Ruli schreef:
... vlgs mij spelen ze bij de LuchtmachtKAPEL ALLEEN maar lichte muziek en zijn ze daar super goed in. En de chefdirigent arrangeert veel zelf en heeft dat oa geleerd bij mister lichte muziek himself: Rogier van Otterloo... je weet wel, van het Metropoolorkest.
Dit klopt niet helemaal. Ik ken de militaire korpsen redelijk goed en ik weet een beetje wat hun bezwaren zijn.
Verreweg de meeste muzikanten van militaire korpsen zijn klassiek opgeleid. In het repertoire dat ze spelen, zit weinig muzikale vrijheid. Van hogerhand wordt grotendeels bepaald wat er gespeeld moet worden.
Primair ligt de nadruk meestal op het begeleiden van militair ceremonieel. Iedere commando overdracht, beediging, grote parade etc. betekent dat de militaire korpsen weer moeten komen opdraven. Veel muzikanten geven toe dat 'het fijne' bij hun voor een groot deel eraf is. Waarschijnlijk zo'n 50% van de tijd die ze optreden, zijn ze niet in de beschermde omgeving van een concertzaal.
Ik moet het jullie eens zijn. Het gedeelte voor de pauze (vaak klassiek) is meestal net niet. En voor de lichtere muziek na de pauze geldt hetzelfde. Tuurlijk zijn er wel wat verschillen. B.v. de luchtmachtkapel legt zich meer toe op de lichte muziek en is daar van de militaire korpsen het beste in.
Wat wel altijd goed is, is de streetperformance. Het beste ben ik bekend met de Markap. Als zij op straat lopen en bijvoorbeeld de defileermars spelen dan lopen de rillingen over mijn lijf. Dat staat gewoon als een huis.