trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 09:29 

Meer vragen :

1.) Heb je geprobeerd (destijds) om veel te free-buzzen om zo het embouchure te sterken en meer onder controle te krijgen? Rafael Mendez o.a. heeft zo zijn embouchure problemen opgelost.

2.) Weet je wat je nu anders doet qua embouchure vergeleken met vroeger?

3.) Denk je niet dat veel problemen (embouchure en ademhaling) bij trompettisten te maken hebben met een verkrampte manier van spelen? Daarnaast zie ik bij veel trompettisten dat ze hun lage register embouchure ineens sterk gaan veranderen als ze een hoge noot zien. Dan wordt er ineens geknepen en verkrampt gedaan.

4.) Je had het in 1 van onze discussie erover dat de lippen niet vanzelf de goede kant opgaan (bij jou neem ik aan). Kun je uitleggen waarom dat zo is. Het lijkt me namelijk niet erg moeilijk om de lippen in een "m" stand te zetten en daarna wat meer lipcompressie te maken. Veel meer doe ik namelijk niet.

Ter verduidelijking van mijn vragen. Ik probeer meer inzicht te krijgen in embouchure problemen. Dus waar ze vandaan komen en hoe ze opgelost kunnen worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 09:47 

Citaat:
4.) Je had het in 1 van onze discussie erover dat de lippen niet vanzelf de goede kant opgaan (bij jou neem ik aan). Kun je uitleggen waarom dat zo is. Het lijkt me namelijk niet erg moeilijk om de lippen in een "m" stand te zetten en daarna wat meer lipcompressie te maken. Veel meer doe ik namelijk niet.

ja erik voor sommigen onder ons is het zo simpel.

ik sprak een tijd terug met yves fernandes, een heel goed jazz en leadtrompettist uit belgie (el tattoo del tigre, hooverphonic, enz....)
toe we over dergelijke zaken bezig waren (nico schepers zat er trouwens ook bij) vroeg ik hem: jij hoeft toch gewoon niet te denken als je speelt? je zet dat ding tegen je lippen en blaast. zijn antwoord: 'mja nu je het zegt, eigenlijk niet.'
ik had vroeger een optreden gezien van hem met een van de zovele bands die hij heeft gehad (speelden wat jamiroqai achtige funk). hij zong en speelde trompet. soms was het laatste woord nog maar gezongen, zette ie zijn trompet en blaasde... ikzelf bijvoorbeeld moet toch zetten, even voelen en kan dan beginnen.....

ik wil dus zeggen: je maakt een 'mm' en blaast. mja voor sommigen.... voor de meesten, incluus mezelf, is het net even niet zo simpel... waarom weet ik ook 'nog' niet... maar ik werk eraan :wink:

ga gerust verder met jullie zeer intersant BEgesprek!!

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 10:37 

Ik zie veel in de Don Jacoby benadering. Die zegt dat je de lippen als een vuist moet maken. Daardoor stuur je alle lipspieren naar binnen toe. De mondhoeken gaan dus naar binnen (horizontaal) en je maakt meer lipcompressie (vertikaal). Jan Oosthof zei me altijd dat hij een soort "klauwtje" maakt.

Ik denk dat veel trompettisten op zich niet zoveel problemen hebben tot een g2, daarboven maken ze het zichzelf moeilijker door teveel te veranderen aan het meer relaxte embouchure tot een g2. Men gaat knijpen, de ademhaling verkrampt, keel dicht etc.

Het is zaak om die (g2) grens omhoog te schuiven. Bij mij ligt ie rond de d3, daarna kost het meveel meer energie om hetzelfde volle geluid te houden zonder te forceren. Daarvoor moet je je embouchure en ademhaling dus ontwikkelen dmv de juiste oefeningen. Ik heb het dus over vele jaren studie en optredens.

Ik heb diverse filmpjes gemaakt van mijn eigen embouchure en dat is erg verhelderend. Ik ga zonder genoeg luchtcompressie vanaf een F3-G3 met een smile embouchure spelen. Met veel luchtcompressie (ik doe een soort wedge) kan ik mijn embouchure veel meer ontlasten en kan ik de d3 lipstand behouden en druk ik minder met het mondstuk. Daardoor raak ik dus minder snel vermoeid en klinken de noten veel beter. Ik doe overigens niets (bewust) met tongposities, ik houdt de tong zoveel mogelijk laag.

