trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Pluspunten van Marsalis.
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 03:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 09:11 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik ging er op in omdat ik soms het gevoel heb dat ik soms het gevoel heb dat bepaalde muzikanten eerder zitten te wachten op een fout van een ander, ipv te genieten van zijn goede kwaliteiten.

Ik heb dat namelijk persoonlijk al verscheidene keren meegemaakt in bepaalde situaties. Ik snap dat nooit.

Kijk, ik ben zelf ook super kritisch op mezelf en op anderen. Maar alleen als doel om de muziek zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Niet om bepaalde personen onderuit te halen.

En ik heb ook best wel kritiek op bepaalde facetten van Marsalis muziek, maar haal daar geen motivatie voor mezelf uit. De motivatie voor mij zit hem alleen in de goede dingen die hij neerzet. Zij mindere platen beluister ik gewoon niet meer, daar schiet je toch niets mee op.

Ik denk dat, op een heel ander niveau, je best kan leren van andermans falen. Kijk maar op voorspeelavonden van conservatoria, die staan bol van de fouten, en dat is goed, want als je goed luistert, en oplet, kun je er wel degelijk dingen uithalen, waar je van kan denken " dat zal mij niet overkomen" en dat is niet tegen de persoon die de fout maakt, maar wel puur voor jezelf. Ik denk persoonlijk dat je maar heel beperkend bezig bent als je alleen maar wil leren van de goede punten van anderen, en niet van de minpunten.

Als je inderdaad zit te wachten op een kicks of een ander soortige misser, puur om de ander uit te lachen of onderuit te halen, ben je inderdaad fout bezig, want die missers zullen elke trompettist wel eens treffen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 09:53 

Dan ben ik nog redelijk terecht gekomen ondanks dat ik beperkt bezig ben geweest...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 10:33 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Dan ben ik nog redelijk terecht gekomen ondanks dat ik beperkt bezig ben geweest...

dan heb je niet zo goed begrepen wat ik bedoelde, en het was ook geen aanval op jou.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 10:39 

Ik ben het met Marnix eens, soms leer je van fouten meer dan van de goede dingen die je hoort.
Maar wanneer je de pluspunten hoort, hoor je ook gelijk de minpunten. Dus je luistert zeker naar beiden. Je kunt je aandacht, natuurlijk, meer op de pluspunten richten, maar de minpunten vallen toch op. Zeker door de minpunten, komen de pluspunten extra naar boven. Maar wanneer je een minpunt hoort, geeft dat je dan niet de motivatie en de waarschuwing, om diezelfde fout in een gelijkwaardige situatie niet te maken? Je te verbeteren, zodat je een minpunt minder hebt. Opdat moment leer je dus (lijkt mij).
Van iemand die iets heel goed kan, leer je hoogstwaarschijnlijk meer dan van iemand die iets niet kan. Maar toch denk ik dat pluspunten en minputen zo dicht bij elkaar liggen, dat je, je niet alleen op de pluspunten kunt richten.

Erik zei ook, bijvoorbeld: ' Zijn mindere platen beluister ik gewoon niet meer, daar schiet je toch niets mee op. ' Maar ik denk dat je daar toch wel iets mee op schiet. Waarom is het minder? En wat is er minder en hoe had het verbeterd kunnen worden?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 10:43 

Dat begreep ik ook nog wel.

Ik houdt er alleen niet zo van om te zoeken naar iemands minpunten. Vooral bij toppers zal dat toch maar heel beperkt aanwezig zijn. Dus kun je volgens mij beter wat opsteken van iemands pluspunten. Die liggen meestal voor het oprapen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 10:49 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Dat begreep ik ook nog wel.

Ik hou er alleen niet zo van om te zoeken naar iemands minpunten. Vooral bij toppers zal dat toch maar heel beperkt aanwezig zijn. Dus kun je volgens mij beter wat opsteken van iemands pluspunten. Die liggen meestal voor het oprapen.

ja, maar je hoeft ook niet te zoeken naar minpunten, als ze er al zijn, vallen die toch wel op. Dat is echt geen kwestie van zoeken naar.

als je positief en echt geinteresseerd gaat luisteren. dan kom je vanzelf dingen tegen waarvan je denkt: oke cool, ga ik ook proberen ( pluspunt ), of: nee dat vind ik voor mij niet geschikt, dat doe ik liever anders ( minpunt ).

wat is er mis met kritiek??

Kom op lighten up a little bit.

( NIET NAAR JOU GERICHT ERIK, OOK DIT IS NIET ALS PERSOONLIJKE AANVAL NAAR JOU TOE BEDOELT!!!!!!!!!)

[post aangepast wegens krukkige formulering]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 10:57 

Rustig maar, ik ben heel ontspannen op het moment. Ook al moet ik zo'n 400km rijden voor een optreden van vanavond.... :lol:

Ik had het niet over kritiek, ik ben erg kritisch, zeker op mezelf en tijdens een cd opname die ik van de week had ook op anderen om het zo goed mogelijk te laten klinken.

Maar ja, hier komen dan toch niet uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2005 11:13 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Rustig maar, ik ben heel ontspannen op het moment. Ook al moet ik zo'n 400km rijden voor een optreden van vanavond.... :lol:

Ik had het niet over kritiek, ik ben erg kritisch, zeker op mezelf en tijdens een cd opname die ik van de week had ook op anderen om het zo goed mogelijk te laten klinken.

Maar ja, hier komen dan toch niet uit.

tja succes dan maar 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur