Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 21:37 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
cees schreef: Citaat: @ Cees om vernieuwend te zijn zul je de oude meuk toch moeten beheersen of begrijpen om werkelijk vrij te zijn true, iedereen die denkt dat ik een hekel heb aan swing en bop enz heeft t mis. sterker nog, ik vind het heerlijk, en speel het zelf ook veel.
Cees, Ik ben zo benieuwd naar je antwoord?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 21:47 |
|
|
Citaat: Vrijheid is een belangrijk aspect van jazzmuziek, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal geen "regels" zijn. Freejazz is toch al heel lang geleden een zachte dood gestorven? Je vindt dat soort sessie's nog wel hoor, ik doe er zelfs wel eens incidenteel aan mee, maar ik kan er artistiek gezien geen enkele kick van krijgen. Het voordeel ervan is dat je er allemaal aan mee kunt doen, een zeker nivo is niet vereist. Datzelfde zie ik ook vaak van zelfs heel bekende musici die beweren die vrijheid nodig te hebben in hun spel en composities... mooie teksten, érg integer ook (Dit is zéér ironisch bedoeld) maar nog niet één goed chorus over een standard kunnen spelen...
si si! ik ben het alleen niet met het freejazz deel eens. een écht goeie free sessie levert ook echt goeie muziek op, helaasch gebeurt t niet zo vaak.
vorig jaar op north sea bij wayne shorter geweest, vrije muziek (hier en daar een thema) maar zo fucking goed, echt mindblowing. ik was er zo van ondersteboven dat ik een uur lang geen ander bandje kon horen (en de bassist waar ik mee was had precies hetzelfde)
de discussie rond wynton wakkert overal aan als er over hem word gesproken (ook als ik alleen luister en niet praat). ik snap wel waarom en ik kan me in alle kampen wel vinden, alleen ik heb een eigen mening en smaak en daardoor is subjectief beoordelen niet zo makkelijk. ik denk dat dat het mooiste is aan de mens, en aan muziek. zonder smaak is iets ook niet mooi... en dus geen emotie.. en dus geen muziek... toch?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
De Ronde Van
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 21:58 |
|
Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03 Berichten: 743 Woonplaats: Capelle a/d IJssel
|
cees schreef: de discussie rond wynton wakkert overal aan als er over hem word gesproken (ook als ik alleen luister en niet praat). ik snap wel waarom en ik kan me in alle kampen wel vinden, alleen ik heb een eigen mening en smaak en daardoor is subjectief beoordelen niet zo makkelijk. ik denk dat dat het mooiste is aan de mens, en aan muziek. zonder smaak is iets ook niet mooi... en dus geen emotie.. en dus geen muziek... toch?
Je hebt inderdaad jouw eigen mening maar die zou ik dan ook graag lezen op de vragen
die ik je op de vorige pagina (4e van boven) stelde...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 22:15 |
|
|
|
Iemand vertelde me deze week dat sommige bekende trompettisten in de klassieke wereld in het begin ook niet erg gecharmeerd waren van Maurice André, maar dat is ook nog redelijk terecht gekomen. Soms heeft men pas later door wat een kunstenaar voor waarde heeft voor de muziek. Daar zijn veel voorbeelden van.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 22:50 |
|
|
|
Ah, oké.
Vernieuwend is voor mij een gevoel. Net zoals Jazz, precies zeggen wat het is kan ik niet, maar als je het hoort kun je wel zeggen dÃt is het.
En voor mij zit het heel erg in sound. Alhoewel de actuele 'vernieuwing' erg in ritmes en maarsoorten zit (met de balkan invloeden van tegenwoordig). Het quintet van Miles met Coltrane is voor mij vernieuwend (voor toen), iets wat je nog nooit gehoord hebt (of eigenlijk nooit gehoord had, of nooit had kunnen horen als ze het niet hadden opgenomen). Maar hoe definieer je iets nieuws zonder terug te pakken op iets ouds? Nu kunnen we zeggen dat iets bop invloeden heeft, of voortkomt uit bop. Maar hoe zouden ze charlie parker hebben omschreven (als er om gevraagd zou worden) toen hij net kwam met z'n nieuwe stijl. God knows, ik niet.
Ik vind Wynton geen 'vernieuwer' meer omdat hij het niet meer doet. Toen hij bij de Jazz Messengers speelde verlegde hij de grenzen van de hard-bop, en met Herbie nam hij dit nog een stapje verder. Hij is niet zo extreem als bijv. miles met z'n Jazzrock, maar heeft zeker wel een horizon verbreedt. Alleen nu 'speelt hij zoals vroeger', wel met al z'n moderne kennis maar toch dat ouwe gevoel. Ik vind dat niet vernieuwend...
Een vernieuwer is voor mij bijvoorbeeld Bob Brookmijer, je hoort bij hem nieuwe dingen in z'n arrangementen/composities. Natuurlijk gebruikt hij de ouwe theorie en harmonie en is bij hem de bes dezelfde bes die Mozart gebruikte. Maar hij gebruikt hem anders. Daardoor krijg je nieuwe sounds, nieuwe manieren om emoties te uiten...
Bah, ik vind dit veel te analytisch, waarom is iemand anders, waarom is iets oud, waarom dit waarom dat, ik weet t allemaal niet. Feit is; muziek is gevoel, emotie, pijn, passie, lachen, janken..
(en de discussies erover blijkbaar ook)
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 22:55 |
|
|
erikveldkamp schreef: Iemand vertelde me deze week dat sommige bekende trompettisten in de klassieke wereld in het begin ook niet erg gecharmeerd waren van Maurice André, maar dat is ook nog redelijk terecht gekomen. Soms heeft men pas later door wat een kunstenaar voor waarde heeft voor de muziek. Daar zijn veel voorbeelden van.
Ja, maar dat komt omdat iets nieuws anders is. En mensen houden niet van anders van nature. Kijk naar racisme, geloof, eten...
De eerste keer dat ik champignons at, VRESELIJK.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
erikveldkamp
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 23:08 |
|
|
cees schreef: Ik vind Wynton geen 'vernieuwer' meer omdat hij het niet meer doet. Toen hij bij de Jazz Messengers speelde verlegde hij de grenzen van de hard-bop, en met Herbie nam hij dit nog een stapje verder. Hij is niet zo extreem als bijv. miles met z'n Jazzrock, maar heeft zeker wel een horizon verbreedt. Alleen nu 'speelt hij zoals vroeger', wel met al z'n moderne kennis maar toch dat ouwe gevoel. Ik vind dat niet vernieuwend...
Ik hoor Wynton nog steeds dingen en muziek spelen die ik nog nooit van iemand anders gehoord heb. Ik heb ook nog nooit iemand in de stijl van Wynton horen spelen. Wynton speelt ook niet die zogenaamde oude muziek in de stijl van Armstrong. Of je het nu wel of niet vernieuwend vindt moet je zelf weten. Ik vind het in ieder geval erg goed wat ie altijd laat horen en het raakt me ook.
Ik vind Scott Wendholt, Bryan Lynch, Till Brönner, John Swana, Nicholas Payton, Jim Rotondi, Ryan Kisor, Roy Hargrove, Bert Joris en meer van dat soort trompettisten ook niet vernieuwend bezig maar kan er wel erg van genieten.
Daarintegen is iemand als Arve Hendriksen wel vernieuwend bezig maar ik vind er geen hol aan.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
cees
|
Berichttitel: Geplaatst: 10 feb 2008 23:24 |
|
|
Citaat: Ik vind Scott Wendholt, Bryan Lynch, Till Brönner, John Swana, Nicholas Payton, Jim Rotondi, Ryan Kisor, Roy Hargrove, Bert Joris en meer van dat soort trompettisten ook niet vernieuwend bezig maar kan er wel erg van genieten.
Daarintegen is iemand als Arve Hendriksen wel vernieuwend bezig maar ik vind er geen hol aan.
Jeu, ik vind hem te gek. (wat ik ken)
Maar smaken verschillen...
|
|
| Omhoog |
|
 |