Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 26 sep 2007 21:01 |
|
|
Ik ben ooit eens naar een concert geweest daar in Oenkerk, 8uur begint het , 7uur gaat het kerkje open, 7:05 zijn alle plaatsen gevuld waarna een voorprogamma start.
Kort na 8 ben je er al achter dat je niet voor niets een eind hebt gereden, genieten tot aan de laatste minuut. 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Ruli
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 05:40 |
|
Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29 Berichten: 2239 Woonplaats: Amsterdam
|
L J schreef: Waarom vind je Soli wel leuk en de Bazuin niet?
Snader had het goed. Soli (Deo vroeger vlgs mij) heeft een hoop goed in het gehoor liggende muziek op CD heeft gezet onder de namen Soli gold, Soli light, Solietc etc.. Later begreep ik dat de leden zelf daar niet zo over te spreken waren... MAAR HET MOEST van de Haske... en ik was er blij mee.
Mijn muziek wordt meestal NA de pauze gespeeld en zit altijd tenenkrommend de eerste helft uit.
Ooit ben ik een keer naar de Black Dike (oid) wezen kijken.... razend knap idd. Maar het nummer wat me bijgebleven is was een euphoniumsolo, die ze vlgs mij alleen maar op het prgramma hadden staan om een "rustpunt" te creeren en/of om zich op te laden voor het volgende taaie stuk. Ik ben niet gemaakt voor dit soort muziek, ik ben weg van Metropoolorkest en Luchtmachtkapel... en dat is beslist geen makkelijke muziek, maar wel en stuk makkelijker te verteren... VOOR MIJ.
Smaken verschillen, gelukkig.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Gonzo
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 09:37 |
|
Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17 Berichten: 541 Woonplaats: Nieuwegein
|
Bedankt voor de link!
Mooie muziek, vind ik  Doen ze goed.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
toet'n!!
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 09:44 |
|
|
Na lang onderzoek waarom ik geen geluid had bij dit filmpje (zag na een tijdje pas dat dat volumebalkje helemaal links stond  ), had ik dan eindelijk geluid.
Dit is niet zo mijn smaak, maar wel knap  . Waarschijnlijk vind ik het leuker om te spelen dan ernaar te luisteren...
Het werkt een beetje op mijn zenuwen 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 12:57 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
Ruli schreef: Soli (Deo vroeger vlgs mij) heeft een hoop goed in het gehoor liggende muziek op CD heeft gezet onder de namen Soli gold, Soli light, Solietc etc.. Later begreep ik dat de leden zelf daar niet zo over te spreken waren... MAAR HET MOEST van de Haske... en ik was er blij mee.
Mijn muziek wordt meestal NA de pauze gespeeld en zit altijd tenenkrommend de eerste helft uit.
Ooit ben ik een keer naar de Black Dike (oid) wezen kijken.... razend knap idd. Maar het nummer wat me bijgebleven is was een euphoniumsolo, die ze vlgs mij alleen maar op het prgramma hadden staan om een "rustpunt" te creeren en/of om zich op te laden voor het volgende taaie stuk. Ik ben niet gemaakt voor dit soort muziek, ik ben weg van Metropoolorkest en Luchtmachtkapel... en dat is beslist geen makkelijke muziek, maar wel en stuk makkelijker te verteren... VOOR MIJ.
Smaken verschillen, gelukkig.
Helaas speelt van de door jou hierboven genoemde orkesten alleen het Metropoolorkest écht goed "lichte" muziek, de anderen ontbreekt het aan finesse, je hoort een bepaalde logheid die je bij swingende muziek absoluut niet kan gebruiken. Ik vind juist dit verplichte na-de-pauze-moeten-we-leuke-dingen-voor-de-mensen-spelen juist tenenkrommend. Laat het aan een bigband over, of begin zelf een bigband en ga dan ook echt voor een klinkend resultaat. Swing wordt in dit soort bands toch vaak verward met slordig spelen, of heel hard, en daar krijg ik heel erg kromme tenen van. Ik hoorde laatst een Maastrichts-Heerlense kinderbigband onder leiding van Marc Huynen, en die swingde aanzienlijk beter dan bijvoorbeeld "More News" van het FKKL, het ergste voorbeeld wat me nu even te binnen schiet: vreselijk slordig, slechte timing en frasering, aandachtsloos en op effect in plaats van muziek belust gespeeld. Daarbij vergeleken doet Oenkerk het nog niet zo slecht, maar toch hoor ik liever een bigband.
