trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Minpunten van Marsalis
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 21:10 

We hebben het hier over een Miles van een jaar of 18, Dizzy was een paar jaar ouder en al een stuk verder. Ik zeg ook niet dat hij gelijkwaardig was op dat moment aan Dizzy, maar dat ie er niet veel voor onder deed. Dat het zijn stijl niet was, tja, dat was de stijl van dat moment. Bebop was net uitgevonden, maar bleef niet stil staan en de jazz ontwikkelde zich verder o.a. door mensen als Miles.

Maar we hadden het over Wynton... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 22:05 

Ja, Wynton. De laatste keer dat ik hem live heb horen spelen was met het LJO in het Concertgebouw. Ik vond het een goed concert. Alleen ik vond het pas leuk worden als er solisten aan bod kwamen. Van de bigband an sich ben ik niet helemaal gecharmeerd. Tja en dan vind ik Wynton toch op z'n best als hij een ballad speelt, want dat kan hij als geen ander. Prachtige voordracht, gloedvolle toon. Jongens als Marcus Printup en Ryan Kisor kunnen dus ook wel soleren hé.

Het allerbeste nummer vond ik de solo-feature voor basklarinet genaamd African Suite (Ellington). Prachtige muziek. Ik heb naar dit nummer gezocht, maar kan er nergens een opname van vinden. Ellington heeft natuurlijk gigantisch veel gecomponeerd. Billy Strayhorn zonodig nog meer. Hoeveel besefte ik pas toen ik jaren geleden de eerste CD van de DJO kocht met allemaal composities van Strayhorn Ik kende er geen één van. Goeie CD trouwens. Ik heb jullie toen live aan het werk gezien hier in de schouwburg van Middelburg. Moet trouwens wel een monnikenwerk zijn op in die archieven in NY te struinen. Ik denk dat er nog heel veel moois is op te nemen.

O ja, terug naar Wynton. Misschien een idee :idea: , Wynton als gastsolist bij the DJO!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 22:13 

Ik geloof niet dat we nog Strayhorn muziek gaan spelen of opnemen. We hebben in april een nieuwe CD opgenomen met muziek van Mary Lou Williams die erg goed klinkt volgens mij. Die moet eerst nog uitkomen. Daar staan mooie solo's op van onze eigen solisten zoals Ruud Breuls en Mike Booth.

Ik zou het leuk vinden als Wynton een concert met ons ging doen, maar als het meezit gaan we eerst nog een cd met Chuck Findley opnemen in oktober. Maar dat is nog niet zeker jammergenoeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 aug 2005 23:09 

Ik heb Wynton ook 2 keer live gehoord, een keer met zijn Septet een keer met het LJO. Hij kan technisch (vrijwel) alles, en alles ook heel clean. Wat blijft is dat hij op beide fronten toch wel een paar zeer goede dingen heeft gedaan (althans is mijn mening) minpunt is dat hij te clean speelt, zodat sommige dingen emotieloos worden. Echter ik blijf het toch een fantastische trompettist vinden, temeer omdat hij zich in 2 stijlen heeft gegeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2005 10:29 

Over welk boek hebben 'we' het steeds, als ik vragen mag?
Klinkt interessant!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2005 20:38 

Dit is het boek "Miles" geschreven door Miles Davis en Quincy Troupe. Het is de autobiografie van Miles Davis (382 blz.) Een echte aanrader.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2005 05:09 

.. heeft iemand het boek 'miles and me' van quincy troupe wel eens gelezen?..
daarin komt nameljik van alles naar voren wat in 'miles' niet staat
hoe miles bijvoorbeeld tegen sommige dingen aan keek, en hoe hij mensen oordeelde naar hun gedrag jegens hem..
zo vond hij Marsalis (om maar te linken naar het topic) niet eens zo'n lul maar moest hij van platenbazen naar hem bellen als hij jarig was enz.. en een man zoals miles heeft dan zijn dingetjes en principes en vind dat niet chill..
Miles is Miles en Marsalis Marsalis..
Dizzy is Dizzy en appels geen peren
je kan wel zeggen Marsalis speelde Miles van het podium..
maar als er twee trompet solo's op bijv Milestones zouden staan van de bijde dan weet iedreen wel waar de echt man staat en stond..

(Misschien ben ik ook wel een beetje te veel into miles want ik vind bijvoorbeeld "you are under arest" echt een geweldige plaat. maarjah.. ik ben dan ook niet van de tijd dat er dat alle grootheden nog leefden)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2005 13:09 

cees schreef:
..(Misschien ben ik ook wel een beetje te veel into miles want ik vind bijvoorbeeld "you are under arest" echt een geweldige plaat. maarjah.. ik ben dan ook niet van de tijd dat er dat alle grootheden nog leefden)

Dat vind ik zelf een van de meest vreselijke platen die hij ooit heeft gemaakt!
Smaken verschillen, dat zie je dan maar weer!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur