Trompetetter schreef:
Ik heb vier van de tien van deze pagina's gelezen.
Ik ben jaloers op Erik Veldkamp, die al twintig jaar dezelfde manier van spelen heeft. Ik ben echter wel verbaasd op het "natuurlijke" verloop die gangbaar gevonden lijkt te zijn om een goede trompettist te worden.
Zo denk ik er intussen ook over.
Als je het mij vraagt heeft Erik zoveel talent dat hij nooit de problemen heeft gehad waar tweederde van de trompettisten wel mee te maken hebben.
Volgens mij kun je ook gewoon een heel geschikte bouw of natuurlijke aanleg hebben om trompet te spelen.
Als je geen onder of overbite hebt hoef je inderdaad niet op je onderkaak te letten. Ga je vervolgens toch die onderkaak naar voren duwen zal dat alleen maar tegen werken. Maar er zijn genoeg mensen waarbij de onderkaak naar voren duwen wel helpt.
En als je lippositie van naturen al goed staat ga je daar ook niet op letten. Ga je ze dan toch nog verder naar binnen draaien zal dat alleen maar tegen werken. Maar er zijn ook genoeg mensen waarbij verder naar binnen draaien heel veel kan helpen.
De laatste tijd kijk ik steeds meer naar de stand waarmee iemand speelt en vooral bij goede trompettisten ziet het er toch overeenkomstig uit: Ik zie niemand met naar buiten gerolde lippen en niemand met de toeter tussen zijn knieën. Kijk je vervolgens bij de dorpsharmonie naar de trompettisten waarbij het niet zo lekker lukt, dan zijn dit heel vaak de mensen met de toeter naar beneden spelen en met uitgerolde lippen alsof ze pedaaltonen spelen.
En daar kunnen deze dingen goed voor werken, niet voor mensen die al zoveel talent hebben als Erik. Maar ik heb al eerder gezegd, hij hoort niet voor niets bij een van de betere trompettisten van Nederland. Als je tot die klasse behoort heb je volgens mij niets (meer) aan het BE verhaal.
Ik zie zelf de BE methode ook als een grove “hoe zet ik alles goed op zijn plaatsâ€