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Dehaanmuziek
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 13:05 |
|
Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39 Berichten: 3151 Woonplaats: Kortenhoef
|
|
Ik ben het met Yamaenderest eens, tot op zekere hoogte.
Veel mensen die in een harmonie, fanfare of brassband spelen willen ook wel eens iets anders dan de standaard muziek spelen.
Ik hoorde ook mensen uit de klassieke hoek zeggen dat een hafabra orkest zich niet moet bezighouden met klassieke bewerkingen.
Dan blijft er nog maar weinig over
Natuurlijk klinkt het 99 van de 100 keer veel te log als een hafabra-orkest licht muziek probeert te spelen, maar vaak licht dat ook aan de arrangementen die veel te vol zijn geschreven, zodat iedereen tenminste wat te doen heeft!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Yamahaddatdangezegd
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 13:19 |
|
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
|
|
Tja, maar dat zijn amateurorkesten. Vroeger, toen ik nog jong en radicaal was, vond ik dat ook absoluut niet kunnen, maar een groot deel van de functie van een amateur orkest is natuurlijk het brengen van plezier bij de leden. Ik maak me er binnenkort ook weer schuldig aan: ik ga met een fanfare op concours Nadalin van Bobby Shew, Strike up the Band in de Basie-versie en een speciaal door Ruud Merx geschreven latin-achtig stukje voor 7 trombonesolisten (van contrabastrombone tot piccoloschuiftrompet, ik zal de es-schuiftrompet voor mijn rekening nemen): uitvoeren. Tja, ik moet ook eten he...
Ik doelde op de beroepsorkesten als FKKL en de militaire harmonieorkesten (ik weet niet hoe ze na al die fusies nu heten).
_________________ www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Jaws
|
Berichttitel: Geplaatst: 27 sep 2007 14:47 |
|
Geregistreerd: 19 jul 2002 09:57 Berichten: 528 Woonplaats: Zuid-Beijerland
|
|
Alles draait hier om opvatting:
Een harmonie orkest vind ik het best uit de verf komen wanneer ze Jacob de Haan, Sparke (en alle andere harmonie stukken) spelen. Dat vind ik echt genieten, om zelf te spelen én om te luisteren.
Net zoals een echte bigband (dus niet de harmonie bigband met meestal de harmonie opvatting) het beste bigband muziek kan spelen.
Het gaat inderdaad fout wanneer je een harmonie of fanfare lichte muziek laat spelen. Ze kiezen na de pauze leuke nummers maar de arrangementen en opvatting maken het dat je tenen krom trekken en zelfs je schoenzolen mee krullen. En met een beetje pech de vloerbedekking ook nog!!
Zelfs de Marinierskapel heeft moeite om lichte muziek met goede opvatting te spelen. Wat zij spelen wordt niet voor niets Steenkolen Jazz genoemd…
En als je als harmonie orkest toch iets lichts wilt gaan spelen moet je je andere pet (opvatting) opzetten. Je moet die 30-50 man allemaal “op de andere manier” laten spelen. Dat moet een combi zijn van geschikte arrangementen, inzet van de eigenwijze leden en een goede dirigent die in lichte muziek thuis is.
Als ik het goed heb begrepen huren ze bij de luchtmachtkapel speciaal iemand in om het orkest de lichte muziek bij te brengen.
_________________ www.qwark.nl
|
|
| Omhoog |
|
 |