Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik bedoel met gevoelig hetgeen dat kunst kunst maakt: de kunst om iemand te raken, te (ont)roeren: het kan zijn dat perfectie de beroering in de weg staat.
Je hoort mensen dat inderdaad vaker zeggen bij musici die een meer dan gemiddelde
techniek hebben, zo kon je dat ook vaak horen over Michael Brecker.
Gevoel hebben we allemaal maar het zegt niets over de kwaliteit van het gebodene.
We hebben over het algemeen veel meer gevoel voor datgene waarbij we ons betrokken
voelen of zijn. (ik word meer "geraakt" door mijn kleine neefje die aan het voetballen is
met leeftijdsgenootjes dan van Ajax-Feyenoord).
Het is net zo ongrijpbaar als "de X-factor" of "uitstraling"...
Persoonlijk vind ik dat verwarrende begrippen en ze ontkrachten de kritiek die je normaal
gesproken mag/kan leveren.
Vroeger zei jij A en ik B en daarover konden we dicussiëren, tegenwoordig zegt men vaak; Ik voel het zus of zo, waarmee je een discussie m.i. dood maakt, want jouw gevoel
kan ik immers nooit aanvechten.
Citaat:
Wat mij betreft is er maar een ding dat een kunstenaar hoeft te kunnen en dat is iets teweeg brengen bij mensen dat op geen andere manier teweeg gebracht kan worden, en dat ik dus ook op geen enkele manier onder woorden kan brengen. Het "gewisse Etwas" (is daar een nederlandse uitdrukking voor?) mis ik volkomen bij Wynton.
Ik zou dat smaak(voorkeur) willen noemen. Het raakt me, óf niet, óf een beetje...
Dat je een voorkeur hebt voor Jarmo bóven Wynton vind ik niet raar. Helaas speelt Jarmo
niet meer maar in zijn goede dagen was hij een wereldtopper, maar nogmaals, ik denk
dat dit over smaak gaat.
Citaat:
Hetzelfde overkomt me bij een andere tak van sport. Bij de opname van Wayne Bergeron's Gonna Fly Now op de laatste trumpet party: ik weet hoe lastig het is wat hij doet, en er is vrijwel niets op aan te merken, maar het doet me totaal niets. Als ik dan Rick Kiefer drie noten in de balk hoor spelen (of ook daar ver boven) dan denk ik: ah ja! Rick heeft wat mij betreft dat "gewisse Etwas" wel heel sterk.
Dit ben ik met je eens, hoewel er naar mijn mening wel degelijk iets aan te merken is
op de manier waarop Wayne Bergeron Gnna Fly speelde. Ik was er niet bij en heb
het alleen op YouTube gezien, maar ik vond het niet bijster muzikaal gespeeld. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik dit soort liedjes haat (deze komen wat mij
betreft alleen maar tot hun recht in een spannende achtervolging in een aktiefilm),
maar ik vond het niet zo inspirerend.
Citaat:
Nog een vergelijking: met Gevoel spelen is spelen zodanig dat het bloed van de toehoorder sneller gaat stromen.
Bij jou is dat trompettist A, bij mij B... Tóch het woord smaak, of voorkeur, er weer bijgehaald wat mij betreft.