trompet.nl > forum > Toon onderwerp - brassband de bazuin
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 04 feb 2026 00:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2007 20:06 

Wat lopen ze er weer bij als een stelletje ouwe lullen zeg, van de JWF :?

Dit noemen sommige mensen dus serieus: de trots uit assen... Niet te geloven... :roll:

Ik snap het best dat de mensen van de JWF het verschrikkelijk vinden om te moeten marcheren en om show te lopen, maar je wordt ervoor betaald, dus probeer dan tenminste te doen alsof je het een klein beetje leuk vind.. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 08:55 

Ruli schreef:
... vlgs mij spelen ze bij de LuchtmachtKAPEL ALLEEN maar lichte muziek en zijn ze daar super goed in. En de chefdirigent arrangeert veel zelf en heeft dat oa geleerd bij mister lichte muziek himself: Rogier van Otterloo... je weet wel, van het Metropoolorkest.

Dit klopt niet helemaal. Ik ken de militaire korpsen redelijk goed en ik weet een beetje wat hun bezwaren zijn.

Verreweg de meeste muzikanten van militaire korpsen zijn klassiek opgeleid. In het repertoire dat ze spelen, zit weinig muzikale vrijheid. Van hogerhand wordt grotendeels bepaald wat er gespeeld moet worden.

Primair ligt de nadruk meestal op het begeleiden van militair ceremonieel. Iedere commando overdracht, beediging, grote parade etc. betekent dat de militaire korpsen weer moeten komen opdraven. Veel muzikanten geven toe dat 'het fijne' bij hun voor een groot deel eraf is. Waarschijnlijk zo'n 50% van de tijd die ze optreden, zijn ze niet in de beschermde omgeving van een concertzaal.

Ik moet het jullie eens zijn. Het gedeelte voor de pauze (vaak klassiek) is meestal net niet. En voor de lichtere muziek na de pauze geldt hetzelfde. Tuurlijk zijn er wel wat verschillen. B.v. de luchtmachtkapel legt zich meer toe op de lichte muziek en is daar van de militaire korpsen het beste in.

Wat wel altijd goed is, is de streetperformance. Het beste ben ik bekend met de Markap. Als zij op straat lopen en bijvoorbeeld de defileermars spelen dan lopen de rillingen over mijn lijf. Dat staat gewoon als een huis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 10:44 

screamboy schreef:

Dit noemen sommige mensen dus serieus: de trots uit assen... Niet te geloven... :roll:

Ik snap het best dat de mensen van de JWF het verschrikkelijk vinden om te moeten marcheren en om show te lopen, maar je wordt ervoor betaald, dus probeer dan tenminste te doen alsof je het een klein beetje leuk vind.. :wink:

Waar leid je dit uit af?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 11:50 

richaar-cdl schreef:
Ruli schreef:
Primair ligt de nadruk meestal op het begeleiden van militair ceremonieel. Iedere commando overdracht, beediging, grote parade etc. betekent dat de militaire korpsen weer moeten komen opdraven.

Deze "minder fantastische" optredens die je opnoemt werden vroeger gedaan door de dienstplichtige korpsen, ik heb daar ook deel van uitgemaakt. Ik denk dat de "betere korpsen" nog steeds deze optredens overlaten aan bijv. Reg.korps Gardegrenediers en jagers, drumfanfare vd Luchtmacht en het Fanfarekorps Nationale reserve. En vlgs mij komt de MarKap ook alleen opdraven als het echt bijzonder is, anders mogen de pijpers het opknappen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 11:57 

nee, klopt niet

het ligt aan de grootschaligheid van het evenement. Toen ik op het Koninklijk Instituut voor de Marine zat, waren zeker alleen al 6, 7 optredens voor de Markap. Soms was het idd zwaar overbodig. Installatie nieuwe lichting, grote beediging officieren, KIM-concert, ceremoniele appel, assaut-mars en 2 optredens tijdens het assaut (gala) en nog wat. En dit is alleen nog maar het KIM. Dus daarbuiten zijn ook nog heel veel puur militair ceremoniele verplichtingen.

