jeroenransijn schreef:
(...)
Hier is iets wat we in ons achterhoofd moeten houden:
De gemiddelde mens (luisterd radio 538 en meer niet) maakt het niet uit of je 2000 noten in 1 minuut speelt.
Mij ook niet, jou wel?
Citaat:
Als ik bijvoorbeeld Cherokee opzet, en ik deed dit een keer toen een maat op bezoek was zei hij: vind je dit nou mooie muziek?
Ik zeg: ja, als je weet hoe moeilijk het is om dit te kunnen.
Vriend: ja maar ik vind het niet mooi hoor, veel te veel nootjes...
Jazzmuziek is niet de meest toegankelijke muziek voor een ongeoefende luisteraar,
enige kennis ervan draagt zeker bij tot waardering.
Om van enige vorm van kunst te genieten moet je er voor open staan,
en/of eventueel door iemand die er verstand van heeft te horen krijgen hoe deze specifieke muziek
(bv met de geschiedenis en structuur ervan), tot stand is gekomen.
Hem of haar vertellen dat het moeilijk is, maakt het niet toegankelijker.
Citaat:
Toen zette ik jazz fusion op van rob van der wouw, en meteen zei hij: ja dit is beter.
Rob heeft natuurlijk niet voor niets een heel toegankelijk album gemaakt,
hij wil graag dat het verkoopt, net zoals bv Candy Dulfer dat doet,
het is geen toeval dat vrijwel alles een groove met een sterke afterbeat heeft,
en dat er bv nauwelijks swing in voorkomt en/of lange ingewikkelde solo's,
Miles deed dat al in de jaren '70 en '80.
Het is vanuit de gedachte gemaakt om een zo groot mogelijk publiek te bereiken,
zonder al te veel muzikale concessies te doen, en ik heb daar overigens geen enkel probleem mee.
Rob en Candy zijn uitstekende musici,
maar het is absoluut makkelijker aan te horen voor jouw vriend, en het grote publiek.
Citaat:
Conclusie: het maakt niet uit wat er gespeeld word, als het maar mooi klinkt en aantrekt.
Dat gaat op voor de grote massa die geen zin heeft om een muzikale uitdaging aan te gaan.
Gelukkig zijn er ook nog steeds mensen die naar het Concertgebouw of het BIMhuis gaan.
Er zijn ook vast meer mensen die thuis het huilende zigeunermeisje aan de muur hebben hangen,
dan mensen die een schilderij hebben van een kunstschilder, waarbij de geest Ãets meer wordt gestimuleerd.
Citaat:
voorbeeld:
Chris Botti is een HELE goede trompettist, maar niet de beste.
Waarom is hij de meeste en best verkochte jazz instrumentalist van Amerika?
Omdat hij muziek maakt wat mensen mooi vinden. Chris Botti is mijn grootste voorbeeld wat betreft de marketing van je eigen muzikale carriere, en dat die goed kan toeteren komt er ook nog eens bij!
Ik vind het een nogal simpele analyse,
Je kunt Chris Botti (die ik ook prachtig vind spelen), toch niet vergelijken met iemand die jazzmuziek speelt?
Wellicht kan hij dat ook, maar hij heeft zijn bekendheid toch voornamelijk te danken aan
de bekende muzikanten (o.a. Sting) waarmee hij heeft gespeeld.
Hij doet dat uitstekend, maar maakt hem dat tot het beste voorbeeld van marketing van zijn eigen carriëre?
Denk je dat hij hetzelfde publiek zou bereiken als hij louter jazz zou spelen?
Ik denk het niet.
Citaat:
Miles Davis is ook niet beroemd geworden omdat hij zoals Wynton 5 minuten lang met circular breathing kon spelen.
Suggereer je daarmee dat Wynton beroemd is geworden omdat hij circular breathing beheerst?
Als dát het geval is begrijp je zélf niet zo veel van jazzmuziek,
en als er één groot voorbeeld is van marketing betreft zijn carriëre is het W.M. wel...
Citaat:
Nee, persoonlijkheid, emotie en de beste combo's met andere artiesten maakten zijn opnames uniek, persoonlijk en one of a kind.
Als je een eigen sound hebt, dan steek je met je kop boven de rest uit, en dan word je herkend. Zo het het nu eenmaal.
En dat geldt allemaal voor Miles en niet voor Wynton?
Citaat:
Sorry dat ik alleen maar kritiek zei, maar viel me gewoon op dat er veel word vergeleken waar ik niet zon fan van ben.
Je bent geen fan van vergelijken maar volgens jouw betoog komt Wynton vs Miles er bekaait vanaf...
Citaat:
Roy Hargrove heeft net als Chris Botti een eigen sound, en ik vind hem qua spelen ook een uniek geluid en styl hebben. En ik vind die kwaliteiten je tot een goede trompettist maken. Het is de x factor die je hebt of niet. You got it or you dont
Enige forummers voor het hoofd stotend die het blijkbaar not done vinden om te vergelijken,
maar wat mij betreft valt er over smaak wel degelijk te twisten;
Ik vind Roy Hargrove niet uniek, niet in sound en zeker niet in stijl,
maar ondanks dat geniet ik best van zijn spel.
Wat een mooie sound is, is inderdaad persoonlijk,
maar ik zou graag van je horen waarin Roy Hargrove zich stylistisch zo onderscheidt van andere jazztrompettisten.