Ik denk dat het BE boekje voor sommigen goed werkt omdat het helpt om een meer ontspannen embouchure te verkrijgen. Ik zie de roll-in en roll-out dan ook meer als een soort psygologische afleidingsmanouvre, of lipmassage, dan als de echte reden waarom de lippen nu ineens wel de juiste richting opgaan. Het helpt dus je embouchure te ontspannen.

Daarnaast is de lipclamp net zoals het potloodtruukje en free-buzzen een manier om de lippen te sterken. Ik geloof niet dat de lippen daardoor meer leren een bepaalde kant op te gaan. De lippen worden vanzelf aangestuurd door een prikkel van de hersenen. Als je een kaars moet uitblazen zetten de lippen zich ook automatisch goed. Maar het is zaak om het spiergeheugen zo te trainen dat ze de minuscule verschillen in het embouchure kunnen onthouden. Daar moet je dus voor studeren.

Het feit dat Jeff niet veel heeft met de "Flat-Chin" heeft dan volgens mij meer te maken met de verkrampte manier waarop sommigen met de flat-chin omgaan dan het flat-chin embouchure op zich.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 12:48 

erikveldkamp schreef:
Ik zie veel in de Don Jacoby benadering. Die zegt dat je de lippen als een vuist moet maken. Daardoor stuur je alle lipspieren naar binnen toe. De mondhoeken gaan dus naar binnen (horizontaal) en je maakt meer lipcompressie (vertikaal). Jan Oosthof zei me altijd dat hij een soort "klauwtje" maakt.

Ik denk dat veel trompettisten op zich niet zoveel problemen hebben tot een g2, daarboven maken ze het zichzelf moeilijker door teveel te veranderen aan het meer relaxte embouchure tot een g2. Men gaat knijpen, de ademhaling verkrampt, keel dicht etc.

Het is zaak om die (g2) grens omhoog te schuiven. Bij mij ligt ie rond de d3, daarna kost het meveel meer energie om hetzelfde volle geluid te houden zonder te forceren. Daarvoor moet je je embouchure en ademhaling dus ontwikkelen dmv de juiste oefeningen. Ik heb het dus over vele jaren studie en optredens.

Ik heb diverse filmpjes gemaakt van mijn eigen embouchure en dat is erg verhelderend. Ik ga zonder genoeg luchtcompressie vanaf een F3-G3 met een smile embouchure spelen. Met veel luchtcompressie (ik doe een soort wedge) kan ik mijn embouchure veel meer ontlasten en kan ik de d3 lipstand behouden en druk ik minder met het mondstuk. Daardoor raak ik dus minder snel vermoeid en klinken de noten veel beter. Ik doe overigens niets (bewust) met tongposities, ik houdt de tong zoveel mogelijk laag.

Ik denk dat het BE boekje voor sommigen goed werkt omdat het helpt om een meer ontspannen embouchure te verkrijgen. Ik zie de roll-in en roll-out dan ook meer als een soort psygologische afleidingsmanouvre, of lipmassage, dan als de echte reden waarom de lippen nu ineens wel de juiste richting opgaan. Het helpt dus je embouchure te ontspannen.

Daarnaast is de lipclamp net zoals het potloodtruukje en free-buzzen een manier om de lippen te sterken. Ik geloof niet dat de lippen daardoor meer leren een bepaalde kant op te gaan. De lippen worden vanzelf aangestuurd door een prikkel van de hersenen. Als je een kaars moet uitblazen zetten de lippen zich ook automatisch goed. Maar het is zaak om het spiergeheugen zo te trainen dat ze de minuscule verschillen in het embouchure kunnen onthouden. Daar moet je dus voor studeren.

Het feit dat Jeff niet veel heeft met de "Flat-Chin" heeft dan volgens mij meer te maken met de verkrampte manier waarop sommigen met de flat-chin omgaan dan het flat-chin embouchure op zich.

