trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Requiem Dvorak
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Requiem Dvorak
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:09 

Zijn jullie bekend met dit stuk? Ik heb het voor het eerst gehoord op 6 februari in A'dam. Dit was de eerste keer dat het stuk werd uitgevoerd door het KCO. Qua bezetting (KCO + wiener singverein + solisten) is het werkelijk gigantisch. Dit is tot nu toe het meest indrukwekkende muziekstuk dat ik ooit heb gehoord. Als je ergens op een zondagochtend 1 1/2 uur de tijd hebt, dan raad ik aan dit eens te beluisteren (mits goede geluidsinstallatie in pc). Werkelijk schitterend!!

http://player.omroep.nl/?aflid=8937404

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:18 

Dvorak heeft zo onwijs veel mooie muziek geschreven.

Zijn 9e symfonie van Chicago is werkelijk om te smullen, een briljante althoboist
Zijn 8e van KCO is idem erg mooi

Amerikaanse strijkkwartet door het Jiulliard String Quartet is kippenvelbezorgend mooi.

Trompetpartijen zijn niet al te interessant, maar als je het goed speelt, en het past echt in het orkest, dan is dat echt heel bevredigend. Dan maakt je dat een radartje in een onwijs mooie klok.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:35 

inderdaad heel veel mooie muziek. 9e het bekendst gevolgd door de 8e (dan de vraag hoe snel de trompetsignalen aan het begin van het 4e deel moet worden gespeeld :lol: ) en ook de Slavische dansen.

Maar het lijkt alsof hij met zijn Requiem letterlijk alles uit de kast heeft getrokken om er een spektakel van te maken. De 'cast' van deze uitvoering is natuurlijk schitterend. Maar ik ben het met de presentator eens dat je zo'n goede bezetting nodig hebt om dit stuk goed te kunnen uitvoeren (en dan blijft het nog moeilijk). Dit maakt dit soort concerten zeer kostbaar en dus ook schaars.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:50 

richaar-cdl schreef:
inderdaad heel veel mooie muziek. 9e het bekendst gevolgd door de 8e (dan de vraag hoe snel de trompetsignalen aan het begin van het 4e deel moet worden gespeeld :lol: ) en ook de Slavische dansen.

Maar het lijkt alsof hij met zijn Requiem letterlijk alles uit de kast heeft getrokken om er een spektakel van te maken. De 'cast' van deze uitvoering is natuurlijk schitterend. Maar ik ben het met de presentator eens dat je zo'n goede bezetting nodig hebt om dit stuk goed te kunnen uitvoeren (en dan blijft het nog moeilijk). Dit maakt dit soort concerten zeer kostbaar en dus ook schaars.

Naja ik vraag me dan af waarom er een koor uit Oostenrijk moet komen, terwijl er in nederland genoeg koren zijn die dit goed zouden kunnen. Ik noem het omroepkoor. Dat zou de kosten drukken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:54 

klopt, omroepkoor zou het ook kunnen. Het stond in het teken van 120 jaar KCO en 150 jaar Singverein met optredens in zowel Amsterdam als Wenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 12:54 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 23 feb 2011 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2009 13:12 

Ja, als je zo gaat redeneren zou je je bijna schuldig gaan voelen als klassiek musicus cq. luisteraar :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 maart 2009 16:25 

erikveldkamp schreef:
Tja, wat 1 zo'n productie kost kan waarschijnlijk de hele jazzmuziek in Nederland een behoorlijke tijd op teren... :?

??????????? voel je je ondergewaardeerd als jazzmusicus????? Wil je er over praten??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur