Leuk, nog een BE-draadje. Had ik nog niet gezien.
Het zal geen verrassing zijn, maar ik vind The Balanced Embouchure (BE) gewoon een heel gedegen boek/methode. Ik ben er meer mee vooruit gekomen dan met welke andere methode ook.
De vraag of het gevaarlijk is om er zelf mee aan de slag te gaan is terecht. Het boek is geschreven als zelfhulpboek. Het is ook één van de weinige boeken die ik als zodanig zou durven kwalificeren, tenminste in het segment van de echte
embouchure-verander-boeken.
Echter, ook met BE kun je natuurlijk je chops naar de bliksem helpen. Er staan in het boek duidelijke aanwijzingen, er staan foto's in, en er zit een CD bij die samen een en ander duidelijk maken. Uiteraard is dat voor sommige mensen niet genoeg. Zo gauw je merkt dat je niet beter maar slechter gaat spelen, wordt het tijd voor advies.
Gelukkig is dat advies er inmiddels in steeds grotere mate. Ikzelf beantwoord alle mailtjes die ik krijg met vragen over de methode, daarnaast geef ik zo nu en dan een privé-les voor mensen die dit echt willen of nodig hebben. Daarnaast staat er op mijn website een uitgebreide FAQ-pagina, waarin een hoop vragen behandeld worden. Dit was de reclame afdeling

. Als dat allemaal nog niet genoeg is, is er ook het onvolprezen forum op de Trumpet Herald, helemaal gewijd aan BE. Daar kun je echt alles vragen, en zitten een paar wijze mannen en vrouwen die heel enthousiast bereid zijn om te helpen, en als ook dat niet is wat je zoekt, kun je zelfs de schrijver zelf, Jeff Smiley, nog emailen. Ook hij schrijft altijd terug.
Ik geef een aantal leerlingen les in dit systeem, en kom inderdaad heus wel tegen dat het helemaal fout wordt geïnterpreteerd. Bij twijfel is het dus goed om de bronnen te checken.
Ikzelf heb het boek helemaal zelf uitgeplozen met de deskundige hulp van Jeff. Ik heb de hele man nog nooit gezien of gesproken, maar kan niet anders zeggen dan dat ik nog nooit zo'n goeie lessen heb gehad!