Ik meen gelezen te hebben dat jij de Bill Adam video's hebt. Wat is jouw mening over de Adam methode. Ik lees er altijd het nodige over op TH en het klinkt mij allemaal erg logisch.
Zijn die video's trouwens de moeite waard om aan te schaffen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 12:52 

erikveldkamp schreef:
Meer vragen :

1.) Heb je geprobeerd (destijds) om veel te free-buzzen om zo het embouchure te sterken en meer onder controle te krijgen? Rafael Mendez o.a. heeft zo zijn embouchure problemen opgelost.

2.) Weet je wat je nu anders doet qua embouchure vergeleken met vroeger?

3.) Denk je niet dat veel problemen (embouchure en ademhaling) bij trompettisten te maken hebben met een verkrampte manier van spelen? Daarnaast zie ik bij veel trompettisten dat ze hun lage register embouchure ineens sterk gaan veranderen als ze een hoge noot zien. Dan wordt er ineens geknepen en verkrampt gedaan.

Ter verduidelijking van mijn vragen. Ik probeer meer inzicht te krijgen in embouchure problemen. Dus waar ze vandaan komen en hoe ze opgelost kunnen worden.

1) Mijn eerste 'omzetting' was van 'natuurlijk' naar flat-chin. Niet bevredigend resultaat. De volgende poging tot omzetting was richting het gemodificeerde Stevens-Costello idee van Pops, o.a. ook geïnspireerd op Mendez. Dat ging gepaard met zowel lipbuzzen als mondstukbuzzen. Na ongeveer een jaar speelde ik toen slechter dan ooit tevoren, ondanks dat ik onder begeleiding van een goede docent werkte.

2) Vroeger dacht ik niet tijdends het spelen. Ik ben me nu bewuster van wat er onderhuids gaande is. Ik merk dat hoe langer ik bezig ben met BE, hoe meer ik terug begin te vinden, kwa gevoel, hoe ik min of meer vroeger speelde. Af en toe vallen er weer puzzlestukjes terug op zijn plaats.

3) Tuurlijk heeft dat met spanningen te maken. Maar is die spanning oorzaak of gevolg van een ongelukkige speelmanier? Of beide? Het oplossen van onnodige spanning is altijd goed, maar het lost niet automatisch embouchure problemen op. Als het alleen een kwestie van meer ontspannen is, dan heb je denk ik ook niet echt een probleem.

4) Misschien is het beter te zeggen dat ze niet genoeg de goede kant op gaan. Genoeg om niet vast te komen te zitten in een bepaalde setting die niet genoeg flexibiliteit oplevert waarmee je het hele bereik aankunt. Sommige hebben een zetje verder in een bepaalde richting nodig dan anderen. Sommigen hebben dat zetje niet nodig en ontwikkelen van nature toevallig wel een goed evenwicht. Het is zeker niet moeilijk om de lippen in een M stand te zetten en meer lipcompressie te maken, maar ik krijg alleen met dat gegeven geen resultaten die de moeite waard zijn. Ik geloof niet dat het de bedoeling is zoveel mogelijk te bewegen. De beweging zal steeds kleiner worden naarmate het een efficienter geheel wordt, maar ik denk wel dat er iets moet bewegen en dat een extreme beweging dit kan 'triggeren' als het niet voldoende vanzelf gaat. De roll out en roll in zijn vooral bedoeld om te breken uit een beperkte speelmanier door de lippen doelbewust buiten de comfortabele speelzone te bewegen. Dit kan nieuwe ontwikkeling in gang zetten, in tegenstelling tot meer spanning tijdens het spelen als je bijvoorbeeld harder gaat drukken.

Ko
[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 13:13 

erikveldkamp schreef:

Jeff zit daar toch voor een deel mee op een lijn denk ik. Bij zowel de roll in als de roll out wordt er een punt van gemaakt dat de lippen naar het mondstuk toe bewegen om een goede focus te krijgen. Dat komt denk ik overeen met wat je een vuist of klauwtje zou kunnen noemen.

erikveldkamp schreef:
Ik denk dat het BE boekje voor sommigen goed werkt omdat het helpt om een meer ontspannen embouchure te verkrijgen. Ik zie de roll-in en roll-out dan ook meer als een soort psygologische afleidingsmanouvre, of lipmassage, dan als de echte reden waarom de lippen nu ineens wel de juiste richting opgaan.

