 15:54 

OK, dan zijn we het gewoon helemaal met elkaar eens!
Het moet een soort stimulans zijn om datzelfde te gaan bereiken! (Wat waarschijnlijk nooit zal lukken! :( )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2005 16:11 

het moet inderdaad wel een stimulans zijn maar soms werkt het juist averechts ("dat leer ik toch nooit dus kan ik maar beter stoppen") maar dat is ook wer niet de goeie instelling

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur