Karel schreef:
Eigenlijk wilde ik eens een Reeves proberen en ik kon deze tegen een zacht prijsje van iemand overnemen. Ik speel al heel lang op 3c diameter mondstukken en probeer zo nu en dan eens wat anders. Nu speel ik op een GR3M mondstuk maar ik ben toch geïnteresseerd om een keer een Reeves te proberen. Een te vlakke of een te brede rand is dus niets voor mij ben ik achter. Misschien toch maar eens de 43ES uitproberen.
Hoe bevalt die 43.5 SV bij jou? Volgens de Reeves website heeft dit mondstuk dezelfde rand qua gevoel als de 1,5 c of 5C. Diameter is natuurlijk vrij groot.
Heb er wel een weg er naartoe afgelegd. 43 ES was te ondiep voor mij en bovendien niet allround genoeg voor de dingen die ik doe. Vooral in musicalproducties kom je naast stevige 'lead-partijen' ook ballads en semi-klassieke stukjes tegen waar ik een andere sound bij wil. De V-cup geeft me wat meer ruimte, je hebt wat meer ruimte tot de bodem. De 0,5 die ik er uiteindelijk bij genomen heb qua rand geeft me meer draagvlak, wat comfortabeler aanvoelt, zeker in een situatie van 5 a 6 concerten/shows per week.
Al met al kun je (niet jij persoonlijk, maar trompettisten in het algemeen) jezelf flink gek maken met geneuzel om milimeters, ware het niet dat het verschil je af en toe wel degelijk verder kan helpen. Maar met een goed embouchure en ademsteun kun je uiteindelijk op een breder spectrum mondstukken resultaat behalen dan je zelf voor mogelijk houdt. Ik adviseer mensen in de meeste gevallen om van sound uit te gaan en niet te gaan voor gemak. Je sound is wie je bent, wat je kenmerkt als trompettist. Daar zou ik niet te veel aan tornen.
.