Ik heb hierover in mijn vorige post onder nummer vier wat dingen gezegd. Wat vind je van die opmerkingen? Een psychologische afleidingsmanouvre is bijvoorbeeld het focussen op de tijd, zoals in Caruso, i.p.v. op de lippen. Ik denk niet dat roll-in en roll-out in die categorie passen, tenminste wat mij betreft. Als je ze goed doet, is het ook verre van ontspannend, want je kunt me een partij kramp in je bek krijgen! haha (Beetje overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel.)

erikveldkamp schreef:
Daarnaast is de lipclamp net zoals het potloodtruukje en free-buzzen een manier om de lippen te sterken.

De clamp is toch niet als krachtoefening bedoeld. Je lippen kun je niet veel verder naar binnen toe sturen dan als er geen rood meer zichtbaar is. Je doet de oefening maximaal 1 keer per dag, ongeveer een minuut. Dat gaat niet om kracht, wel om richting. Een richting die overigens aansluit, volgens mij, bij Jacoby's vuist.

erikveldkamp schreef:
Maar het is zaak om het spiergeheugen zo te trainen dat ze de minuscule verschillen in het embouchure kunnen onthouden. Daar moet je dus voor studeren.

Ik denk dat je dit ook vooral op gevoel doet. Sommigen moeten echt leren te voelen op het miniscule niveau van het embouchure. Je moet dan wel weten waar je op kunt letten. Een combinatie van geluid met een specifiek gevoel van de lippen is een duidelijk referentiekader.

erikveldkamp schreef:

Laatst was er op het TH forum iemand die de flat chin goed beschreef. Hij had het over een actief platmaken en naar beneden richten van de kin tijdens het spelen. Een kin die er plat uitziet hoeft dus niet per definitie ook een echte 'flat-chin' te zijn. Jeffs bezwaar tegen de flat-chin is dat de lipspieren zich van het mondstuk verwijderen, i.p.v. er naartoe gaan. Door je kin naar beneden te duwen, trek je letterlijk je onderlip uit je mondstuk. Dit kan wel werken, maar het is niet efficient. Ik denk dat je het hier vanuit een Jacoby filosofie mee eens kan zijn.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2005 23:36 

Karel schreef:
Ik meen gelezen te hebben dat jij de Bill Adam video's hebt. Wat is jouw mening over de Adam methode. Ik lees er altijd het nodige over op TH en het klinkt mij allemaal erg logisch.
Zijn die video's trouwens de moeite waard om aan te schaffen?

Ik vind ze erg interessant en hebben mijn visie over bepaalde zaken wel beïnvloed. Maar hij praat meer vanuit een leraar standpunt. Dus hoe je dingen over moet brengen op je leerlingen. Het is allemaal mentaal en psygologisch. Of je ze moet bestellen, tja ze zijn wel erg duur ($ 180,-) Ik zou dat geld uitgeven voor de boeken van Pops (www.Bbtrumpet.com)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 mei 2005 00:05 

Het verschil wat ik zie tussen de benadering van Don Jacoby's manier van een vuist maken met je lippen en de theorie van BE is dat ik in BE niets terug vindt van de horizontale beweging. Dus de aanspanning van de mondhoeken die iets naar binnen gaan als je hoger gaat spelen. Zo blijft de lipopening, met de vertikale lipcompressie en aanspanning van de mondhoeken, ovaal, alleen wordt de opening iets kleiner naarmate je in het hoger register komt.

Veel leads werken ook met het sterk aanspannen van de mondhoeken in het hoge register en dus niet alleen met lipcompressie zoals Jeff (en Pops) het doet voorkomen.

Ik lees dus in het BE verhaal vooral een vertikale beweging. Daarnaast mis ik een onderbouwd ademverhaal, maar daar staat BE niet alleen in. In Fitness for Brass is de uitleg ook wel erg kort door de bocht, dat geld ook voor het embouchure verhaal trouwens. Claude Gordon heeft daar beter over nagedacht ("windpower"), Caruso moet ik nog bestuderen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur