erikveldkamp schreef:
Maar je vergist je dat ik er de ballen verstand van heb, je moest eens weten hoeveel ik me het laatste jaar heb bezig gehouden met o.a. BE
Het BE boek heb je nog geen vijf maanden. Niemand, ik niet in ieder geval, trekt je ervaring in trompetspelen in twijfel. Laat dat duidelijk zijn. Ik wel je ervaring met BE. Die heb je simpelweg nauwelijks of niet! Overigens is er een groot verschil in ervaring in het bespelen en het onderwijzen. Het bespelen behoeft geen enkele kennis van de onderliggende mechanica. Naturals genoeg die dat bewijzen.
erikveldkamp schreef:
Het BE boek behandelt de roll-out dmv pedaal noten. Ik ken niemand die ooit pedaalnoten gestudeerd heeft (bij mijn collega's) en daar ook iets in ziet. Ik heb het laatst nog gecheckt bij diverse toptrompettisten van Ned. die ook les geven op diverse conservatoria (jazz en klassiek). Blijkbaar heb je het niet nodig om succesvol te kunnen trompetspelen met een groot bereik, datzelfde geldt voor buzzen overigens.
Dit wordt ook niet beweerd. De waarde inzien van (specifiek) dubbele pedaaltonen, uitgevoerd met een kenmerkend gevoel en geluid, houdt ook geen ontkenning van om het even welke methode in waarmee anderen resultaten boeken. Dat is dus niet echt een sterk argument. Je hebt aangaande de dubbele pedalen al meermalen aangegeven die niet gestudeerd te hebben: wat dit onderdeel van BE betreft heb je dus een mening, geen ervaring. Tenminste, ik noem de evaluering van andermans meningen niet het opdoen van ervaring. Mag ik dat zo stellen?
Onlangs heb je ook aangegeven niet veel met het inrollen van de lippen te hebben. Uit voorgaande discussie hierover blijkt dat jouw begrip van inrollen een andere is dan bedoelt wordt in BE. Dat is natuurlijk OK, maar wat betekent dat voor je mening over deze oefening?
Wat betreft articulatie heb je wel een bewust raakvlak met BE. Je gebruikt een articulatie waarbij je de bovenlip raakt. Goed, daar heb je dan een punt. Je zou het waarschijnlijk niet toepassen als het niet werkte, dus het punt wordt gedeeld door BE.
Wat ik ook altijd mis wanneer je het over BE hebt, is het besef dat het een indirecte methode is. Wellicht ben je je daar wel van bewust, maar het komt zo niet naar voren. De voornoemde elementen zijn geen van allen, althans in een BE filosofie, manieren die je hebt toe te passen op je normale spel. Het zijn simpelweg oefeningen. Sommige mensen gaan misschien meer ingerold spelen, anderen misschien meer uitgerold, de een gebruikt wel een articulatie met contact met de bovenlip, de ander niet. Dat alles is totaal niet relevant. Het gaat er niet om wat de individuele oefeningen an sich zijn of hoe ze klinken. Het is alleen relevant hoe de oefeningen samen kunnen werken om iemands ontwikkeling in een positieve richting (bij) te sturen.
Wat overigens een onderdeel van levensbelang is bij BE, is de noodzaak om vooral muziek te blijven maken op je normale spelniveau. Voor de meesten hangt succes met deze methode af van de toepassing hiervan. Discussie gaan vaak over het technische, waardoor het lijkt dat dat het enige zou zijn dat telt. Dit is niet het geval en dat wilde ik bij deze ook even duidelijk maken.
Ko