Alleen echt de hele kleine dingen worden door de tamboers en pijpers gedaan. B.v. kleine beediging.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 11:59 

Kerkradenaar1988 schreef:
screamboy schreef:

Waar leid je dit uit af?

persoonlijk vind ik de JWF van de militaire muziek gezelschappen het minste. Ik heb ze woensdag op taptoe in ahoy gezien. Niet echt spetterend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 13:20 

Zoals je in mijn profiel wel kunt lezen, kom ik uit Assen. De JWF-kapel treedt elke koninginnedag op het koopmansplein in assen (een centraal plein). Daar heb ik ze dus vaak zien spelen. Deze optredens worden namens de kapel aangeboden aan de burgers van Assen. Tijdens zulke optredens loopt de kapel er hetzelfde bij als op het youtube filmpje: onderuitgezakt en absoluut niet militairistisch.

Voor het optreden van de kapel op koninginnedag is altijd een optreden van een aantal burgerkorpsen. Het grappige vind ik altijd dat zodra de burgerkorpsen klaar zijn, en de JWf komt aangehobbeld, het grote gedeelte van de burgers weggaat. Aan het eind van het optreden van de JWf staat hoogstens de helft van het aantal toeschouwers dat er stond wanneer de burgerkorpsen in actie zijn nog te kijken.

Verder ben ik vaak door mijn familie meegesleept naar concerten van de JWF. Mijn broer is altijd 'vriend van de JWF' geweest, vandaar dat hij voor vele concerten aan gratis kaarten kon komen. Tijdens deze concerten viel het mij ook elke keer weer op dat een flink aantal muzikanten er echt zat omdat men er moest zitten. Geen enkel plezier wat ervan uitstraalde. Dit vind ik gewoon erg jammer, want de JWF is muzikaal tot hoogstandjes in staat. In mijn vorige post heb ik het ook al gezegd: doe tenminste alsof je het leuk vind..

Ik heb trouwens ook een aantal concerten van de luchtmachtkapel gezien en ik ben bij het concert van de FKKL geweest, ism Vizzutti. Ik moet zeggen dat deze kapellen allebei een veel enthousiastere uitstraling hebben. Natuurlijk zullen ook zij wel eens een mindere avond hebben, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Deze twee kapellen lieten beiden zien dat ze beschikken over een hoge mate van speelplezier.

Ik ben dus niet anti-militairistisch: integendeel! Ik vind veel militaire orkesten prachtig om te zien en voornamelijk om te horen. De JWF heeft m.i. helaas echt een te hoog 'ouwe lullen' gehalte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2007 13:48 

ben het met je eens. Militaire orkesten zijn toch iets unieks vind ik. (alhoewel ik hun klasiieke repetoire vaak niet mooi vind).

Ik weet dat er na de reorganisaties van een aantal jaren terug behoorlijk wat fricties zijn ontstaan. Als ik het goed heb heeft screamboy het over de fusie van KMK en JWF. Misschien leidt dit tot het 'ouwelullen' gedrag. Ik moet zeggen: van alle korpsen op de nationale taptoe maakte de JWF de minste indruk. De marine kapel van frankrijk en van litouwen vond ik ook niet super.

De FKKL en luchtmachtkapel zijn duidelijk voorbeelden waar de reoganisatie wel goed heeft uitgepakt. Het enthousiasme straalt er bij de FKKL vanaf (ik hebook het gala concert in eindhoven gezien). De nieuwe dirigent zal hierin ook echt een rol hebben gespeeld.

De luchtmacht is weer heel leuk omdat ze steeds vernieuwend proberen te zijn. Volgens mij lukt dat heel goed. Het enthousiasme straalt ook hier ervan af.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur